3.3.11

Després dels 80, ara el debat dels 110

En els darrers tres anys hem parlat en diferents ocasions sobre la limitació de velocitat a les entrades de Barcelona.  Esperàvem no haver-ho de fer de nou, però les noves notícies mereixen fer-se'n ressò. És una matèria en la qual no en som en absolut experts, però som ciutadans que ens hem sentit enganyats per una manera partidista de fer les coses lluny dels criteris tècnics i científics.

Aquest és un tema en el qual cal molta professionalitat i transparència, i també acció política per a saber transmetre a la societat els canvis en la nostra vida quotidiana que cal que fem. Però em refereixo a la política en majúscula, no a la política de partit que en ocasions sembla que ha prevalgut en algunes decisions. Ara, amb algunes decisions sorprenents, poc meditades, i sense consensos, sembla que tornem a entrar en una nova espiral de desprestigi de l'acció pública, ara l'espanyola.

PD: ara diuen que la mesura serà segurament per només 4 mesos. El RACC considera que els beneficis de la mesura són molt dubtosos,sobretot si es tenen en compte els costos que comporta (posicionament - Nota de premsa). I el que ningú ha dit encara és que aquestes plaques magnètiques amb el 110 acabaran adherides a les neveres de moltes cases, com alguns senyals de trànsit que es troben en habitacions d'alguns éssers incívics, però ara incrementat en una quantitat molt més gran pel fet de ser magnètic i de tenir data de caducitat.

L'engany dels 110 km/h
Conscients que de vegades calen cops d'efecte per distreure l'atenció pública de la controvertida gestió de Zapatero, la setmana passada el Govern espanyol sorprenia tothom amb la decisió d'abaixar la velocitat a les autopistes dels 120 km/h actuals a 110. El vicepresident espanyol Alfredo Pérez Rubalcaba va defensar la proposta assegurant que serviria per estalviar petroli, en concret 'un 15% en gasolina i l'11% en gasoil'. L'anunci va provocar crítiques immediates, lamentant la improvisació d'una limitació que neix per ser transitòria durant aquest període de crisi econòmica, però el pitjor del cas és que l'excusa per abaixar la velocitat, aquesta reducció d'entre l'11 i el 15% del consum de petroli, és una falsedat sense base científica. Ho explica el blog Malaprensa, que cita l'informe 'Saving Oil in a Hurry' (Estalviant petroli amb presses) de l'Agència Internacional de l'Energia. Les conclusions dels experts internacionals són demolidores: si es reduís la velocitat màxima en 20 km/h, el consum de combustibles disminuiria només un 2,9%, lluny de les xifres de Rubalcaba.

Londres descarta aplicar els 80 km/h perquè empitjoren la contaminació
La responsable del trànsit de la capital britànica assegura que els seus estudis conclouen que reduir la velocitat augmenta les emissions
Els responsables de Trànsit a Londres consideren ineficaç per reduir la contaminació aplicar mesures com els 80 km/h fins fa poc vigents a l'àrea metropolitana de Barcelona. La cap d'Estratègia i Trànsit de Transports de Londres, Samantha Kennedy, ha explicat que a la capital britànica les mesures de reducció de les emissions es basen en la regulació del trànsit i en garantir que els vehicles circulin de forma fluïda. Segons Kennedy, si els cotxes 'avancen més fàcilment per la carretera' es produeix un 'efecte positiu' per la contaminació. Kennedy ha considerat poc eficaces mesures com les del 80 km/h que s'apliquen a Barcelona si no es desenvolupen en un context global de millorar la fluïdesa del trànsit. 'Els estudis demostren que reduir la velocitat a un nivell per sota del més òptim pel motor incrementa les emissions d'aquell vehicle individual', ha assegurat. [llegir notícia sencera]

Farran defensa que la contaminació minva si plou i no pels 80 km/h
La directora general de Qualitat Ambiental de la Generalitat, Assumpta Farran, està convençuda que part de l'èxit en la reducció de partícules contaminants a l'àrea de Barcelona, que l'anterior Govern va atribuir al límit dels 80 km/h, s'explica per la pluja, una dada que no recullen els informes.
En una entrevista a Efe, Farran assegura que quan va arribar a la conselleria de Territori i Sostenibilitat, i abans d'aprovar la supressió de la limitació de velocitat a 80 km/h als accessos de Barcelona, a la qual s'havia compromès CiU, va preguntar si l'informe que apuntava que les partícules en suspensió Pm10 s'havien reduït per sota dels límits legals, analitzaven les precipitacions en el període estudiat. En comprovar que no havia estat així, la nova directora general ha demanat que en els mesuraments diaris de partícules es detalli si en la jornada ha plogut o no, per comprovar la relació entre els dos factors.

"Això ho estem fent ara i hem vist que quan plou, el primer dia es manté el nivell de partícules, el segon baixa, continua baixant més i el dia que deixa de ploure és el més baix; després torna a pujar. Aquest factor no es va tenir en compte, ningú no va fer una cosa tan senzilla com aquesta", diu sorpresa. Farran afirma que els dos anys d'aplicació de la limitació a 80 km/h (2009-10) van coincidir amb períodes de fortes pluges, i que l'anterior conselleria -en mans d'Iniciativa- va comparar aquestes dades amb els de 2008, un exercici de sequera extrema -en el qual a més hi va haver un anticicló de tres setmanes que provoca l'acumulació de la contaminació-, la qual cosa va fer que la reducció de les partícules fos molt destacada. "No es va introduir cap correcció de l'efecte de les condicions meteorològiques, o almenys no apareixia a l'informe resum", assenyala Farran. [llegir notícia sencera]


Europa dubta sobre els efectes dels 80

La Comissió Europea ha reconegut que no té “conclusions clares” sobre si reduir la velocitat a les autopistes, com va propugnar el tripartit, ajuda a millorar el medi ambient i per això no es posiciona sobre la decisió del Govern d'augmentar el límit de velocitat als accessos de Barcelona. “Hi ha estudis que mostren que reduir la velocitat a les carreteres pot reduir la contaminació, però és ambigu perquè n'hi ha d'altres que mostren que, en àrees urbanes, obtens un efecte contrari”, ha dit en declaracions a l'ACN el portaveu comunitari de Medi-ambient, Joe Hennon.

PD: Els americans ja ho han provat. EUA va rebaixar fa 36 anys el límit de velocitat i van comprovar que no s'estalviava ni millorava la qualitat de l’aire
PD2: Puig demostra que tenia raó. Tres mesos després de l’eradicació de la zona 80, els accidents mortals baixen un 30% i la congestió del trànsit un 13%