7.6.07

Responsabilitat Social en les operacions de venda


La responsabilitat social d'una empresa es veu en en dia a dia, en la manera de relacionar-se i de produi. Però certament, hi ha moments en què una empresa ha de prendre grans decisions com ara certs canvis estratègics, deslocalitzacions, tancaments de fàbriques, vendes, en els quals es farà evident si l'opció responsable formava part solament dels detalls, de la cirereta, o també del pastís, del gruix de la dimensió empresarial.

Les vendes serien una de les situacions més complicades en la mesura que la propietat se n'aparta i pot succeir que ja no mereixi cap interès corporatiu la gestió de l'RSE segons el punt de vista dels que ja no tindran cap responsabilitat, o si més no amb capacitat decisòria o executiva. Segurament, en la responsabilitat social d'aquests casos hi preval un interès més ètic i moral que no estratègic.

Però també hi ha un component estratègic en la mesura que una mala venda des del punt de vista RSE pot disminuir la reputació de la marca, reventar els compromisos dels col·laboradors, afeblir la confiança dels públics, etc, amb una repercussió per tant en la pròpia valoració de la companyia.

Sens dubte, qui ven té plena llibertat i tot el marge per a prendre la decisió, però la presa de la decisió s'hauria de veure alimentada per criteris no merament crematístics. La complexitat inherent a la nova economia i a la nova societat exigeixen de posar damunt la taula altres valors immaterials i ponderar-los adequadament. La intangibilitat de certs elements no ha d'ocultar-ne la seva rellevància creixent.

En el cas de Caprabo, és ben possible que la identitat corporativa del comprador, una cooperativa com és el grup Eroski, així com els compromisos adquirits en la venda, siguin una garantia de continuïtat de Caprabo i de manteniment responsable de la seva realitat laboral i comercial.

Al Periódico d'avui apareix un article d'Oriol Amat, catedràtic d'Economia Financera i Comptabilitat de la UPF, en què reflexiona precisament sobre aquests aspectes amb motiu de la venda del grup Cabrabo, emmarcant les paraules en un context més ampli. És positiu i molt significatiu que persones que tenen una gran prèdica i autoritat en els àmbits acadèmics de la comptabilitat incorporin amb profunditat i divulguin amb intensitat reflexions sobre la Responsabilitat Social aplicada a les decisions empresarials del moment.

Entre d'altres afirmacions, el secretari de l'Associació Catalana de Comptabilitat i Direcció escriu:
Un element decisiu a considerar és la responsabilitat social, que influeix decisivament en l'estratègia de les empreses en temes com les relacions amb l'Administració, les relacions laborals, el medi ambient o les interaccions amb clients, proveïdors, bancs, etcètera. La responsabilitat social ha d'estar present quan es crea una empresa i també quan aquesta creix. Ha d'inspirar els empresaris al llarg de tota la vida de les seves empreses.

Però si la responsabilitat social és alguna cosa més que una moda, o va més enllà d'un posat que queda bé, hauria de continuar inspirant l'actuació dels empresaris també en el moment de vendre la seva empresa. Els empresaris han d'avaluar l'impacte social que suposa que l'empresa passi a unes altres mans.

Així, són aspectes rellevants el manteniment dels llocs de treball, la política social i sindical del nou propietari, la ubicació de la seu de l'empresa, la política lingüística, la imatge global del comprador i la seva coherència amb la de l'empresa comprada, i les relacions amb les administracions públiques o amb els proveïdors que han treballat amb l'empresa durant dècades.

Llegir article sencer al Periódico
Notícia sobre la venda: El grup Eroski compra el 75% de Caprabo per 1.125 milions. La cooperativa basca mantindrà els llocs de treball i la marca catalana