18.4.17

Àmbit d'organitzacions dins del Pla de Valors de Catalunya


El Govern de Catalunya, conscient de la seva responsabilitat històrica, el 2011 va decidir impulsar amb la societat civil una reflexió profunda sobre la realitat de la nostra societat, amb un Projecte orientat a inspirar i promoure una cultura cívica que doni una resposta adaptativa, des dels poders públics, als grans reptes que té plantejats avui dia el nostre país.

El Pla de Valors parla del País que ens agradaria construir. I ho fa des de l’experiència d’un model de democràcia col·laborativa i participativa en el que polítics i societat civil, junts, esdevenen protagonistes.

El Pla de Valors té la voluntat d’inspirar el Govern i a totes les persones que es troben en nodes d’influència al nostre país per tal que despleguin polítiques i accions que acompanyin el procés de transformació que la ciutadania ja ha emprès amb múltiples iniciatives, i creïn les condicions que afavoreixin el Creixement en Qualitat Humana en tots els àmbits de la societat.

Web del Pla: www.pladevalors.cat

A continuació podeu llegir el material de l'àmbit temàtic d'organitzacions, on vaig poder participar durant els tres anys que ha durat l'elaboració del Pla:

Missió

Avançar vers una visió humanista i sistèmica de les organitzacions empresarials, administracions públiques i del tercer sector, per tal que aportin un valor veritable a la societat a través dels seus productes, serveis i activitats centrats en les persones i orientats al bé comú. És a dir, que siguin innovadores, sostenibles econòmicament, socialment i ambientalment, i amb un lideratge responsable que els permeti integrar les dimensions ètica i emocional, i fer-ho en clau de gènere, i promoure el desenvolupament professional i humà dels seus col·laboradors i col·laboradores.

Aspiracions

Empresa

  • Unes organitzacions empresarials amb valors (igualtat d’oportunitats, confiança, cooperació, participació, en clau de gènere, eficiència, transparència, voluntat de servei i de bé comú) que juguen un rol de lideratge en el procés de transició cap al nou paradigma.
  • Unes organitzacions empresarials que aprofiten la gran oportunitat d’aquesta crisi per impulsar un model organitzatiu amb menys contradiccions, més responsable, més sostenible i més humà.
  • Unes organitzacions empresarials que, a més del benefici empresarial, tenen clar que el cor de l’organització ha de ser la persona, i que hi actuen en conseqüència.
  • Unes organitzacions empresarials sostenibles, que creen valor social, econòmic i ambiental a través dels seus productes i serveis, centrats en les persones i orientats al bé comú.
  • Unes organitzacions empresarials saludables i respectuoses amb l’entorn que fomenten la dignitat de les persones i vetllen pel seu ple desenvolupament professional i humà.
  • Unes organitzacions empresarials que creen un entorn social conscient i responsable, favorable a la nova cultura empresarial, per tal configurar un mercat que demana productes i serveis amb valors.

Administracions públiques

    • Unes administracions públiques que posen la persona en el centre de tota consideració i sintonitzen amb els valors i les tendències tangibles i intangibles de caràcter constructiu de la societat i les incorporen a la seva acció de servei.
    • Unes administracions públiques que acullen les aspiracions de benestar integral de la societat, s’orienten al bé comú, creen valor social i hi contribueixen de manera creativa i constructiva.
    • Unes administracions públiques que desenvolupen la seva responsabilitat social, prioritzen l’honestedat i la transparència i donen resposta als reptes ètics i de sostenibilitat.
    • Unes administracions públiques que incrementen la sensibilitat davant de la vulnerabilitat, que treballen intensament per evitar la discriminació i l’exclusió social, que s’esforcen per assolir la igualtat d’oportunitats, l’equitat de gènere i l’assoliment d’altres canvis socials significatius.
    • Unes administracions públiques que incorporen una visió sistèmica, que han transformat a fons el seu model organitzatiu per reduir-ne els aspectes normatius i burocràtics i augmentar-ne els d’innovació, flexibilitat, eficiència i excel·lència.
    • Unes organitzacions que estimulen el potencial inherent, l’equitat de gènere, l’emprenedoria, el talent i la creativitat dels seus col·laboradors, que promouen el lideratge conscient i la cooperació, que incentiven la millora professional i el desenvolupament personal i les competències emocionals i vetllen pel benestar personal en la feina.
    • Unes administracions públiques interconnectades, que col·laboren lleialment i es reforcen efectivament en totes les dimensions territorials i sectorials, que eviten enfrontaments i duplicitats, administren bé els recursos i desenvolupen sinergies positives entre elles.
    • Unes administracions públiques que fomenten el diàleg intersectorial amb l’empresa i el tercer sector, i que hi aconsegueixen una col·laboració fluida, confiada i generosa que fa possible una bona governança.
    • Unes administracions públiques que atreuen talent i en què els serveis que ofereixin i les persones que en formen part són reconeguts i valorats per tota la societat com una aportació al desenvolupament democràtic del país.

Tercer sector

      • Un tercer sector atractiu i que canalitza la força associativa, que centra la seva activitat en la missió, els principis ètics i els valors.
      • Un tercer sector al servei de les persones, responsable amb l’entorn, les noves generacions, i compromès en la construcció d’un futur millor.
      • Un tercer sector coherent i exemplar que fa autocrítica i s’exigeix més proximitat i l’assoliment de resultats.
      • Un tercer sector amb una sòlida base social integrada en la missió, que coopera en xarxa, supera personalismes, és referent de participació democtràtica i disposa de llibertat per prendre decisions.
      • Un tercer sector generador de consciència i de responsabilitat social, amb capacitat d’incidència política, que promou una governança basada en la coresponsabilitat i la vocació de servei.
      • Un tercer sector amb equilibri col·laboratiu de voluntariat i professionals.
      • Un tercer sector que genera oportunitats per a tothom i transforma les realitats seguint les aspiracions del conjunt de la societat.
      • Un tercer sector que fomenta models organitzatius que posen la persona en el centre de tota consideració, competent en la gestió i que exerceix un lideratge de qualitat.
      • Un tercer sector que esdevé escola de ciutadania, que fomenta el canvi en les persones per assolir una autèntica transformació global.
      • Un tercer sector que supera plantejaments endògens i facilita el diàleg cooperatiu entre el sector públic i el sector privat, que comparteix coneixement, recursos i projectes, i que en millora l’impacte i guanya legitimitat.

Línies estratègiques

Empresa

      1. Model: promoure organitzacions empresarials amb sentit, amb una missió orientada a crear valor social i econòmic de manera compatible amb el bé comú, i amb unes activitats, productes i serveis, que hi siguin plenament coherents.
      2. Gestió: promoure organitzacions empresarials saludables que respectin la dignitat de les persones i fomentin el seu desenvolupament professional i humà, que siguin respectuoses amb l’entorn i que retornin a la societat una part del valor que n’obtenen.
      3. Entorn: promoure més consciència i responsabilitat social per part de les forces de la demanda.

Administracions públiques

      1. Model: promoure Administracions Públiques amb sentit, és a dir, amb una missió de servei, orientades al bé comú i a crear valor social, amb models organitzatius, normatius i procediments que hi siguin plenament coherents.
      2. Gestió: promoure Administracions Públiques que respectin la dignitat de les persones, fomentin el seu desenvolupament professional i humà i siguin eficients en l’ús de tots els recursos que administren.
      3. Entorn: promoure més consciència i responsabilitat per fomentar la col·laboració lleial entre les institucions, les administracions públiques i la ciutadania.

Tercer sector

    1. Model: consolidar i promoure organitzacions amb sentit, orientades a l’assoliment de la seva missió i a la creació de valor orientat al bé comú.
    2. Gestió: promoure organitzacions del tercer sector que s’impliquen, cooperen i creixen, personalment i col·lectivament, que assoleixen amb eficiència els objectius que es plantegen sobre la base dels valors que comparteixen, amb capacitat d’adaptació i sense perdre la seva essència.
    3. Entorn: avançar en connectivitat, permeabilitat, cooperació i pràctica democràtica, contribuint a generar consciència i responsabilitat social, amb exemplaritat i transparència.
DESCARREGAR EL DOCUMENT 
 
Entrades publicades sobre el Pla Nacional de Valors de Catalunya: 

 

0 comentaris: