18.3.16

[REFLEXIÓ] Perdre temps tractant d'entendre els horaris dels trens @renfe @rodalies

M'agradaria una cosa tan senzilla com trobar un tren per anar de Vilanova i la Geltrú a Girona. Entro al web de Rodalies i faig la cerca. Em caldrà fer transbord a Barcelona - Sants, i el resultat està ben presentat en dues columnes, amb els horaris corresponents als dos trams.

Com que vull arribar a Girona cap a 2/4 de 10, veig que em tocarà -segons la informació aportada, agafar el tren que a les 6,25, ja que el de les 7,31 és un exprés que probablement no admet bitllet de rodalies.

Però resulta una mica estrany que per a ser a Barcelona a les 8,22 hagi d'agafar a les 6,25 un tren a Vilanova que arriba a les 7,09, una hora i quart abans d'hora!

Lògicament hi ha molts altres trens que puc agafar posterior a aquest. He hagut d'obrir en una altra pàgina el mateix web de Rodalies per mirar els horaris de Vilanova a Barcelona i poder establir la comparació. En concret tinc 7 altres trens per a poder triar. I el més adequat serà el que surt a les 7,17 i arriba a BCN a les 8,02, amb 20 minuts per fer el transbord! Si arribo a refiar-me'n m'he de llevar una hora abans i perdre una hora i quart esperant a Sants!


He volgut fer dues proves més

a) Consultar el web de la Renfe. El resultat ja me'l sabia: No hi ha trens en aquest recorregut. Impresentable! És cert que matisen que no hi ha connexió directa, però la informació és completament equívoca i facilita la confusió de l'usuari. Són incapaços de dir el que seria més senzill: que el web de Renfe no disposa d'aquesta informació tot aportant l'enllaç al web on la podran trobar. Però no, Renfe no pot acceptar la seva incapacitat i ha d'aportar una informació enganyosa. Una informació equívoca que és més greu tractant-se d'un servei públic. Un ciutadà no té perquè saber que Renfe confon els usuaris al seu web i que aquesta informació cal trobar-la en un altre lloc. Potser ja van sent hora que algú hi presenti una denúncia, no? Per oferir aquesta informació és millor que tanquin el web i així no facilitaran la confusió.


b) Consultar el Google Maps. Vés per on que se m'ofereixen altres possibilitat, com la de fer el segon tram del recorregut amb AVE, entre Barcelona i Sants. Em sortirà una mica més car però arribaré abans. Em pregunto per què no se m'havia indicat aquesta combinació. La decisió ha de ser meva com a ciutadà, com a usuari, com a professional que he de gestionar el meu temps, no?


Una darrera observació: més amunt he dit, en referència a un exprés, que probablement no admet bitllet de rodalies. Sé que algun tren catalogat com a exprés sí que n'admet i puc confirmar que de vegades l'he agafat: he sentit que ho han dit per megafonia. Però enlloc ho he vist escrit. De vegades veus un exprés a punt de marxar i has d'esperar sense pujar que ho diguin per megafonia o que aparegui per les lletres movent-se en els plafons informatius. Per què no ho expliciten als horaris?

Preguntes finals
  1. Qui fa la denúncia contra Renfe per informació equívoca del servei públic? Que informin bé o que tanquin el web.
  2. Per què no es pot preveure la informació de quins trens admeten bitllet de rodalies? 
  3. Tant parlar de smart city i de big data, no caldria començar per facilitar informació integrada?
  4. Hem de deixar que sols Google ens aporti la informació completa que és bàsica per a la mobilitat? 
Reflexions sobre RENFE en aquest blog: 

0 comentaris: