2.4.13

Una teleassistència de qualitat: innovar en el Servei de Teleassistència

Una teleassistència de qualitat: innovar en el Servei de Teleassistència

Qualitat i innovació en el Servei de Teleassistència
Qualitat i innovació en el Servei de Teleassistència 

La Diputació de Barcelona va presentar el 13 de març, les novetats tecnològiques amb què es millora i posa en marxa una nova etapa del Servei Local de Teleassistència, en un important espai de trobada de responsables tècnics, polítics i professionals de serveis socials de l'administració pública, professionals autònoms, entitats i empreses del sector.
La jornada, sota el lema de "La teleassistència: tecnologia i innovació al servei de les persones", es va  dur a terme al centre de Barcelona a l'Espai Francesca Bonnemaison, i va ser inaugurada per Josep Oliva, diputat de Benestar Social, Salut Pública i Consum de la Diputació de Barcelona, i Carmela Fortuny, directora general de l'ICASS de la Generalitat de Catalunya.

El diputat va destacar els principals elements de la nova etapa del Servei:
  • L'equilibri territorial i cobertura al 100% del territori
  • La prevenció, amb l'ampliació dels dispositius de seguretat
  • La millora dels protocols d'actuació davant temperatures extremes i el pla de prevenció de maltractaments 
  • La innovació tecnològica, que permet adaptar el servei a persones amb necessitats especials, com les que tenen discapacitat auditiva o que viuen en habitatges aïllats 
  • La cooperació público-privada per la millora dels mecanismes de coordinació a tres nivells:
  1. Amb els serveis socials municipals (amb la creació d'una nova plataforma web de gestió d'usuaris),
  2. Amb emergències i
  3. Amb l'àmbit de salut
  • L'aposta per l'avaluació
La jornada va ser dinàmica, participativa i generadora de noves idees a més de la visió des de la perspectiva de la Responsabilitat Social Corporativa, que va aportar a la conferència inaugural Josep Maria Canyelles, expert en aquest àmbit i director de Responsabilitat Global i Vector 5. Canyelles va destacar el valor de la teleassistència com a servei intel·ligent, que combina tecnologia i atenció social en el marc de les smartcities. Per això, va defensar les dinàmiques col·laboratives des del compromís i sentit de responsabilitat de totes les organitzacions (la conferència la podeu visionar a l'enllaç).

També es va presentar l'estudi d'avaluació del Servei Local de Teleassistència, a càrrec d'IVALUA (enllaç a l'estudi) i, una taula debat a l'entorn dels elements d'innovació per a la millora del Servei, a càrrec de representants de Televida, Tunstall Televida i de Matia Instituto Gereontológico (la taula rodona la podeu vissionar a l'enllaç).

La cloenda de la jornada va còrrer a càrrec de Mercè Conesa, vicepresidenta segona i presidenta delegada de l'Àrea d'Atenció a les Persones de la Diputació de Barcelona, que va destacar la importància d'una forta col·laboració público-privada i de posar la tecnologia al servei de les persones per tenir ciutats intel·ligents.

 Actualment hi ha 61.000 aparells instal·lats a la demarcació de Barcelona. El servei va atendre l'any 2012 quasi 2,7 milions de trucades de persones usuàries. A més, a través de les 11 unitats mòbils o dels equips de manteniment es van realitzar 120.509 visites domiciliàries.

Enguany, la Diputació de Barcelona i els ajuntaments de la demarcació afronten en solitari el finançament d'aquest servei, després que l'IMSERSO hagi deixat de fer-ho. El pressupost 2013-2014 per aquest servei és de 18 MEUR, dels quals els ajuntaments aporten el 53% i la Diputació el 47%.

Font: Diputació de Barcelona