Enllaç correcte: https://www.youtube.com/watch?v=1XcaglJuna8
L'anunci ha suscitat força polèmica a les xarxes socials, fent el joc a l'estratègia de la marca per cridar l'atenció. Entre els hashtags,
- Ada Colau @AdaColau siento compasión por las madres de los imbéciles que han creado la mierda de anuncio machista de Desigual #DiaDeLaMadre #boicotDesigual
- Ada Colau @AdaColau @Sr_Fruthos da la imagen de las mujeres como frívolas idiotas q maniobran para quedarse embarazadas d forma irresponsable
Entenc que la línia de provocació de la marca intenta expressar coses que en algun moment poden passar pel cap, i ho expressen a partir d'una imatge que ho expressa simplificadament, com una metàfora. Son com una broma i no crec que calgui anar més enllà. Com el de 2012, on es veia una model canviant-se de roba, mentre una veu en off, que simulava ser la seva consciència, parlava sobre tirar-se el cap. Algunes persones també van demanar la retirada de l'espot "Tinc un pla", per considerar-lo denigrant per a la dona. La polèmica va arribar de nou amb "Fes-ho al matí", on algunes models mostraven els pits. O el darrer, atreveix-te, un espot eròtic on la model presentava uns perfums jugant amb un vibrador.
Crec que hi ha spots que sí que mereixen campanyes en contra i que se'n demani la retirada o les corresponents explicacions per part de l'empresa:
- 7.3.07 Dolce&Gabbana cedeix i retira el seu anunci a tot el món
- 20.8.07 Intel ha de retirar anunci presumptament racista
- 2.10.13 Anunci de la RAE acusat de sexista
- 27.3.09 Bimbo retira la campanya publicitària "estiu sobtat"
- 27.8.13 “1 de cada 3 vol tocar-te. Deixa't”: l'anunci de Loteries de l'Estat que ha causat indignació
- 29.4.09 És sexista aquesta foto?
- 30.8.07 Nova campanya publicitària escandalosa: ara ha estat Renault
- 7.4.13 Bigas Luna, mort aquesta setmana, va dirigir els espots de KH Lloreda (Bigas Luna va dirigir una atrevida campanya publicitària per KH-7 de gran repercussió pel seu erotisme d'alt voltatge)
- 14.8.08 Racisme en l'esport?
Ara fa un any precisament va haver-hi una campanya contra una altra empresa de moda catalana, Mango, i em va agradar sortir en defensa seva. Precisament perquè de vegades sembla que hi hagi grups d'interès que es valen de qualsevol detall per marcar un punt de presència que justifiqui la seva existència, o que els permeti promocionar-se a les xarxes:
Desigual ha afirmat que aquest últim espot tanca el capítol d'històries en què anima la dona a decidir per si mateixa i a viure el lema de Desigual, 'La vida és xula'.
No vull fer una defensa plena de l'estil publicitari de la marca. També van fer aquesta campanya en què les primeres cent persones que anaven a l'establiment en roba interior els regalaven una vestimenta sencera. És un tipus de campanya que no m'agrada, però bàsicament per ximple. A banda que imagino que deu suposar un incompliment de les normes locals, que solen prohibir anar en roba interior o banyador fora de la zona de platja. Però en absolut demanaré la retirada de la campanya per raons ètiques. No té res a veure amb l'estil de Dolce&Gabanna!
PD: Altres comentaris crítics amb l'anunci, que potser podria arribar a compartir en algun aspecte... però que considero que no dóna per demanar retirada de l'anunci:
- Jaume Clotet (@jaumeclotet) 04/05/14 L'anunci de #Desigual no només és una apologia de l'egoisme i la irresponsabilitat: és una apologia de la transmissió de malalties venèries.
- Neus Munte
@neusmunte Irresponsable espot@Desigual_ES Per cridar l'atenció i obtenir més vendes que busquin un altre tema. Prevenció i seguretat, massa seriós
PD3: Article de Marta Royo al Matí Digital: Una vida “xula”, però responsable
2 comentaris:
Molt interessant el post. Veurem què passa finalment amb aquest anunci... gràcies per l'enllaç :)
Veurem... però el dia de la mare ja ha passat i finalment han aconseguit el que pretenien, que se'n parlés. Jo segueixo sense veure la "gravetat" de l'anunci... Però vaja... Em fa l'efecte que de vegades "toca criticar"...
Publica un comentari a l'entrada