19.12.17

Catalunya fomentarà la implementació de bones pràctiques de mobilitat sostenible a les escoles i instituts

  • En el marc del projecte europeu School Chance, que té com a objectiu incorporar la mobilitat sostenible, autònoma i segura dels infants en les polítiques regionals, hi participen sis socis més de diferents punts d’Europa


El grup d’interès local (GIL) encapçalat pel Departament de Territori i Sostenibilitat i l’Ajuntament de Girona s’ha reunit per seleccionar, entre les 40 bones pràctiques ofertes pels socis del projecte School Chance, aquelles que resultin més interessants per ser aplicades a escoles i instituts de Catalunya. Durant el 2018, una delegació del GIL visitarà Utrecht, a Holanda, i Reggio Emilia, a Itàlia, per conèixer de primera mà algunes d’aquestes actuacions seleccionades, que abasten tant accions educatives i de sensibilització com d’adaptació dels entorns escolars per facilitar una mobilitat més sostenible.

L’School Chance, és un projecte aprovat pel programa Interreg Europe i finançat en un 85% pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) per al període 2014-2020. El programa Interreg Europe es divideix en quatre eixos prioritaris relacionats amb l'estratègia Europa 2020, i el projecte School Chance s’emmarca en l’objectiu temàtic 4: “Low-carbon economy: Afavorir el pas a una economia baixa en carboni en tots els sectors”.

Intercanvi de coneixements a Polònia

Una delegació catalana formada per representants de la Direcció General d’Infraestructures de Mobilitat, del Gabinet Tècnic, de l’Ajuntament de Girona i del BACC van participar a l’octubre a la segona jornada d’intercanvi que organitza el projecte europeu School Chance.

Aquesta jornada es va celebrar a la ciutat de Gdansk (Polònia), on es van reunir representants de les diferents regions que formen part del projecte. Les principals temàtiques tractades a les sessions de treball van ser les actuacions de cada territori, així com la planificació de les visites d’estudi i de l’enquesta.

Les sessions de treball van complementar-se amb la visita de bones pràctiques en termes de mobilitat sostenible a les escoles a la mateixa ciutat amfitriona, i amb una sessió formativa en comunicació.

Socis del projecte

A més de la Generalitat de Catalunya, a través del Departament de Territori i Sostenibilitat, i l’Ajuntament de Girona, a través de l’Àrea de Mobilitat i Via Pública, participen en el projecte els ajuntaments de la ciutat italiana de Reggio Emilia, de la ciutat holandesa d’Utrecht, de la ciutat polonesa de Gdansk i de la ciutat sueca de Gävle; l’agència metropolitana Brasov Metropolitan Agency For Sustainable Development (Romania), i l’Austrian Mobility Research FGM_AMOR (Àustria), que actua com a soci assessor.

La finalitat del projecte School Chance és que diverses regions d’Europa intercanviïn experiències relatives a la mobilitat independent dels nens per tal de modificar polítiques regionals i elaborar plans que lliguin amb l’estratègia d’Europa 2020, que preveu un creixement sostenible, intel·ligent i integrador. Els objectius de l’School Chance es divideixen en quatre àmbits: infraestructures (com han de ser els entorns de les escoles); educació (quines activitats són les més adequades per a cada nivell escolar); comunicació, i promoció (com poden les noves tecnologies ajudar a involucrar les comunitats escolars). El propòsit és definir un programa de mobilitat escolar sostenible, segura i accessible per a tots els membres de la comunitat i per a cada etapa educativa.

El trànsit escolar representa un 15% del trànsit urbà i, segons diferents estudis de països de la Unió Europea, els estudiants que fan el trajecte fins a l’escola en cotxe són entre el 30% i el 60% del total, depenent del país i del nivell educatiu. Els diferents països participants del projecte treballaran junts per promoure que aquests viatges siguin més segurs i sostenibles mitjançant la recerca de formes innovadores, la identificació de bones pràctiques i el desenvolupament d’una metodologia comuna estàndard de certificació d’escoles “mobility friendly” que s’adaptaran a cada país.

Nota de premsa