1.5.11

Guanyar notorietat de marca insultant la gent

Ja sabem que aquesta polèmica està provocada amb l'únic interès a visualitzar la nova marca. Però no podem deixar de deixar constància de la mala pràctica de l'empresa Orangina Schweppes en referència a les relacions amb la comunitat.

En tot cas, evitarem parlar del producte que publiciten i solament ens referirem a l'empresa fabricant.

Es tracta d'una nova beguda energètica que té necessitat de fer-se un forat en el mercat i no han trobat millor campanya publicitària que un lema lleugerament insultant per als ciutadans d'una població.

El lema de la campanya diu "Treballa com un suec encara que siguis de l'Hospitalet", missatge del qual es desprèn que els veïns d'aquesta ciutat tenen un os a l'esquena o, pel cap baix, no arriben al nivell de productivitat, compromís laboral o professionalitat dels ciutadans de Suècia. Cal fer notar que a l'Hospitalet hi ha un gran establiment de la cadena sueca IKEA, dada que desconeixem si ha tingut res a veure a l'hora de triar aquesta ciutat i la corresponent comparació!

En tot cas, val a dir que la campanya ja ha estat retirada després que l'Ajuntament hagi expressat una queixa. Tothom ha aconseguit el que volia. L'alcaldessa ha demostrat el seu lideratge a un mes de les eleccions i l'empresa ha publicitat el seu producte, tot mostrant la seva capacitat de corregir la seva acció davant un error que han confessat que no era intencionat. Han arribat a dir que el sentit era el contrari.

Volem fer notar que, tot i que en aquest cas la crítica era inofensiva, no és ètic jugar a fer aquesta mena de provocacions amb objectiu publicitari. Si aquesta tècnica avança, fins on no pot arribar i quines comparacions més nítidament racistes no poden expressar-se? Millor ser-hi crítics d'entrada i mostrar-hi el nostre rebuig. No és un sistema raonable ni ètic per a aconseguir la notorietat de marca.