22.8.08

Retallada de costos i qualitat en les companyies aèries

Quan van aparèixer les companyies de baix cost, va córrer el rumor que aquestes solament podien construir la seva oferta de valor a partir d'un estricte estalvi de despeses el qual comportaria una minva en la seguretat dels aparells.

No sabem si el vaticini s'ha complert, com tampoc si l'actual crisi econòmica o recessió està comportant una retallada general en totes les companyies respecte als procediments habituals de seguretat aeronàutica. Però la crisi general afecta el preu dels carburants i el nombre de viatgers, entre altres factors que suposen un greu risc de viabilitat en el curt termini per a algunes companyies.

No volem fer suposicions de fets que desconeixem. No pretenem insinuar que l'accident de l'avió de Spanair sigui provocat per una deixadesa o per una irresponsabilitat. Ja se sabrà en el seu moment.

Però sí que volem cridar l'atenció sobre les declaracions d'una experta sobre la disminució de certes mesures de seguretat que s'estan produint en els darrers temps com a conseqüència de l'ajustament econòmic.

Els problemes apareixen a mesura que se solquen els aires i es dispara l'amenaça d'arribar o sortir amb retard del següent aeroport. "Durant cada trajecte, el pilot està obligat a anotar al llibre d'informes de vol totes les avaries o incidències, però moltes vegades no es fa", assegura l'experta. La raó d'aquesta irregularitat és clara: "Molts pilots reben una pressió molt forta per part de les companyies perquè no apuntin danys suposadament menors que podrien suposar una revisió més afinada i, amb aquesta, una demora del següent vol amb el mateix aparell". Per un comandant, diversos endarreriments signifiquen no només perdre un sobresou, sinó posar en perill la seva feina.

¿Què es fa llavors quan salta una llum vermella al quadre de comandaments? "Si l'avaria és lleu, el que fan molts pilots és anotar-la en el trajecte de tornada; llavors ja no hi ha tanta pressa perquè l'avió es queda en aquell aeroport", explica l'especialista. "En altres casos, com quan l'aparell pateix un reescalfament, alguns comandants opten per parar el motor una estona per refredar-lo. I si al tornar a encendre'l s'ha apagat el testimoni d'avisos, consideren que ja està solucionat i decideixen enlairar-se sense haver efectuat un bon control".
Notícia sencera al Periódico


Les companyies aèries tenen la vida dels passatgers a les seves mans i haurien de ser no solament escrupoloses en els seus procediments de seguretat sinó que també haurien de ser molt transparents i poder explicar el perquè d'aquests suposats canvis i les conseqüències que poden tenir.

Vegeu també el PDF del Periódico amb els exàmens que es fan als avions

Traducir CASTELLANO Translate ENGLISH Traduire FRANÇAIS Übersetzen DEUTSCH Arrevirar ARANÉS

0 comentaris: