15.10.15

PIMEC i la PMcM publiquen la llista de les constructores de l’IBEX moroses i demana la resposta del Govern i grups parlamentaris

Aquest setembre vam començar el curs amb un Fòrum directiu de Respon.cat dedicat a la Directiva de lluita contra la morositat en les operacions comercials, amb una ponència d’Antoni Cañete, president de la Plataforma Multisectorial contra la morositat (PMCM) i secretari general de PIMEC.

Cañete va explicar que la morositat és una de les causes principals de tancament d’empreses i desaparició de llocs de treball. Josep Santacreu, president de Respon.cat, va destacar que els temes econòmics i fiscals són molt rellevants en la Responsabilitat Social.

Tal com va anunciar-hi Cañete, ara han fet pública la llista de les constructores de l’IBEX moroses, alhora que demanen la resposta del Govern i grups parlamentaris. Aquesta és la nota de premsa que han publicat:

Acte reivindicatiu empresarial al Congrés dels Diputats
  • Els terminis de pagament a proveïdors ascendeixen, en el cas de Ferrovial, a 536 dies; en el cas d’Acciona, a 425; Sacyr, a 337; FCC, 195; ACS, 188; i OHL 184, enfront del màxim de 60 que permet la llei.
  • En les properes setmanes s’acabarà de contactar amb les companyies de l’IBEX moroses de la resta de sectors per informar formalment dels seus impagaments. Aquests informes es traslladaran al Govern i, si no pren mesures reals, a la UE.
  • L’informe, avalat per la Universitat Pompeu Fabra de Catalunya i el professor Oriol Amat, que acaba de finalitzar el seu mandat de quatre anys com a conseller de la CNMV, ha estat presentat al Congrés dels Diputats amb la presència dels grups parlamentaris i un centenar de representants empresarials.

Barcelona, 14 d’octubre de 2015. PIMEC i la Plataforma Multisectorial contra la Morositat (PMcM), en el marc d’una reunió al Congrés dels Diputats davant dels grups parlamentaris, ha publicat la llista de companyies de l’IBEX del sector de la construcció que excedeixen els terminis legals pel que fa als períodes de pagament.

Segons el secretari general de PIMEC i president de la PMcM, Antoni Cañete, “traslladarem la llista amb els respectius càlculs al Govern, i si aquest no emprèn mesures reals imminents que frenin aquests terminis abusius, la remetrem a la Unió Europea per al seu coneixement. Així mateix, n’hem informat també els grups parlamentaris, als quals hem demanat que incloguin en els seus programes electorals el règim sancionador, entre altres mesures de lluita contra aquesta xacra”.



D’acord amb l’informe, avalat per la Universitat Pompeu Fabra de Catalunya i el professor Oriol Amat, que acaba de finalitzar el seu mandat de quatre anys com a conseller de la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV), les sis constructores del selectiu presenten uns terminis de pagament que almenys tripliquen els 60 dies que fixa la llei.

Les quantitats arriben, en el cas de Ferrovial, als 536 dies; Acciona, 425; Sacyr, 337; FCC, 195; ACS, 188; i OHL, 184. El 2104 van augmentar els seus terminis de pagament OHL (11%), FCC (10%), Ferrovial (9%), ACS (3%); mentre que el van disminuir Sacyr (-12%) i Acciona (-7%).

Aquestes xifres disten dels terminis mitjans en què aquestes companyies triguen a cobrar dels seus clients, “molt més reduïts, fet que posa de manifest, una vegada més, que la cadena de cobrament es trenca sense que els diners flueixin fins a l’últim esglaó, és a dir, els subcontractistes, majoritàriament autònoms i pimes”, denuncia Antoni Cañete. Els terminis mitjans de cobrament se situen a Ferrovial en 34 dies; Acciona, 68; Sacyr, 125; FCC, 65; ACS, 87; i OHL, 68.

Segons l’informe de PIMEC i la PMcM, els terminis mitjans de pagament d’aquestes grans companyies van empitjorar de 2013 a 2014, tot i que van millorar els seus períodes de cobrament. Per Cañete, “és inconcebible que amb aquest modus operandiles grans companyies mantinguin el seu segell de Responsabilitat Social Corporativa (RSC)”.

“De l’anàlisi del creuament de les dades de pagament amb les de cobrament s’obté el període mitjà de finançament comercial net de les constructores del selectiu, que evidencia la dramàtica realitat: les pimes financen els seus clients davant les grans companyies, que es financen a costa dels seus proveïdors”, assegura el secretari general de PIMEC. Així, en tots els casos la dada del període mitjà de finançament comercial net és negativa: ACS (-8,3%), Ferrovial (-3,3%), Acciona (-5,9%), OHL (-2,4% ), FCC (-0,4%), i Sacyr (-0,4%).

Metodologia de l’informe

S’ha enviat una carta a cada companyia analitzada, exposant-li la metodologia que s’ha utilitzat perquè puguin comprovar si s’ajusta a la realitat i, en cas contrari, informar si en els seus estats financers hi ha hagut alguna peculiaritat que hagi pogut distorsionar els càlculs realitzats, a fi que PIMEC i la PMcM puguin modificar-los abans de fer-los públics.

“Fins ara, cap de les sis companyies ens han contestat”, confessa Cañete. En l’elaboració de l’informe, “els indicadors proposats són els més utilitzats en qualsevol manual de direcció financera i s’empren habitualment en les anàlisis financeres que realitzen les entitats bancàries per estudiar el risc associat als seus clients empresarials. Hem dut a terme, com és habitual en els últims anys, una exhaustiva i detallada anàlisi dels balanços del sector no financer de l’IBEX 35 i la resta del mercat continu a partir de les dades publicades per la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV)”, explica.

Mobilització al Congrés dels Diputats

Després de la recent Assemblea oberta que es va celebrar al setembre, es va arribar a la conclusió que ha acabat el temps de diàleg, propostes i reunions i, per tant, cal fer un pas més i exigir el compliment dels compromisos adquirits pels partits polítics, i així s’ha plasmat en la mobilització que ha tingut lloc al Congrés dels Diputats amb la presència dels grups parlamentaris i de més de 100 presidents i directius d’associacions empresarials.

En aquest acte, la PMcM ha recordat diverses de les seves propostes, com l’agilització de la recuperació de l’IVA, el sistema que detectaria automàticament les empreses moroses, el règim sancionador que multaria els que no complissin els terminis, i que sigui obligatori per a les administracions públiques contractar companyies que tinguin al dia els seus pagaments a proveïdors.

PIMEC demana reformes en l’avantprojecte de llei de contractes del sector públic

Davant d’aquesta realitat, PIMEC demana que l’Executiu garanteixi que les empreses que guanyen les licitacions d’obra pública acompleixin els terminis de pagament legalment establerts envers els seus subcontractats, i així evitar la morositat, focalitzada en la dilació dels terminis de pagament.

La morositat en xifres

Des de l’inici de la crisi, la morositat ha provocat el tancament d’un terç de les 500.000 empreses que han desaparegut. Segons les últimes dades recollides per la PMcM, durant el primer semestre de l’any el 74% dels proveïdors va tenir contractes o acords comercials amb clients que els imposaven terminis de pagament superiors als 60 dies que estableix la Llei 15/2010.

En 2014, el termini mitjà de pagament del sector privat va augmentar un 5% respecte a l’any anterior, i va passar de 85 dies el 2013 a 89 l’any passat, enfront dels 60 legals, d’acord amb l’informe anual de la PMcM. Mentrestant, el sector públic va millorar els seus terminis de pagament que s’han reduït un 26%, és a dir, han passat de 111 dies el 2013 a 82 el 2014, xifra que, tot i així, gairebé triplicava el màxim legal (30 dies).