- El respecte i equilibri entre els diversos interessos territorials o nacionals hauria de ser un tema fonamental de la gestió de la responsabilitat social de l'Administració Pública.
23.11.11
El Parlament Europeu vota a favor d'acabar amb la discriminació de l'aeroport de Barcelona
Aprovada una esmena de Ramon Tremosa al Competition Report de 2010, que demana acabar amb els privilegis de Barajas per als vols internacionals en molts tractats bilaterals que signa el govern espanyol amb països tercers
Avui el comitè d'Economia i Finances del Parlament Europeu ha aprovat l'informe anual sobre Política de Competència a la UE, que inclou recomanacions de la cambra sobre la direcció actual d'aquesta i quines mesures es poden prendre per millorar-la. En aquest marc s’ha aprovat per amplíssima majoria una esmena presentada per l’eurodiputat de CiU, Ramon Tremosa i Balcells, en què es reclama que els tractats bilaterals entre països en el camp de l'aviació no permeti donar preferència a un aeroport per davant de la resta per als vols que comuniquin ambdós països.
Es dóna el cas que Espanya ha signat desenes de tractats bilaterals amb països de diversos continents en els darrers anys, gràcies als quals l'aeroport de Barajas és l'únic a través del qual es poden enlairar els vols.
Així doncs, l'informe aprovat avui al comitè demana indirectament que s'acabin els privilegis de Barajas dins el sistema aeroportuari espanyol. Tremosa, s'ha declarat molt satisfet per la notícia i ha declarat que "el resultat de la votació dóna un toc d'atenció important al centralisme aeroportuari espanyol d'AENA i als privilegis de Barajas, un anacronisme que ha d'acabar el més aviat possible si Espanya vol ser un Estat modern i competitiu dins de la UE."
En concret l'esmena presenta per Tremosa diu: "Calls the Commission to ensure that bilateral agreements between countries in the air transport sector don't give formal preference to an specific airport for flights going from one country to another."
Finalment cal recordar, que tal i com va fer públic la Cambra de Comerç de Barcelona en un informe del passat mes de gener de 2009, hi ha 23 tractats bilaterals signats per Espanya amb altres països que no permeten volar a Barcelona.
Dimarts, 22 de Novembre de 2011
Sovint la paraula centralisme no ens ajuda a prendre consciència de la dimensió real del problema. No es tracta d'un afer relacionat amb algun centre geogràfic que pretén guanyar poder respecte a una perifèria. Aquest centre de poder podria estar a qualsevol banda des d'un punt de vista geogràfic.
El problema real és un altre. Es tracta de quan un Estat està constituït per diferents realitats nacionals però és una la que detenta el poder (per raons històriques i demogràfiques) i no es dóna un reconeixement de l'existència d'aquesta diversitat.
És el cas espanyol, on l'Estat serveix als interessos de Castella i juga sistemàticament en contra dels interessos de Catalunya. En pocs casos, com és ara aquest, podem afavorir la intervenció externa per tal de corregir o evidenciar que l'Estat no és neutral.
Si l'Estat actués sota el reconeixement de la diversitat de nacions que l'integren, almenys es faria òbvia la necessitat de visualitzar com es tracten els diferents interessos i es podria produir un diàleg i una negociació interna de tu a tu. Malauradament això sembla bastant impossible. Per una banda hi ha una cultura profundament arrelada, i per altra banda, l'Estat és i ha estat sempre plenament dependent en un esquema de finançament asimètric. És una injustícia permanent, sistemàtica i estructural, que de tant en tant troba l'alleujament del suport europeu o internacional.
Hauria de ser un tema fonamental de la gestió de la responsabilitat social de l'Administració Pública, i del govern espanyol en aquest cas, però això de l'RSE i l'RSA ho entenen com una assignatura maria que treballen en unes comissions estatals de diàleg i elaboració de documents...
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada