Quan es va posar en marxa Respon.cat, a mitjan 2014, vam abordar quines activitats havíem de prioritzar, entre les moltes coses que ens agradaria fer i les possibilitats reals d'engegar molts programes alhora. Fer uns premis era una de les accions lògiques que pertocaven a una entitat que havia nascut per a ser l'organisme empresarial de referència en RSE a Catalunya. Però vam debatre si pel fet de ser una acció tan típica havíem de començar per aquí o deixar-ho per a més endavant.
La resposta fou sí a uns premis però amb un caràcter molt nostre. I què volia dir això? Doncs que no havien de servir per premiar les mateixes empreses de sempre en les mateixes matèries de sempre. Sense que això s'hagi d'entendre com a cap crítica a ningú, vam entendre que havíem d'aportar alguna cosa nova, havíem de crear valor. Intuíem com fer-ho i ho hem anat portant a la pràctica.
Volíem premiar coses diferents. I premiem la trajectòria en el compromís responsable. Però també la reforma horària, el voluntariat d'empresa o els territoris socialment responsables, per exemple, que no ho feia ningú. Volíem llançar un missatge de matèries que calia reconèixer, que tenien un caràcter innovador.
Volem premiar tant empreses grans com pimes. I entre les pimes,
tant mitjanes com petites! A banda dels premis a la trajectòria, que
tenen modalitat per a empreses grans i per a pimes, en els altres
reconeixements, obrim les portes a tota mena d'empreses i el fet de ser
més grans no genera més avantatge!
Volíem divulgar les bones pràctiques. Els Premis no havien de ser
merament un acte de reconeixement sinó que tot plegat havia de fomentar
l'intercanvi de bones pràctiques. Per això, unes setmanes després de
l'acte de lliurament dels premis, s'organitza una jornada de transferència de les bones pràctiques.
Volíem posar-ho fàcil a les empreses. Algunes empreses començaven
a estar cansades de presentar-se a tants premis havent d'emplenar molts
formularis, mentre que altres no s'hi presentaven mai de manera que no
tenien cap opció. Vam optar per crear unes comissions tècniques que
facin la feina d'esbrinar quines empreses podien merèixer el
reconeixement, fent que per a les empreses premiades o per al conjunt de
les proposades la seva participació en el procés sigui una sorpresa;
una merescuda sorpresa.
Volíem travar aliances. I per això Respon.cat disposa d'un
Consell social, integrat pels principals organismes empresarials i
socials catalans, que fan les aportacions de les propostes a partir del
seu coneixement sectorial o territorial. D'aquesta manera, fem que els
premis siguin realment els de tot Catalunya, que moltes organitzacions
se'ls puguin sentir també seus, que tots puguem sumar.
Volíem fer-lo córrer pel territori. I estem fent les edicions
imparells a Barcelona i les parells a altres ciutats. Així, hem fet actes a la Seu Vella de Lleida, a Girona i a Vilafranca del Penedès. Així els premis també són una mica més de
tothom, i les pimes ubicades fora de la metròpoli barcelonina els poden
veure com a més propers.
Vam afegir reconeixements a persones. Vam considerar que també era bo reconèixer persones. Finalment la responsabilitat social d'una organització requereix lideratges ètics.
Volíem sorprendre! No la sorpresa per la sorpresa, sinó
senzillament el resultat de fer una cerca de casos interessants que no
tenen per què ser casos esperats. I moltes al llarg d'aquests anys han resultat francament interessants!
Us esperem aquest dimarts 24 de gener a les 17h a l’Acte de lliurament de Premis Respon.cat 2022, a la Casa Llotja de Mar de Barcelona. Cal inscripció prèvia.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada