Prostitució ètica
Aquesta setmana ha estat notícia
l'
anunci de promoció del Saló eròtic, perquè ha sabut construir una acció
comunicativa que podríem catalogar de
pornografia
amb missatge. Es tracta d'un anunci que llança una crítica a la hipocresia
social en un país que mostra pudor envers aquesta activitat sexual mentre aparta
la mirada de certes males pràctiques acceptades o institucionalitzades, com la
tauromàquia, o encara molt presents a la societat, com l'homofòbia. Cal
felicitar els autors de l'espot per l'encert que han tingut, si més no de cara
a l'objectiu comercial que pretenien.
I què pretenien? La campanya
està pagada per la cadena de prostíbuls Apricots, que intenta posicionar-se en
el mercat a partir d'un nou concepte, la prostitució
ètica. En concret, expliquen que en el seu cas, a diferència del que sol
passar en l'entorn de la prostitució, no hi ha proxenetisme ni tràfic de dones.
El funcionament de la seva activitat de negoci es basa que les prostitutes paguen
un preu fix de 45 euros per hora per fer servir les instal·lacions i pel
servei de màrqueting. L'economia col·laborativa es va estenent, i en aquest cas
suposa que cada persona professional esdevé autònoma i sense relació laboral
amb la plataforma que, en aquest cas, disposa dels establiments.
Fa temps, s'havia proposat que
les prostitutes s'organitzessin en cooperatives, com una manera de fer-les
sobiranes dels seus cossos i que adquirissin el control de la seva activitat
econòmica. Per les raons que fos, no va quallar; cada col·lectiu té les seves
especificitats i potser no estava la cosa prou madura per a cercar aquest grau
d'autoorganització. En aquest cas, aquesta empresa ha vist l'oportunitat
d'inaugurar un nou model de negoci entorn a la prostitució, basat en un nou
relat comunicatiu, unes presumptes condicions ètiques de les treballadores (o
treballadors, entenc), i que pot permetre que en el futur més segments de
població puguin accedir a un servei que es percebi com a més normalitzat, a
partir de l'acceptació social que pretenen generar.
Com
diu
Empar Moliner, referint-se a la prostitució ètica,
em sembla la millor idea de màrqueting, el millor eslògan que he sentit
en molt de temps. Perquè els detractors de la prostitució, els que no la
voldrien legalitzar, solen donar l’argument del proxenetisme i l’explotació,
que és ben cert. Ara bé, si desapareix aquesta idea, si resulta que hi ha
algunes prostitutes i alguns prostituts que s’organitzen en cooperatives i et
parlen de “prostitució ètica”, ¿quines raons queden per a la il·legalització
excepte les morals?
Per això, a banda de les
consideracions morals que cadascú pugui tenir envers el comerç del cos, si es pretén
abordar la legalització d'aquesta activitat tradicionalment associada a males
pràctiques molt diverses en impactes laborals i de salut, econòmiques i
fiscals, socials i de drets humans, la via és complir les normes i les
expectatives que la societat té damunt qualsevol activitat econòmica.
Aquesta empresa va perfilant el
seu model de màrqueting: de la provocació comercial a la provocació del
missatge. Cal recordar que a la darrera edició del Mobile World Congress es van
donar a conèixer amb una polèmica tanca
publicitària gegant on s’anunciaven als visitants i, tot i que la van
retirar a demanda de l'organització del congrés, ja van aconseguir donar el cop
a nivell publicitari. I alhora van ajudar a donar una mala imatge dels
congressos internacionals de Barcelona, com si la gent d'arreu del món
vinguessin a Barcelona a fer ús de la prostitució local o, si més no,
incentivant-ho.
Sigui com sigui, per al Saló
eròtic és millor una campanya que intenta construir un model laboral legal que
no el que havia passat en anys anteriors: com explica Enric Borràs a l'ARA, entre els protagonistes del saló el 2013 i
el 2014 hi havia el productor porno Torbe, detingut i
acusat d’abusos a menors, tràfic de dones per a l’explotació sexual,
distribució de pornografia infantil, i associació criminal. Fa tres anys hi va rebre un premi Ninfa en reconeixement a
la seva carrera.
