16.2.13

És urgent transformar el sector públic, sobretot activant els valors públics


Formo part dels experts que col·laborem en l'elaboració del Pla Nacional de Valors de Catalunya, i en concret estic dins el grup d'organitzacions. Hi tractem el repte dels valors a les empreses, però també a les organitzacions no lucratives o a les administracions públiques.

Crec, com tot el grup i com tota la gent que conec i que tenen criteri sobre el sector públic, que cal una profunda transformació del sector públic. No es tracta solament de desburocratitzar, agilitar, simplificar... Cal alguna cosa més.

És cert que Catalunya va prendre una gran oportunitat quan es va reinstaurar de nou la Generalitat i es va haver de construir de zero una estructura administrativa. Era una gran oportunitat per a fer un model innovador, agafant les millors experiències d'arreu del món. Lamentablement es va copiar el mateix model de l'administració espanyola, amb poques innovacions i amb bona part dels seus vicis.

Durant uns anys, no es va percebre prou perquè la il·lusió per un projecte nou emmascarava el llast del model. Però amb els anys hem anat veient que es tracta d'una admnistració també feixuga, costosa i... que ofega la creativitat, mata el talent, no permet l'excel·lència.

Crec que cal aventurar-se en els camins del talent, de la capacitat, del mèrit. I coherentment amb el que fa anys que defenso insistentment, cal atrevir-se a penetrar pel camí de la gestió de la responsabilitat social, no considerant-la un implícit, ni acontentant-se amb una suma de bones pràctiques.

La transparència és un factor molt rellevant però no és l'únic. Estic convençut que a l'Administració pública hi ha una reserva de valors molt rellevant. Molts funcionaris tenen uns valors de veritable servei públic i de servei a la societat, però les estructures han limitat la seva realització, fins i tot s'han desenvolupat valors cínics que han matat l'esperit de servei. Però la reserva hi és i sols cal saber crear la disponibilitat, la plausabilitat.

Aquesta setmana que tanquem, ha tingut lloc la reunió constitutiva de la Comissió d'Experts per a la Reforma de l'Administració Pública, liderada pel president Mas. Elaboraran un document de reflexió que ha de servir de guia de cara a una futura reforma. La nota que rebo de l'Associació Catalana de Gestió Púbilca (ACGP) diu:
Més enllà de la prudència en les expectatives amb la qual es pot rebre la creació de qualsevol comissió com a instrument de canvi, s'han de valorar positivament dos elements diferencials:
  • L'accent en la dimensió "reforma", més enllà de l'ajust (i en paral·lel a l'ajust).
  • L'impuls directe de la iniciativa per part del President; del màxim lideratge institucional (condició indispensable).

Confiem, doncs, que sigui el primer pas per a construir una Agenda per a la Reforma de l'Administració, una Agenda per a una Nova Administració. L'objectiu no ha de ser retallar (que en tot cas pot ser un mitjà necessari en alguns casos o circumstàncies), sinó que el que cal és sobretot activar els valors públics. I ser conscients que els valors organitzacionals, siguin d'una fundació, una empresa o una administració, no són implícits sinó que s'han de gestionar, liderar, alinear, premiar.

La comissió estarà integrada per les cinc persones següents: Francesc Longo, professor titular del departament de Direcció de Persones i Organització d’ESADE; Guillem López Casanovas, catedràtic d’Economia Pública (UPF) i conseller independent del Banc d’Espanya; Carles Ramió, catedràtic de Ciència Política i de l’Administració (UPF) i exdirector de l’Escola d’Administració Pública de Catalunya; Joan R. Rovira, economista i cap del Gabinet d’Estudis Econòmics de la Cambra de Comerç de Barcelona i membre del CAREC; i Josep Valor Sabatier, doctor enginyer industrial (UPC), doctor en Investigació Operativa pel Massachusetts Institute of Technology (MIT) i doctor en Enginyeria Mecànica per la Hardvard – MIT Division of Health Sciences and Technology.
Aquest grup d'experts, que s'ha posat a disposició del Govern de manera desinteressada, ha rebut l'encàrrec d'elaborar un document de reflexió sobre com ha de ser l'Administració pública en el futur. Els membres de la comissió s'han compromès a lliurar el document al Govern en els pròxims mesos, per tal que serveixi d'element de reflexió i guia de cara a una futura reforma de l'Administració catalana. El president de la Generalitat els ha demanat que quan pensin com ha de ser aquesta reforma tinguin ben present el punt de vista dels ciutadans i el que aquests demanen i necessiten de l'Administració. 
En la reunió també hi han pres part la vicepresidenta del Govern i titular del Departament de Governació i Relacions Institucionals, Joana Ortega; el conseller d’Economia i Coneixement, Andreu Mas-Colell; el secretari de Govern, Jordi Baiget, i la secretària d'Administració i Funció Pública, Meritxell Masó.

Nota premsa: El president Mas ha presidit la reunió constitutiva de la comissió d'experts per a la reforma de l'Administració Pública