26.12.13

Coresponsabilitat cap a un turisme més responsable


Corresponsables va organitzar el passat 19 de desembre un Diàleg sobre Turisme Responsable a TSI - Turisme Sant Ignasi de la URL

Josep Maria Canyelles va participar com a consultor de RSE en el sector turístic al costat de representants d'hotels i operadors turístics

 
El centre universitari TSI-Turisme Sant Ignasi de la Universitat Ramon Llull va acollir el Diàleg Corresponsables 'Turisme Responsable' on experts de diferents àmbits del sector turístic intercanviar idees i experiències sobre la responsabilitat social aplicada al sector.
 
El director de l'Observatori de Turisme Responsable, Jordi Ficapal, i Marcos González, periodista editor de Corresponsables, van ser els encarregats de presentar i moderar la trobada que, entre altres punts, va abordar els reptes i les dificultats que han d'enfrontar els operadors per gestionar de manera responsable i sostenible.
 
Josep Maria Canyelles, soci consultor a Vector 5 - Excel·lència i Sostenibilitat, va iniciar el debat destacant que "els impactes que té el sector turístic són molt grans i cada vegada més creixents, és un sector molt interessant per aplicar el model de gestió de l'RSE". Canyelles, en precisar sobre la necessitat de gestionar la responsabilitat de manera més activa que reactiva, sota un model que creï valor, va afirmar  que "com a part de la responsabilitat cal que hi hagi una actitud ètica, una gestió pautada i que estigui integrada en cada procés".
 
Arantxa García, directora de Desenvolupament Sostenible a TUI Travel, organització amb 30 milions de clients a nivell mundial, va sostenir: "un turisme no sostenible tampoc és sostenible per a l'organització. A partir del turisme massiu és molt diferent l'enfocament que pogués donar-li una petita pime o un nou negoci creat des de zero". Per a García el gran repte "és aconseguir que és d'aquí a 50 anys no és que hi hagi turisme responsable, és que aquest sigui el turisme i punt".
 
Mar Furró i Felisa Palacio, representants de Viatges Tarannà, van destacar la importància de conscienciar, formar i informen a clients i proveïdors sobre la sostenibilitat. "Hem de saber com es comunicarà perquè moltes vegades els clients no ho entenen perquè, de moment, hi ha clixés en el sector que associen sostenibilitat al món hippie, als viatges de motxilla, o sinó, és molt costós", va explicar Furró. "El més complicat en aquests temes de sostenibilitat és la gestió amb els proveïdors. No es concep una empresa de futur i menys en el sector turístic que no treballi aquests temes", ha conclòs Palau.
 
Per l'Àrea de Serveis a les Persones de la Diputació de Barcelona, ​​va assistir a la trobada Josep M. Llop, que va parlar sobre els conceptes pels quals perceben la responsabilitat en el turisme: Accessibilitat, Actitud responsable. "Hem de buscar algun tipus de mesures que ens permetin accedir als diferents llocs i àmbits de satisfacció dels usuaris en condicions properes a la igualtat d'oportunitats". El representant de la Diputació de Barcelona, ​​va afegir que "un dels àmbits que s'ha de treballar de manera important són les actituds positives, que van relacionades amb l'eliminació d'alguns prejudicis, i amb actitud favorable a inversions públic / privades".
 
Carolina Couret, responsable de Creative Tourism Network, va explicar que a l'àrea de turisme creatiu i responsable "la paraula creativitat ha estat usada de manera una mica exagerada, vam descobrir que hi havia molta operació de màrqueting darrere d'aquest concepte que després s'escapa de la filosofia que nosaltres volíem defensar. Treballem des de llavors en el tema del codi ètic del turisme creatiu per garantir que totes les destinacions i projectes que es refereixin a aquest sector tinguin les mateixes preocupacions i principis".
 
Per la seva banda, Santiago Hernández, director de l'Hotel Barcelona Princess, va comentar que "a nivell de responsabilitat social, sense pretendre-ho, ens ha tornat un orgull de pertinença a l'empresa que en aquests moments tan durs és tan difícil aconseguir amb els treballadors, i al mateix temps, aporta una notorietat i una imatge diferent a la resta". Per Hernández "ser diferents ara mateix en aquest sector està donant un punt de competitivitat, de valor afegit i de diferenciació que no tenen els competidors i que ens ajuda a ser diferents i que el client ens valori".
 
Elisabet Pueyo, gerent de Màrqueting de Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) va emfatitzar que un dels temes claus en RSE és preguntar als teus grups d'interès i tots, siguem grans o petits, ho podem fer. És un concepte molt avançat tot el que estem parlant i es necessita aquesta valentia per fer canvis.
 
"Mesurem molt el que fem, i si alguna cosa funciona ens demanen compartir la resta", va comentar Enrique Aranda, director de l'Hotel Hilton Diagonal Mar, en parlar de la gestió responsable en la seva organització. "En el cas del turisme responsable en temes d'impacte, com més gran és la companyia més es pot fer, encara que quan pensem en gran escala qualsevol esforç petit o conscienciació individual, suma", va puntualitzar. 
 
Jordi Ficapal, de l'Observatori de Turisme Responsable, va ser l'encarregat del tancament de la taula de diàleg concloent que "amb turisme responsable es tracta de generar un canvi d'un model que sabem que ha quedat obsolet. Això sempre és difícil, però cal anar a poc a poc", afirmant que "calen líders socials ".