Responsabilitat Global ha subscrit el manifest i dóna suport a la campanya cívica de Som Escola
Somescola.cat
El Tribunal Suprem espanyol ha dictat tres sentències que qüestionen el paper del català com a llengua vehicular de l’ensenyament a Catalunya. Aquest fet atempta clarament contra un dels elements bàsics de l’escola catalana, un model que ha funcionat amb èxit els darrers 30 anys i gràcies al qual la nostra societat gaudeix d’un bon nivell d’educació i cohesió social.
Davant d’això, les persones, entitats i centres educatius sotasignats.
AFIRMEM:
- Que l’escola catalana és un model educatiu consolidat, basat en la no separació dels infants i joves per raó de llengua i que fa possible el coneixement de les dues llengües oficials per part de l’alumnat en acabar l’ensenyament obligatori, tot afavorint la cohesió social i la igualtat d’oportunitats.
- Que la immersió lingüística i la consideració del català com a llengua vehicular han donat força i solidesa a aquest model, el qual ha estat objecte de reconeixement per part de diverses institucions internacionals, i és un referent com a model pedagògic eficient en el Marc Europeu de les Llengües.
- Que aquest model lingüístic ha contribuït de manera decisiva a pal·liar el greu desequilibri que viu el català, llengua pròpia de Catalunya, respecte al castellà, en diferents àmbits.
- Que l’actual model d’escola és el resultat dels esforços de tota la societat, especialment de la comunitat educativa, que amb un consens absolut entorn del model lingüístic, i amb la implicació de pares, mares i del professorat, ha treballat diàriament per tenir una escola catalana, democràtica i de qualitat.
- Que amb l’arribada d’un nombre important de famílies nouvingudes durant la primera dècada del segle XXI, aquest model d’escola ha ajudat a mantenir la cohesió social del país i s’ha demostrat eficaç en l’acollida i l’arrelament dels infants i joves de les darreres onades immigratòries. A més, situa un nou escenari de multilingüisme que afavoreix l’excel·lència en la competència comunicativa.
SUBRATLLEM:
- Que la immersió lingüística ha de continuar essent un dels principals actius per aconseguir una societat cohesionada, en què no hi hagi separació entre comunitats ni discriminacions de cap mena.
- Que les sentències del Tribunal Suprem espanyol amenacen aquest model d’escola i de societat i obren la porta a demandes interessades que poden posar en perill la cohesió social de Catalunya.
- Que cal actuar contra aquestes agressions de manera positiva, reforçant el model d’escola catalana i millorant la seva eficàcia per garantir un bon coneixement de les llengües oficials que possibiliti l’ús del català en els àmbits socials, econòmics i culturals.
EN CONSEQÜÈNCIA:
- Rebutgem les sentències del Tribunal Suprem espanyol contra l’escola catalana i les demandes que les han inspirades.
- Fem una crida a continuar reforçant el model d’escola catalana i a lluitar amb tots els mitjans democràtics per no posar en perill la nostra cultura i la nostra cohesió social.
- Animem les persones, les entitats i tota la comunitat educativa a comprometre’s de manera activa en suport d’una escola catalana en llengua i en continguts, que no separi els infants i joves per la seva llengua d’origen i que ajudi a construir una societat més cohesionada, democràtica i lliure.
Barcelona, 16 de febrer de 2010
El grup promotor de Somescola.cat està format per les següents entitats:
- Agrupació Escola Catalana (AEC)
- Associació de Mestres Rosa Sensat
- Centre Unesco Catalunya - Unescocat
- Consell de la Joventut de Barcelona
- Consell Nacional de la Joventut
- Coordinadora d'Associacions per la Llengua Catalana (CAL)
- FAPAC
- FAPAES
- Federació d'Organitzacions per la Llengua
- Federació d'Ensenyament CCOO de Catalunya
- Federació d'Ensenyament USOC
- Federació Moviments Renovació Pedagògica de Catalunya
- FETE - UGT
- Fundació Escola Cristiana de Catalunya
- Institució Escola CIC
- Institut d'Estudis Catalans (IEC)
- Intersindical - CSC
- Minyons Escoltes i Guies de Catalunya
- Òmnium Cultural
- PEN Català
- Plataforma de Professors de Català de Secundària
- Plataforma pel Dret Decidir (PDD)
- Plataforma per la Llengua
- UGT de Catalunya
- USTEC- STES
- Xarxa d'Entitats Cíviques i Culturals dels Països Catalans
- Xarxa d'Escoles Associades a la UNESCO
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada