25.7.08

Compres i responsabilitat social enfront la clientela

Acabo de rebre un correu d'una persona que va participar fa un temps en un seminari que vam fer sobre la Responsabilitat Social de les Empreses. Em mostra un 'cas' de conflicte amb una empresa i es pregunta si estem davant un cas de manca d'RSE...

Es tracta d'un cas d'RSE en la fase comercial, en l'adquisició del producte i el servei postvenda, i us convido a llegir-lo ja que ens pot passar a tots.

Llegir cas:
Escrit 1 ¿Piensas comprar un portatil Samsung? No lo hagas !!!!!
Escrit 2: Samsung NO, Esprinet NO, la distribucion informatica es un mal negocio y las reclamaciones no sirven de nada.
Escrit 3: Cabreo mayusculo

Certament, posem molta atenció a l'RSE al començament de la cadena, allà on hi ha riscos de vulneració de drets humans i laborals, de grans impactes ambientals, on la manca de regulació legal suficient en certs països suposa un risc permanent, etc. Això ens porta a considerar que les transaccions comercials són una matèria de la norma legal i que, en el nostre entorn europeu ja estem protegits.

Però no hem d'oblidar que l'RSE té com a gran objectiu empresarial -si deixem de banda les consideracions ètiques- crear confiança amb els seus públics d'interès. Certament el mal comportament al capdamunt de la cadena genera una situació de risc (boicots, desprestigi, campanyes, pèrdua de reputació...). Però la mala atenció deliberada, per manca de professionalitat, per absències de qualitat, etc, també suposen un gran risc.

Aquest risc de la clientela es troba sovint mitigat pels problemes de temps que tothom pateix i que porten a no formular totes les denúncies que caldrien, però en contrapartida el fenomen dels blocs i el web 2.0 ha afavorit que moltes informacions de mals usos i mals comportaments empresarials circulin pel web i es vagin compartint, enriquint, verificant, en el que suposa la construcció del desprestigi i de la mala reputació, etiquetes difícils de netejar.

De vegades podria tractar-se només d'un cas aïllat, però els comentaris flueixen ràpidament -com aquest mateix que estem fent aquí- i és per això que les empreses serioses es preocupen per anar més enllà de la llei i garantir la plena satisfacció de la clientela.

En aquest sentit, com correspon en l'RSE, es procura implicar tota la cadena de proveïment i distribució de manera que una gran empresa no pot permetre's de fer negocis amb una cadena de distribució si sap que hi ha procediments no clarificats en les responsabilitats mútues. És sens dubte un tema de responsabilitat davant la clientela, ja que no es tracta de la defensa dels drets de cadascú sinó de vetllar per una cadena de valor que sumi per a tothom i no resti per a ningú.

Així, el negoci responsable vetllarà per fabricar uns productes minimitzant l'impacte ambiental, generant un impacte econòmic i social correcte i just al llarg de la cadena, i el distribuirà aportant la informació per a millorar els impactes a l'entorn en el seu ús, amb els mínims envoltoris, i amb les garanties que la venda inclou un servei i unes garanties suficients per a aconseguir la plena satisfacció comercial, social, ambiental i econòmica de l'usuari.

Traducir CASTELLANO Translate ENGLISH Traduire FRANÇAIS Übersetzen DEUTSCH Arrevirar ARANÉS