16.4.12

Petjada de carboni: Una eina necessària per mitigar el Canvi Climàtic

Article de Judith Cruxent Carmany,
Consultora de LOWCO2 Project,
per al bloc Responsabilitat Global
versión en castellano

El canvi climàtic és un fet que no podem obviar. Que durant els mesos d’hivern hàgim pogut anar a la platja i hàgim tingut un clima totalment primaveral és una cosa que a tots ens agrada i que ens fa estar més feliços. Però hem pensat en les implicacions que té tot això? El canvi climàtic és un problema més enllà de tenir bon temps, els impactes principals del canvi climàtic a Espanya són l’esgotment dels recursos hídrics causats per les époques de sequia les cuals s’enfronta el nostre país, la desertització sobretot del sud de Espanya, pèrdua de àrees potencials de conreu, les migracions que hi haurán de nort a sud per l’augment de les temperatures i l’impossibilitat de viure en zones cada vegades més àrides, l’augment dels focs forestals i per tant, la pèrdua de la massa forestal, la qual provocarà pèrdues de biodiversitat vegetal i l’extinció d’espècies. A més, les creixents emissions de CO2 són absorvides per els oceans, cosa que està provocant l’acidifiació d’aquests sigui cada cop més elevada. Segons un estudi realitzat pel Consell Superior de Investigacions Científiques (CSIC), per la Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats ( ICREA) i l’Universitat Auntònoma de Barcelona ( UAB), l’acidificació marina es produeix a mesura que el CO2 emès per les activitats humanes és dissolt en els oceans. El 30% de les emissions humanes passa directament als oceans. L’acidifiació perjudica al desenvolupament de les espècies tals com els coralls o els moluscles i afecta també al fitoplanton ( eslabó essencial per als peixos, crustacis i altres espècies per la seva alimentació). Per tant, aquesta acidificació dels oceans també produïrà la pèrdua d’espècies i de la productivitat marina del sector pesquer. Finalment, el increment de la temperatura i els canvis en les precipitacions estacionals afecteràn a l’agricultura espanyola. En quant a la ramaderia els augments de les temperatures per sobre del nivell de neutralitat tèrmica afecta negativament a la ingesta així com a les hores actives de pasturatge. Aquestes són algunes de les implicacions que tindrà el canvi climàtic a Espanya així que actuar és de vital importància per assegurar la vida de les nostres futures generacions i començar a construir una economia més sostenible i verda. Innovar i millorar en temps de crisi és fa indispensable per sobreviure i mantenir-se en el mercat com a empresa però cuidar i reduir l’impacte ambiental és una necessitat creixent per convertir-nos en un païs més sostenible, competitu i econòmicament viable. Les crisis són cícliques però la crisis ambiental ha arribat per quedar-se. És el moment de que li tornem a la naturalesa tot allò que li hem tret durant anys.

A Europa s’ha establert el compromís de reducció de les emissions en un 20% pel 2020 i és necessari conseguir aquesta reducció en cada un dels països que formen la UE. A més, a l’última COP (Conference Of the Parties), s’ha pactat un acord de que la temperatura no aumentarà més de 2ºC al 2050. Això significa que Europa haurà de reduir les emissions en un 80% per al 2050.

La petjada de carboni és una eina que permet calcular les emissions de CO2 associades a qualsevol activitat humana. A majors emissions de diòxid de carboni (CO2) major impacte en el canvi climàtic. La petjada de carboni serveix per conèixer quin impacte ambiental tenim i prende accions per poder reduir-la i així ser més sostenibles. Aquesta es pot mesurar en una persona, en una empresa, per a un producte o servei concret o per a un esdeveniment. Si parlem d’una persona, estalviar energia, dur a terme una dieta baixa en carboni, consumir productes amb etiquetes de petjada de carboni i reduir, reutilitzar i reciclar els residus són consells que ens ajuden a lluitar contra el canvi climàtic, a ser més ecològics, a estalviar diners i a reduir la nostra petjada de carboni. Així existeix un certa tendència a consumir productes i serveis baixos en emissions. Per aquest motiu, és important que les empreses també siguin conscients de la importància de ser més sostenibles i una forma és calculant la quantitat d’emissions de CO2 que produiex la seva pròpia activitat diària.

Això es pot calcular, com hem comentat, per organització, producte o servei. L’anàlisis que es realitza consta de dividir tots els processos que formen l’activitat de l’empresa o el cicle de vida d’un producte o servei i analitzar el consum de recursos principalment energètics a partir d’uns costos mínims. Una vegada realitzat aquest anàlisis es proposa un pla d’acció per reduir les emissions de CO2. Les empreses que redueixen les emissions tenen moltes aventatges, principalment, aquesta guanya avantatge competitiu ja que serà més eficient en l’ús dels recursos i millorarà l’eficiència energètica de l’empresa, conseqüentment, tindrà una reducció dels costs implícits pel millor ús dels recursos. D’altra banda, l’estudi realitzat suposa un anàlisis exhaustiu dels processos que formen un producte/ servei o de la pròpia empresa, aquest és molt beneficial per l’empresa ja que aquesta es descomposa i això aporta la possibilitat de detectar punts de millora dels processos productius. Innovar en moments de crisis és de vital importància per a que l’empresa es mantingui forta i dins del sector, l’empresa que es mou en els moments que cap altra ho fa és aquella que aconseguirà diferenciar-se i destacar. Realitzar el càlcul de la petjada de carboni també li dóna a l’empresa l’oportunitat de ser pionera en el sector i no quedar-se fora del mercat així com més facilitat d’exportar el seu producte a països com Alemanya, França i Regne Unit on està començant a ser un requisit indispensable per poder vendre els productes. Finalment, tenir un producte o servei que respecta el mediambient o ser una empresa més sostenible pot potenciar les vendes per aproximar-te al consumidor més concienciat amb el mediambient. Tot i la crisi econòmica que estem passant, els productes ecològics han augmentat les vendes en els últims anys.

El fet d’avançar-se al mercat i començar a utlitzar la petjada de carboni com a eina estratègica farà que les empreses tinguin aquell valor diferencial per davant dels que esperen a que sigui una obligació i/o imposició.

Des de LOWCO2 Project estem compromesos amb la causa i lluitem per a que les empreses siguin més sostenibles i eficients en l’ús dels recursos amb l’objectiu final de mitigar el canvi climàtic i conseguir que Espanya tingui una economia més verda, neta i sostenible. Per això nosaltres usem la petjada de carboni com a eina per identificar les necessitats de reducció de les emissions per a cada empresa en concret.

Judith Cruxent Carmany
Consultora de LOWCO2 Project
Twitter: @lowco2project ; @JudithCruxent