Prostitució del voluntariat
I ja que aquest anunci m'ha fet
parlar del Saló eròtic, no em puc estar de fer una reflexió final sobre un
aspecte col·lateral al que hem abordat: la utilització de voluntaris. Novament,
l'organització ha ofert que els interessant poguessin fer
"voluntariat" al Saló eròtic a canvi d'entrades. És a dir, parlant
clar: que treballessin de franc al saló. Això és una prostitució del
voluntariat, mai millor dit atès el context.
Així, el Saló Eròtic de
Barcelona haurà de respondre davant la Inspecció de Treball després que els
sindicats
UGT
i CCOO hagin denunciat Apricots per voler-se estalviar contractes i buscar
un equip de voluntaris. La UGT ha acusat l'empresa d'anunciar a la seva web que
busca voluntaris per treballar a les taquilles, als punts d'informació per als
visitants i a la zona de venda de menjar i begudes. A canvi, l'empresa
garanteix accés gratuït al Saló Eròtic durant els quatre dies que estarà obert,
entre el 6 i el 9 d'octubre. Sembla que al final Apricots es va fer enrere.
Però aquesta prostitució del
voluntariat no sols es dóna en contextos de prostitució carnal, sinó també en
ambients d'RSE! Per exemple, l'organització -una empresa lucrativa de Madrid-
de l'esdeveniment Sustainable Brands,
que s'organitza cada any a Barcelona, a l'IESE, demana voluntaris a canvi de
poder assistir a les ponències. Més enllà de la matèria tractada o exhibida i
el morbo que això pot tenir, hi ha cap diferència?
No consta que als voluntaris de
l'esdeveniment eròtic se'ls apliquessin els drets i deures que legalment els
corresponen. Tampoc consta respecte a l'esdeveniment sostenible... Les empreses lucratives no poden disposar de
voluntaris. No sé exactament en quina categoria pseudolaboral es podrien
enquadrar aquests col·laboradors gratuïts però voluntariat segur que no. Per
tant, no pervertim els noms.
El 19-12-2014, quan vaig tenir
coneixement d'aquest procedir, vaig posar-me en contacte amb l'organització per
demanar-los explicacions: Entiendo que Sustainable Brands
'15 Barcelona es un evento organizado
por una empresa privada con afán de lucro. Dado que observo que piden
voluntarios para colaborar, me pregunto bajo qué marco legal tienen previsto
hacerlo. Aquesta
va ser la resposta:
Estimado Josep Maria. El voluntariado de
forma histórica dentro de Sustainable Brands (que como habrás visto es un
evento que se hace a nivel mundial)
es una opción para aquellos estudiantes, graduados y postgraduados, de
participar activamente en la organización in situ del evento, y poder asistir a
las ponencias de los líderes y expertos a nivel mundial en
sostenibilidad. Es, si quieres llamarlo así, un trueque. Estos estudiantes
con menos posibilidades de pagar la cuota de inscripción, y nosotros les
cubrimos ese coste solicitándoles ayuda en la organización, que no en la
producción. La selección de los voluntarios se hace desde el interés que
muestran ellos previamente por hacer un mundo más sostenible, y su deseo de
colaborar en esta iniciativa.
D'aquesta precatització del treball ara se'n diu bescanvi! I resulta que tot es vincula a un desig de fer un món millor que tenen aquests estudiants i que els porta a fer feina de franc per a una empresa de congressos! L'enllaç que em van aportar era
de San Diego. Desconec si als EUA es permet legalment que les empreses tinguin
voluntariat. Però a Catalunya no. I no és sols un tema legal sinó del Model
català de voluntariat. Quan una empresa ve a operar a un altre país és bo que
es preocupi de conèixer els requeriments legals, socials i culturals que hi
prevalen. Només entrant al web hi veient el nul respecte a la llengua del país
on organitzen l'acte ja es veu que han aterrat a Catalunya sense una comprensió
clara de què vol dir la sostenibilitat i com les empreses haurien d'aplicar la
seva responsabilitat en relació amb les societats on operen. Convé començar a reclamar que qui parla d'esdeveniments sostenibles -i qui a més s'hi guanya la vida- no facin un ús reduccionista i impropi del concepte limitant-lo a temes ambientals, sense incorporar les matèries laborals o socials, per exemple.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada