Actualment, des de Vector 5 · Excel·lència i Sostenibilitat, treballem l'RSE en el sector detallista com una de les línies on creiem que la responsabilitat social s'ha de desenvolupar de manera important i fer un gran salt endavant.
AFIRMACIONS
"L'RSE troba en la distribució la baula trencada de la seva cadena de valor, ja que es troba just entre les empreses que ja comencen a gestionar la seva RSE i la ciutadania que va incorporant una major sensibilitat, mentre que sovint l'RSE no és un atribut que formi part del procés de venda". Josep Maria Canyelles
El comerç és la baula perduda de l'RSE. És el punt de contacte per mitjà del qual la ciutadania pot esdevenir més responsable en la seva compra. Josep Maria Canyelles [Llegir article]
"Per això, és fonamental que els punts de venda i les estratègies de comercialització incorporin l'RSE com un atribut més i intentin posar-lo en valor. Per a un comerç, l'RSE significa la capacitat de situar-se en el context d'una cadena de proveïment, que pot tenir orígens remots, davant unes persones que com a clientes o consumidores cada cop demanin més informació sobre les característiques no evidents al voltant dels impactes generats pels productes a la venda. Aquesta és una oportunitat de millorar la satisfacció de la clientela, adreçar-se a segments sensibles". Josep Maria Canyelles [Llegir article]
Segons Josep Maria Canyelles, consultor en RSE i autor de diverses publicacions sobre la matèria, la posició que ocupa el comerç detallista en la cadena de valor el converteix en un agent privilegiat per difondre pràctiques socialment responsables: de cara als proveïdors, els comerciants poden establir criteris socials en els seus processos de selecció; de cara als clients, les seves pràctiques són la resposta a les demandes d’un públic cada dia més conscient i informat. [Continuar llegint reportatge en PDF - pàgs 8-10]INICIATIVES

Vídeo de resum de l'acte organitzat per la Diputació de Barcelona sobre Debats de Comerç.
5.5.16 Jornada Comerços compromesos amb la societat, a Creu Coberta, amb la participació de l'expert Josep Maria Canyelles
La Fundació Bancària 'la Caixa' i l'Associació de Comerciants de Creu Coberta us conviden a la jornada de presentació del programa Incorpora, que tindrà lloc el 17 de maig a la seu del Districte de Sants-Montjuïc.
11.11.15 Canyelles ha reflexionat sobre l'RSE en el sector detallista a la Jornada organitzada avui per la Cambra de Comerç de València


7.4.15 Jornada pràctica de Responsabilitat Social per a Empreses petites i mitjanes. Sitges, dimecres 15 d'abril matí

En el projecte hi participen les ciutats de Vilanova i la Geltrú, el Vendrell, Igualada i Vilafranca del Penedès, sota el lideratge de la Fundació Pro Penedès. La iniciativa permet desenvolupar el concepte de Territori Socialment Responsable en un sector d'elevat interès econòmic. Josep Maria Canyelles i Albert Huerta, socis de Vector 5 · Excel·lència i Sostenibilitat són els promotors tècnics i consultors del projecte, junt a Rosa Alonso, Marta Ribera i Pere Ribas. El projecte ha estat reconegut com a innovador pel Servei d'Ocupació de Catalunya. Entre les empreses participants hi ha petit comerç detallista: Casa Marisol, Xerigots, SuperMas, Roc Roi.

Tal com ja vam informar, Responsabilitat Global ha portat a terme un taller amb acompanyament individualitzat amb empreses de Canet de Mar, organitzat per l'ajuntament. Entre les empreses, 4 han estat del sector detallista o de serveis, i malgrat la seva petita dimensió podran estructurar millor i posar en valor aquells valors i coneixements que els ajuden a ser més sostenibles, i a generar més confiança entre els seus grups d'interès. Les empreses han estat: L'Herbolari; Rosa Bley. Floristes i jardiners: Restaurant El Parador de Canet; System Perruquers. Es tracta d'una acció promoguda per la Diputació de Barcelona per a facilitar eines als ajuntaments, i que en aquest cas pretén ajudar a desenvolupar la gestió de la responsabilitat social en empreses petites i microempreses. L'acció ha estat molt ben valorada, tant per part de les empreses participants (9'50) com per part de l'Ajuntament (9'75).

Com a continuïtat a les accions de foment de la Responsabilitat Social portades a terme l'any 2012 a Canet de Mar, Responsabilitat Global ha portat a terme un taller amb acompanyament individualitzat amb empreses de Canet de Mar, organitzat per l'ajuntament d'aquesta localitat del Maresme i amb el suport de la Diputació de Barcelona. Novament, hem comptat amb la participació de 5 empreses interessades i motivades, que malgrat la seva petita dimensió podran estructurar millor i posar en valor aquells valors i coneixements que els ajuden a ser més sostenibles, i a generar més confiança entre els seus grups d'interès. Les cinc empreses han estat: My sweet dreams, Hibiscus, El Tocador, Fundació els Garrofers, i Impremta Graupera (les tres primeres són detallistes).

Amb l'Associació per a la Nacions Unides vam desenvolupar el projecte "Barris Responsables" a Barcelona: Sagrada Família, Gràcia, i la Ribera-Sant Pere. Entre les empreses que vam identificar, hi havia algun comerç detallista:
- Donaire · Solucions integrals per a la llar
- René + que electrodomèstics
- Escola de Música Accent
- Bon Preu (barri Gràcia)
- Cafès Novell (establiment barri Gràcia)

2010 Codi ètic d'un comerç detallista: Sweet Centre
Quan expliquem que un comerç detallista també pot disposar d'un Codi Ètic, sovint ens agrada exemplificar amb aquest que vam fer al 2010, en el marc de la col·laboració amb l'Ajuntament de Mataró. I és que es tracta d'una botiga de llaminadures, fet que d'entrada pot suggerir que es tracti d'un comerç entre tants però en canvi el fet que gestionin la seva RSE ens alerta que es tracta d'un negoci amb uns valors i una excel·lència. Segurament la primera botiga familiar de llaminadures del món que té un Codi Ètic... i un codi realment interessant.

Estudi per a la Secretaria de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya titulat: “La materia linguistica en el marc de l'RSE” (152 pàgs) (2007) on es feien àmplies referències al sector detallista. D'aquest estudi se'n va donar comptes al Parlament: Informe sobre la matèria lingüística en el marc de la responsabilitat social de les empreses (RSE)
Publicació "Empresa i llengua. Un enfocament de responsabilitat social empresarial per a aportar valors a tots els grups d'interès". Departament de Treball de la Generalitat de Catalunya (2010)
22.4.09 Col·laboreu a identificar comerços socialment responsables Us demanem la vostra col·laboració per a identificar bones (o males) pràctiques en el camp de la Responsabilitat Social en el sector del comerç detallista (botigues, cadenes comercials, mercats, zones urbanes comercials...). Disposeu d'un formulari per a indicar les referències: www.collaboratio.net/forms/enquestadetallista
22.4.09 Colaboren en identificar comercios socialmente responsables Les pedimos su colaboración para identificar buenas (o malas) prácticas en el campo de la Responsabilidad Social en el sector del comercio minorista (tiendas, cadenas comerciales, mercados, zonas urbanas comerciales ...). Dispone de un formulario para indicar las referencias: www.collaboratio.net/forms/enquestadetallista

Accés al document en PDF (166 pàgs). Lectura ràpida de la part de Conclusions i Propostes
9.11.10 Compartir valors socials amb els consumidors
3.11.10 Newsletter octubre 2010
31.10.10 Responsabilitat social en establiments detallistes
31.10.10 Responsabilidad social en establecimientos minoristas

Este estudio fue elaborado a finales de 2009 por Josep Maria Canyelles (Responsabilitat Global), por encargo del Observatori del Comerç de la Generalitat de Catalunya. Se dio a conocer públicamente en otoño de 2010 con motivo de la publicación de las 16 fichas de buenas prácticas de empresas catalanas del sector minorista.
Acceso al documento en PDF (166 págs). Lectura rápida de las Conclusiones
i Propuestas
Otras referencias anteriores a este estudio:
9.11.10 Compartir valors socials amb els consumidors
3.11.10 Newsletter octubre 2010
31.10.10 Responsabilitat social en establiments detallistes
31.10.10 Responsabilidad social en establecimientos minoristas
31.10.10
Responsabilitat social en establiments detallistes
- L'Observatori del Comerç de la Generalitat de Catalunya publica casos de bones pràctiques d'RSE en el sector detallista
- Un estudi mostra com, al costat de les grans cadenes de distribució, també els petits comerços poden adquirir compromisos d'RSE
- Les bones pràctiques i l'estudi han estat elaborats per Josep Maria Canyelles, expert en RSE i promotor de Responsabilitat Global
Responsabilidad social en establecimientos minoristas
- El Observatori del Comerço de la Generalitat de Catalunya publica casos de buenas prácticas de RSE en el sector minorista
- Un estudio muestra cómo, junto a las grandes cadenas de distribución, también los pequeños comercios pueden adquirir compromisos de RSE
- Las buenas prácticas y el estudio han sido elaborados por Josep Maria Canyelles, experto en RSE y promotor de Responsabilitat Global

7.11.10 Recull de les fitxes de bones pràctiques de Responsabilitat Social Empresarial La Diputació de Barcelona ha publicat un llibre amb el recull de les fitxes de bones pràctiques que es van elaborar en el marc del projecte RESSORT. Josep Maria Canyelles, promotor de Responsabilitat Global, va elaborar 11 d'aquestes 36 fitxes, de les quals diverses corresponen al sector detallista.
9.11.10 Compartir valors socials amb els consumidors
Si bé el retail no és un sector on hi massa empreses presentin memòries de sostenibilitat, sí que té un vessant integrador i vertebrador de la comunitat més intens que les activitats industrials. Segons Josep Maria Canyelles, consultor en RSE i autor de diverses publicacions sobre la matèria, la posició que ocupa el comerç detallista en la cadena de valor el converteix en un agent privilegiat per difondre pràctiques socialment responsables. [Continuar llegint reportatge en PDF - pàgs 8-10]
ACTIVITAT DOCENT
21.12.15 Sessió d' #RSE al Graduat en Direcció de Comerç i Distribució d’ESCODI-UAB

14.1.14 Sessió d'RSE al Graduat en Direcció de Comerç i Distribució d’ESCODI-UAB
23.3.13 Sessió d'RSE al Graduat en Direcció de Comerç i Distribució d’ESCODI-UAB.
Josep Maria Canyelles, expert en Responsabilitat Social Corporativa (RSC), va participar, com ho fa des de fa anys, en l’assignatura de Direcció de l’Empresa Comercial del Graduat en Direcció de Comerç i Distribució d’ESCODI-UAB.
19.3.09 El màster de Comerç inclou l'RSE

CONFERÈNCIES i ESDEVENIMENT
Dins les moltes conferències, taules rodones, cursos i altres esdeveniments on hem participat explicant el sentit empresarial de la responsabilitat social, sempre parlem del compromís del comerç detallista. A més, en les activitats que tenen lloc arreu del territori, en moltes comarques, hi assisteixen sovint persones del sector detallista. En algunes ocasions el tema central de la conferència és directament el comerç detallista, com aquests casos:
31.7.13 Parlem de comerç de proximitat, comerç km 0, comerç a prop nostre
Va tenir lloc la XIV Escola d'Estiu de Comerç de la FECOM, on Josep Maria Canyelles va parlar de Responsabilitat Social
Maig 2012 Canyelles parlarà a BioCultura sobre si el petit comerç pot gestionar l'RSE

