16.1.13

Procter and Gamble tancarà les plantes d'Arbora & Ausonia a Catalunya

Finalment els promotors de la campanya "Productos catalanes y vascos… No gracias" podran retirar totes les marques de Arbora & Ausonia del seu web on desaconsellen comprar tots els productes que han estat fabricats o processats a Catalunya.

El cas és que el grup nord-americà Procter and Gamble (P&G) ha comunicat aquest dimecres que tanca les oficines d'Arbora&Ausonia a Barcelona i trasllada la seu i oficines centrals a Madrid, després de quedar-se el 100% d'Arbora&Ausonia l'any passat. L'operació comportarà un excedent de plantilla d'unes 150 persones que afectarà personal de les oficines de Barcelona, les de Lisboa (que també es tancaran) i la xarxa de vendes.

Sincerament, no sóc partidari de cap mena de boicot per raó d'origen del producte (excepte en casos que podrien estar molt justificats per raons ètiques). Però en tot cas sí que sóc favorable a prioritzar la compra local. El matís és significatiu, no solament perquè es tracti de plantejaments antagònics pel que fa a si són fets "en positiu" o "en negatiu", sinó perquè desaconsellar un producte per raons territorials té un caràcter xenòfob, agressiu, injust, poc ètic.

La compra local té virtuts diverses, però no implica aquest odi al veí que transpuen campanyes com les citades. I la prova és que als partidaris de la compra local, quan anem a un altre país, ens agrada adquirir els productes del lloc, i valorem que sigui així. No és, doncs, una acció fruit de l'odi cap a allò foraster sinó d'apreci cap a allò local, amb tots els arguments ambientals, econòmics, i socials que pot tenir.

En tot cas, els motius per no confiar gaire en Procter & Gamble són altres, entre els quals els que queden sintetitzats a la viquipèdia:

El 22 d'octubre de 2003, en un article titulat "Procter & Gamble caçat", la BUAV revela que Procter & Gamble ha estat pressionant activa i agressivament als que prenen les decisions a la Unió Europea perquè redueixin l'impacte de qualsevol prohibició europea de proves amb animals per poder seguir amb les seves activitats d'experimentació animal.

Un memoràndum intern enviat a la Unió Britànica contra l'abolició de la vivisecció (publicat en el diari britànic The Independent el 11 d'abril de 2002) va revelar que secretament Procter & Gamble havia pressionat a la Unió Europea per que donés suport les proves en animals per a articles de bellesa i de tocador. El memoràndum explicava que l'interès de Procter & Gamble a experimentar amb animals havia de mantenir-se en secret, i que "era important que Procter & Gamble quedés fora dels mitjans de comunicació, ja que podria danyar la seva imatge l'ésser vista com una companyia que experimenta amb animals."
És per això que, potser amb l'excepció de VickVapoRub, no compro marques com: Hugo Boss, Gucci, Valentino, Rochas, Pantene, Herbal Essences, Head & Shoulders (H&S), Gillette,  Ariel, Oral-B, Max Factor, Olay, Eukanuba...

D'altra banda són marques que incompleixen la llei pel que fa al respecte a la llengua catalana, fet que, a més del punt de vista de la norma, suposa una manca de respecte a la clietela i al país. Tampoc és que Arbora & Ausonia complís la llei en l'etiquetatge dels seus productes. I això malgrat que afirmen tenir una política d'RSC i que amb un objectiu que precisament indica la voluntat de potenciar la implicació de la companyia i de les marques en els aspectes de l'entorn:
1. Potenciar la implicación de la compañía y sus marcas con los aspectos sociales del entorno.
2. Ser y ser considerada como la empresa puntera en la minimización del impacto ambiental en nuestro sector.
3. Actuar y ser reconocida como un buen lugar de trabajo.
Però Arbora & Ausonia té el web en català, a més de castellà, portuguès, basc i gallec, com correspon a una empresa gran que treballi a la península Ibèrica abastint el mercat del gran consum. Veurem si, amb la ubicació de la seu corporativa a Madrid es mantindrà la versió multilingüe del web, o la diversitat lingüística es reduirà a aquelles comunitats culturals que disposen de la força de l'aparell d'un Estat al darrere. Si d'aquí a un temps el web es queda sols en castellà i portuguès, ja sabrem que més que una empresa amb criteris de mercat i d'RSE, Arbora & Ausonia també ha passat a ser un altre braç executor dels interessos d'una comunitat cultural i de l'aparell de l'Estat.

Per cert, una de les marques de Procter & Gamble és Don Limpio, que curiosament rep noms diferents segons el país, Mr Clean als Estats Units. En un bloc he trobat aquest raonament:
Mister Proper / Mr Clean / Don Limpio

Sobre el cambio de nombre del limpiasuelos del hombre calvo hay varias teorías. La más extendida cuenta que se debe a que Unilever, su propietaria, quería impedir que las diferencias de precio y el mismo nombre en toda Europa hicieran que los distribuidores locales de los países donde Mister Proper era más caro realizaran importaciones paralelas. Por eso llamaron al producto de forma diferente en cada país.

Sin embargo, por lo que he podido averiguar, en casi toda Europa Mister Proper ya se llamaba de manera diferente desde su lanzamiento (Mastro Lindo en Italia, Monsieur Propre en Francia, etc.) por lo que solo se me ocurre un intento de españolización del producto cual alumno catalán educado por Wert.