- Dues entitats locals treballen en la implantació d’un caramel de ràpida degradació per evitar la contaminació que suposen les 140 tones que es llencen el Diumenge de Carnaval a la ciutat.
- Enguany, les entitats i tres cadenes de supermercats posaran a la venda el caramel oficial del Carnaval de Vilanova
La Cooperativa de consum La Vinagreta ha impulsat una iniciativa ecologista per reduir l’impacte ambiental de la festa: el “caramel sostenible”. El projecte s’està duent a terme junt a la Federació d’Associacions pel Carnaval de Vilanova i la Geltrú (FAC), que l’ha rebut amb les mans obertes i preveu que es podrà implantar a les Comparses del 2019.
Vegeu entrevista sencera a Xarxanet:
Quin és l'impacte ecològic dels caramels de les Comparses de Vilanova?Albert Jansà: Part de l’embolcall plàstic dels caramels va a parar al mar, on no es desintegra però es fragmenta, alterant l’ecosistema durant dècades. La gran quantitat de plàstic de caramel acumulat ocasiona taponament a la xarxa de clavagueram, més una gran aportació de plàstics a la depuradora, en poques hores. A més, el caramel desfet amb aigua genera una massa viscosa i enganxifosa que no drena bé pel clavegueram, s’hi queda durant mesos descomposant-se, això fa que la ciutat faci pudor durant uns dies.Els caramels que es llencen a les Comparses del Carnaval de Vilanova i la Geltrú tindran embolcalls sostenibles. El Ple de l’Ajuntament ha aprovat aquest dilluns donar suport a la proposta de la FAC (Federació d’Associacions de Carnaval), amb la qual l’organització de la festa promou l’ús de dolços respectuosos amb el medi ambient, embolcallats amb paper reciclat o similar. L’objectiu és reduir la “problemàtica” amb l’entorn que generen les gairebé 100 tones de caramels que s’arriben a llençar cada diumenge de Carnaval arreu de la ciutat. L’Ajuntament preveu redactar un BAN l’any 2020 per a què els caramels sostenibles siguin obligatoris a partir del 2021, seguint la voluntat de la FAC.
Com es neteja? Marta Pagès: Un cop finalitzades les guerres de caramels, s’inicia la neteja a carrers i places, per part dels efectius del Servei de Neteja Viària de l’Ajuntament, que aquell dia es reforça amb un ampli desplegament. L’acció es fa de forma radial començant pel centre fins a la perifèria de la vila. Aquesta neteja dura entre 3 i 4 dies: 40 operaris (tota la plantilla) en torns de matí-tarda-nit; de 4 a 5 màquines escombradores (alguna subcontractada com a reforç); unes 3 màquines d’aigua pressió (no s’utilitza cap mena d’additiu, només la pressió de l’aigua) i un camió-cuba. Les condicions meteorològiques són determinants per emprar segons convinguin els efectius. Amb temps sec, s’acostuma a netejar en sec al recollir les restes en forma sòlida (pols, restes); amb humitat, s’utilitza aigua a pressió per anar recollint les restes.
Els acords aprovats aquest dilluns per tots els grups polítics del Ple recorden que els milers de caramels que es llencen cada any a les Comparses generen conseqüències ambientals relacionades amb “problemes al clavegueram, dificultats a la depuradora, brutícia a la ciutat, plàstics al medi ambient i microplàstics que acaben al mar”. Segons el text aprovat, l’ús del caramel sostenible anirà regulat per una normativa que fixarà sancions per a aquelles entitats o participants que no utilitzin els dolços amb embolcalls respectuosos amb el medi ambient.
EixDiari: La FAC prepara una campanya de distribució de caramels sostenibles per a Les Comparses de 2019
Amb aquesta ampliació, la FAC considera que es consolida el projecte iniciat l'any 2016 i creixen també les previsions de consum de cara al Carnaval del 2018: a les comparses del proper mes de febrer es llençaran gairebé 35 tones de caramels oficials, xifra que representa pràcticament el triple que l'any 2016.
La junta de la FAC ha volgut mostrar l'agraïment a totes les entitats participants i als establiments que posen a la venta el caramel oficial: "Associacions i comerços són indispensables i volem destacar l’aposta que han fet per aquest projecte i pel seu compromís, tant amb el Carnaval de Vilanova i la Geltrú com amb la ciutat en el seu conjunt".
La FAC considera que el projecte ha estat un èxit "amb un creixement sostingut, però també estem convençuts que queda molt camí per recórrer. En aquest sentit, hem començat a treballar per la campanya del 2019, on volem distribuir caramels sostenibles. Es tracta d'una iniciativa sorgida des de l’entitat La Vinagreta (cooperativa de consum responsable, federada a la FAC) i des de la Federació hi apostem fermament".
I és que la nova coordinació del carnaval vilanoví apunta que "no podem obviar que ens trobem en una època en què la reducció en la generació de residus és cada cop més indispensable. Per això, volem contribuir a celebrar un Carnaval més ecològic, on els embolcalls de les tones de caramels que es llencen no siguin, en cap cas, un factor de contaminació ambiental".