Mayo 2012 Canyelles hablará en BioCultura sobre si el pequeño comercio puede gestionar la RSE

Noviembre 2010 Éxito de los diálogos de consumo con mayores


El experto en RSE Josep Maria Canyelles elaboró una ponencia participativa sobre consumo, mayores y responsabilidad social.
Noviembre 2010 Burgos - Centro histórico: más responsables entre todos

Objetivo: Aportar sensibilización y conocimientos sobre el sentido empresarial de la responsabilidad social y mostrar ejemplos reales en empresas. Dirigido a: empresarios y directivos de empresas ubicadas en la zona Urban de Burgos con interés en emprender la gestión de su responsabilidad social empresarial.
Novembre 2010 La marca "Som Sant Sadurní" es presenta sota el rerefons d'un territori socialment responsable

Juny 2010 Compromís de Girona

Desembre 2009 Seminari a Viterbo (Itàlia)

Març 2009 Reconeixement a la Fundació Barcelona Comerç, el Museu Marítim i l'Hotel Espanya per la seva implicació en polítiques d'inclusió

Marzo 2009 Reconocimiento a la Fundació Barcelona Comerç, al Museu Marítim y al Hotel Espanya por las políticas de inclusión

Octubre 2007 La col·laboració empresa - societat bàsica per a millorar l'ocupabilitat dels col·lectius més exclosos
15.5.07 Reconeixement de comerços responsables a Terrassa


Noviembre 2007 Laboratorio RSE con empresariado local
2005 Consultoria a Institut Municipal de Mercats de Barcelona, per ajudar a estructurar l'estratègia mitjançant Quadre de Comandament Integral (Balanced Scorecard) integrant la Responsabilitat Social.
2005 Estudi Gestionar estratègicament la promoció del comerç local de Polinyà (Vallès Occidental). Definició de línies estratègiques.
ARTICLES i REFLEXIONS
Podeu trobar diferents articles, reflexions i informacions sobre RSE i comerç detallista al blog Responsabilitat Global a partir de l'etiqueta sector detallista. Aquí en destaquem alguns:
8.3.14 [ca] Cafè amb cuixes / [es] Café con lencería
8.6.13 [ca] Avui he comprat peix i no m'ha costat res / [es] Hoy he comprado pescado y no me ha costado nada
Abril 2009 Newsletter especial Abril 2009: Comerç Detallista

[es] Ya pueden leer la newsletter de Abril, donde les proponemos colaborar en identificar buenas prácticas de RSE en el comercio detallista. Entrar en la newsletter en castellano: [es] Abr'09: Comercio detallista
4.6.08 Article "Comerços responsables socialment"

El mes de febrer passat va tenir lloc un debat sobre «Responsabilitat Social Corporativa en el comerç» del qual ja us en vam informar oportunament.
26.9.07 Comerços responsables socialment
http://www.diba.es/c/document_library/get_file?uuid=8bfe3c0e-758c-47f8-82a9-f0990130bd98&groupId=527890
15.2.07 RSE i Comerços La majoria d'espais de distribució (locals comercials) encara tenen dificultats per proveir informació qualificada al consumidor que vol aprofundir en el coneixement del producte. Sovint la formació del dependent és escassa. Si l'interès del ciutadà esdevé més ampli i les preguntes i inquietuds passen a ser més profundes i diverses, sembla que aquelles cadenes que facin de la distribució una interacció carregada de valor afegit s'emportaran el gat a l'aigua, s'enduran la confiança d'aquells que volem una qualitat en el servei que vagi molt més enllà d'un tracte amable i una garantia de retorn si no en quedem satisfet.
Podeu llegir l'article sencer aquí
Vegeu també el newsletter de febrer
Aquest article ha estat reproduït en el butlletí del programa de Responsabilitat Social de la Selva
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada