- Estableix uns objectius de mitigació i d’adaptació al canvi climàtic que són la base d’un model de desenvolupament econòmic sostenible, innovador, competitiu, i creador de riquesa i de llocs de treball
- Hi ha pocs referents de lleis semblants en d’altres països del món i Catalunya serà pionera a l’Estat espanyol
- L’objectiu és facilitar la transició cap a una societat més baixa en carboni
27.1.16
El Govern aprova el Projecte de llei del canvi climàtic a Catalunya
El Govern ha aprovat el Projecte de llei del canvi climàtic de Catalunya, que ja va deixar enllestit l’anterior Govern i que ha redactat el Departament de Territori i Sostenibilitat.
El
document adopta les bases derivades de la legislació comunitària i
configura els elements essencials per a la regulació d’aquest instrument
a Catalunya. El plantejament segueix els mateixos principis que han
orientat la política en matèria de clima fins ara: s’ha optat per un
model que es basa en la incentivació i la complicitat. Per aquest motiu,
el conjunt de mesures i instruments persegueixen establir un marc que
faciliti les activitats per fer el trànsit cap a una economia de baixa
intensitat en carboni, de manera que aquelles activitats que orientin la
seva activitat de manera coherent amb els objectius de la llei en
puguin resultar beneficiades.
La finalitat és
consolidar la feina feta contra el canvi climàtic en els darrers vint
anys, especialment des de l’any 2005, i contribuir en el paper decisiu
que Europa vol jugar per afrontar amb garanties aquest repte per
construir una societat menys vulnerable i més avançada.
Els punts clau de la nova norma
El
Projecte de Llei regula els objectius relatius a les polítiques de
mitigació i d’adaptació al canvi climàtic i en preveu la integració en
totes les polítiques sectorials de les administracions públiques.
L’Administració haurà de ser exemplificadora i aplicar criteris de
simplificació i racionalització per eliminar progressivament certes
barreres administratives que dificulten el desenvolupament d’actuacions
de mitigació i adaptació.
Pel que
fa a la mitigació, estableix unes fites de reducció d’emissions que
afavoriran la transició de Catalunya cap a un model de desenvolupament
sostenible. Determina que el nostre país es compromet a assolir, com a
mínim, la part de reducció d’emissions de gasos amb efecte d’hivernacle
(GEH) que li correspon dels objectius europeus. En concret, per al 2020 i
aplicant els mateixos criteris de repartiment d’esforços establerts per
la Unió Europea als seus estats membres, aquesta contribució és una
reducció d’un 25% per a l’any 2020 respecte a l’any 2005. L’any 2050
aquesta reducció hauria de ser del 80% o més.
En
els objectius d’adaptació al canvi climàtic es recullen els requisits
que han de contenir els instruments de planificació i programació
sectorials per assolir una bona coordinació, adaptada al nou marc
regulador. Es reforça el paper del Servei Meteorològic de Catalunya
perquè disposi del millor coneixement en matèria de projeccions
climàtiques i regionalització.
Accés a recursos bàsics d’energia i aigua
El
Projecte de llei inclou una disposició final referida a l’accés als
recursos bàsics d’energia i aigua. La vulnerabilitat d’una població
envers els impactes del canvi climàtic, especialment els anomenats
fenòmens extrems, com les onades de calor, les de fred o les sequeres,
està en gran part determinada per la seva capacitat d’accedir a dos
recursos bàsics: l’energia i l’aigua.
Els
departaments competents en matèria de benestar social, energia i aigua
i, si s’escau, els ens locals, han de definir les condicions i la
metodologia que permetin establir el consum mínim d’energia i aigua
necessaris així com les tarifes socials que assegurin la cobertura
d’aquest mínim vital per a la població en situació de pobresa i risc
d’exclusió social.
Fiscalitat ambiental
El
text introdueix el tema de la fiscalitat ambiental o ecològica per
fomentar maneres de produir i consumir més netes, amb menys impactes
ambientals i menys malbaratadores d’uns recursos naturals que són
escassos. La llei incorpora una nova figura impositiva que és l’impost
sobre les emissions de CO2 en turismes i furgonetes. Aquesta
aspira a incentivar canvis en el comportament ambiental i que s’aposti
per models més sostenibles. Aquest tribut s’aplicarà de forma gradual a
partir de l’any 2018 per als vehicles més contaminants (més de 160 gCO2/km). Per a un turisme mitjà, que emeti entre 120 i 130 gCO2/km, es pagarà menys de 5,5 €. Això no es produirà fins a l’any 2020.
Per
al compliment dels objectius de la llei, es crea el Fons Climàtic, que
haurà de nodrir-se, entre d'altres, amb el que es recapti a través de
l’impost i amb els recursos procedents de la territorialització del Fons
de Carboni per a una economia sostenible (FES-CO2), creat
pel govern de l’Estat el 2011. El nou model que aquesta llei implanta va
dirigit a acostar els objectius dels Estats a les mesures que es prenen
en l’àmbit nacional i local, on es concentren part de les competències
en aquesta matèria, i consensuar els criteris de repartiment.
Organització
Pel
que fa a l’organització, la norma especifica que el Departament de
Territori i Sostenibilitat té les competències i les responsabilitats en
la planificació i execució de les polítiques climàtiques de Catalunya.
Es reforça també el paper de la Comissió Interdepartamental del Canvi
Climàtic, òrgan col·legiat que té, entre altres funcions, impulsar
accions de caràcter transversal entre els diferents departaments per
disminuir les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle i impulsar-ne
l’adaptació als impactes. Alhora, regula la naturalesa, finalitats,
composició i funcions del Consell Català del Clima com a òrgan de
participació d’organitzacions i institucions representatives
d’interessos diversos.
Referents internacionals
Hi
ha pocs referents de lleis semblants en d’altres països del món i
Catalunya serà, en aquest sentit, pionera a l’Estat espanyol. A Europa
ja existeix a països com ara França, el Regne Unit i Suècia, a més
d’Escòcia, mentre que Austràlia, Costa Rica, Guatemala, Hondures, Mèxic i
el Quebec també tenen llei pròpia. El text, sorgit d’un procés de
participació, ha estat sotmès a informació pública.
Font: Gencat
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada