5.7.23

[ARTICLE] "El propòsit empresarial, un mainstream emergent", per Josep Maria Canyelles a l'Economista.es

  • elEconomista.es publica un article d'opinió de Josep Maria Canyelles sobre el propòsit empresarial amb motiu de la proclamació del Manifest per a una economia amb propòsit liderat per Respon.cat. 
  • El Manifest per una economia amb propòsit, transversal de tot el moviment empresarial català, situa el propòsit empresarial com a tendència i com a oportunitat per a una competitivitat que satisfà no només les necessitats sinó les sensibilitats de la societat. 
  • Les 250 empreses més compromeses, grans o petites ja s'hi han adherit i es comprometen a integrar un sentit de propòsit que abordi el valor compartit.


El propòsit empresarial, un mainstream emergent

Només fa dues dècades que el debat sobre la responsabilitat social corporativa començava a prendre embranzida, deixant enrere els enfocaments merament filantròpics o simplement marquetinians per passar a vincular-se al model d'empresa. S'ha progressat molt i ara abordem un salt nou: el propòsit.

Si bé als inicis el debat podia ser controvertit, ara ningú posa en dubte que estem davant un fenomen profund, que està canviant la manera de fer empresa i que deixa de ser una opció si es vol donar resposta a les demandes de la societat i a les sensibilitats dels diversos grups d'interès.

L'RSC té en compte tota l'organització i les seves interaccions. Entre les principals tendències dels darrers anys en destaquem tres: l'economia circular, l'empresa saludable i el bon govern, amb el sentit de propòsit com a gran referent. Encara afegirem que, des de fa pocs anys, emergeix una nova tendència, l'abordatge dels reptes socials, que ha passat d'un enfocament bonista i col·lateral a adquirir un sentit més estratègic per part d'algunes companyies. El motiu és que, contra les bones intencions de l'Objectiu de Desenvolupament Sostenible 10, la reducció de les desigualtats fins i tot retrocedeix en alguns aspectes. Per tant, les nostres societats perden vertebració i capital social.

Agafant perspectiva, les empreses sabien gestionar la producció, el personal, el màrqueting... Però en aquests darrers lustres, quan les empreses han assumit que tenen una responsabilitat davant la societat -i no només davant la llei- han començat a incorporar com a part d'una gestió sistematitzada aspectes que abans s'abordaven des de la intuïció i les bones intencions. Ara, la gestió ambiental és gestió empresarial. La gestió dels usos del temps ho va sent. La gestió de la relació amb la comunitat sol ser encara reactiva. L'RSC ha suposat la incorporació de noves matèries a la gestió ordenada organitzacional.

Què aporta de nou el propòsit

Ara la introducció del propòsit suposa un pas molt rellevant. Sempre hem dit que l'RSC havia de ser part del model d'empresa, però sovint no ho acabava de ser. Algunes corporacions disposen de tota la formalització: memòria, codi ètic, materialitat, funció DiRSE... però sense capacitat d'influir en l'estratègia corporativa.

El propòsit empresarial impacta des de dalt. És la raó de ser de l'empresa més enllà de l'objectiu de generar beneficis. De vegades pot equivaldre a la missió, però es tracta d'un plantejament que no es queda en la simple intenció de crear valor econòmic sinó que pretén crear simultàniament valor econòmic i social, entenent per social tot aquell que requereix la societat, ja sigui ambiental, cultural, comunitari, etc.

El propòsit empresarial es basa en la idea que les empreses podem ser un agent de canvi positiu per a la societat i que podem fer servir la nostra influència per millorar el món que ens envolta.

Aquesta nova visió dels negocis implica que les empreses hem de comprendre que tenim una responsabilitat envers la societat en general, no només envers la propietat. Amb el propòsit, ara hi afegim més proactivitat: és el far per als esforços de l'empresa per millorar la societat. En la mesura que el propòsit focalitza la contribució fonamental a la societat i, per tant, és una tria estratègica que sovint esdevindrà un atribut de la proposta de valor, cal no deixar de banda una gestió robusta de l'RSC que tingui en compte tots els aspectes a partir de les inquietuds dels diferents grups d'interès, base sense la qual seria un risc.

Fem un canvi de perspectiva: mentre que un model basat en memòries mirava enrere, el propòsit mira endavant i ens diu què farem els propers anys per contribuir a la societat. Sense deixar de rendir comptes, donem resposta també a tota una nova generació de joves que en els processos de selecció ens demanen com la nostra organització vol fer realment un món millor, fins i tot, si cal, per mitjà d'activisme empresarial.

 

El Manifest, una aliança sense precedents per a les empreses amb propòsit

Les principals organitzacions empresarials del país, amb el lideratge de l'associació empresarial Respon.cat i la complicitat de la Cambra de Comerç de Barcelona, ​​ens hem unit per promocionar el Manifest per una economia amb propòsit (www.empresesambproposit.cat), que fa una crida a les empreses a orientar-se a un propòsit de triple impacte, econòmic, social i ambiental. A més, també vol mostrar públicament com les empreses són motor de canvi des d'uns valors de compromís.

Més de 30 organitzacions empresarials, patronals, col·legis professionals, clústers, com Foment del Treball, Consell de Càmeres de Comerç de Catalunya, Pimec, CECOT, FemCat, Col·legi d'Economistes i altres hi donen suport, fet que suposa una declaració sense precedents Catalunya en el camp de l'RSC.

Les empreses que s'hi adhereixin es comprometen a elaborar el seu propi propòsit abans del 2025 i un pla d'acció que generi accions concretes i impacte abans del 2030. La iniciativa no està basada en cap certificació sinó concebuda perquè qualsevol empresa gran o petita pugui abordar el repte. Tampoc no té cap cost sinó que pretén fer arribar el debat i la gestió del canvi a l'empresariat català.

La ciutadania sap que les empreses tenen una capacitat creixent per transformar positivament el món. Hem de donar resposta positiva davant d'aquesta expectativa creixent. Les empreses som part de la solució: no ens podem quedar oferint només qualitat de producte quan el món necessita que, a més, fem un pas endavant aportant solucions a una humanitat que ha de fer front a múltiples reptes complexos.

Josep Maria Canyelles i Pastó 

Coordinador de Respon.cat