Tot i que el projecte és molt incipient, la junta treballa de forma constant amb La Vinagreta per fer-ho realitat a les comparses del 2019. En aquest sentit, el proper divendres 24 de novembre la FAC participarà a la projecció del documental 'Trashed' (Candida Brady) organitzada per la cooperativa de consum dins la Setmana Europea de Prevenció de Residus. Serà a les 20.30h al Teatre Principal, i des de la FAC hi serem per explicar el projecte del caramel sostenible.
RSE i cultura popular
En alguna ocasió hem fet alguna reflexió sobre la necessitat d'incorporar l'RSE també a la cultura popular i tradicional. Ho justificàvem dient que la nostra condicio de think tank o laboratori d'idees ens fa mirar d'abordar visions innovadores en el camp de la Responsabilitat Social, tot fomentant el debat i la confrontació creativa d'idees. I ho mantenim ja que la introducció de l'RSE aplicada a les festes populars promoguda des dels diferents agents que hi tenen algun paper rellevant pot ajudar a millorar-ne la sostenibilitat i sobretot pot facilitar la comprensió de mecanismes bàsics d'RSE que la societat ha d'anar entenent.
Vegeu butlletí sobre RSE i Cultura Popular (en català, en castellà), un article sobre aquesta matèria (RSE i cultura popular i tradicionalSant Jordi, allibera la princesa... de les roses!) i una proposta (Compensem el foc de la revetlla de Sant Joan!)En aquest sentit lligat a les tradicions, també hem expressat per exemple la nostra oposició al canvi de cognom de les mullers en el món anglosaxó o la proposta que els catalans puguem compensar les emissions de CO2 de les festes del foc o que evitem els impactes laborals en la cadena de proveïment de les roses de Sant Jordi. Forma part de la gestió d'un Territori Socialment Responsable el fer front als seus impactes ètics, ambientals, socials, laborals, especialment en aquells aspectes que tenen un caràcter general, que afecten el territori més enllà de les circumstàncies d'una empresa concreta.
Altres entrades sobre cultura popular i responsabilitat social:
- 27.1.13 Falten dues setmanes pel Carnaval de Vilanova i la Geltrú. El Carnaval de Vilanova i la Geltrú, amb més de 250 anys d’existència, va ser declarat per la Generalitat de Catalunya com d’Interès Nacional. A més dels seus valors lúdics, el carnaval vilanoví ha tingut i té un paper enorme en la integració de les persones a la comunitat, en el sentiment de pertinença, i sobretot de totes les persones que al llarg del segle XX van arribar d'altres terres. És la mateixa funció que el Barça ha fet en el nivell nacional, però a nivell local: si el Barça ha estat un camí de catalanitat per a molts nouvinguts, la Comparsa i el Carnaval han estat la porta del vilanovisme. I les festes, com tots els esdeveniments, també són un espai on introduir-hi millores a partir de la responsabilitat social i la sostenibilitat. En alguna ocasió hem fet alguna reflexió sobre la necessitat d'incorporar l'RSE també a la cultura popular i tradicional. La introducció de l'RSE aplicada a les festes populars promoguda des dels diferents agents que hi tenen algun paper rellevant pot ajudar a millorar-ne la sostenibilitat i sobretot pot facilitar la comprensió de mecanismes bàsics d'RSE que la societat ha d'anar entenent. Podeu veure el butlletí sobre RSE i Cultura Popular (en català, en castellà), articles sobre aquesta matèria (La nit de Sant Joan és nit d'alegria, RSE i cultura popular i tradicional, Sant Jordi, allibera la princesa... de les roses!) i una proposta (Compensem el foc de la revetlla de Sant Joan!). A més, les reflexions sobre cultura i RSE han abastat altres àmbits com la tauromàquia (Catalunya afronta el debat sobre la prohibició del patiment dels toros) o la construcció (Masies sostenibles).
- 24.6.11 La nit de Sant Joan és nit d'alegria
- 19.4.10 Sant Jordi i la Responsabilitat Social
- 29.12.09 Catalunya afronta el debat sobre la prohibició del patiment dels toros // Cataluña afronta el debate sobre la prohibición del sufrimiento de los toros
- 23.4.09 Sant Jordi, dia de la rosa i el llibre. Ara fa una mica més d'un any, vam fer un article titulat RSE i cultura popular i tradicional on dèiem que "dels gairebé sis milions de roses que es regalen a Catalunya per Sant Jordi, el 60% són importades, la majoria de Colòmbia i una de cada 5 d'Equador. A banda dels problemes ambientals i de salut, el que més indigna és la situació laboral ja que el 80% de les treballadores són dones que són acomiadades quan queden embarassades, l'horari regular és de 10 o 12 hores i es fan moltes hores extres sense remuneració especial, els contractes són de molt curta durada, el sou no arriba ni a la meitat de la cistella bàsica. Del que nosaltres paguem per una rosa colombiana només n'arriba a les butxaques de les treballadores un 2'5%". La idea que hi expressàvem és que l'RSE també s'ha d'integrar en les festes populars.
- 23.6.08 Compensem el foc de la revetlla de Sant Joan!
- 20.12.07 RSE i cultura popular i tradicional
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada