Coses que no expliquen de Chery
03.09.2010. El president Montilla s'ha llançat a una gran campanya propagandista a compte del fabricant xinés de cotxes Chery. Una foto i un vague grup de treball serviran en campanya per a dir que el seu govern crea llocs de treball. Que no es crearan. Perquè hi ha algunes coses de la Chery que no ens expliquen, com ara que GM no li deixarà vendre cotxes a Europa perquè copia els seus...
La Chery és una empresa particularment famosa i especialment perseguida per la pirateria que fa. De tot. Un exemple molt simple: aquest és el logo de Chery i aquest és el logo d'Infiniti. Infiniti és una de les marques de Nissan, concretament de cotxes d'alt nivell que venen fora del Japó. Nissan ha reclamat repetidament a Chery que deixe d'usar l'anagrama perquè afirma que amb aquest logo el fabricant xinés busca la confusió del mercat. El pleit portat als tribunals xinesos és simplement impossible, és clar -especialment tenint en compte que Chery és propietat del govern. Però, potser, algú a Nissan haurà arrufat el nas en veure el president de Catalunya, on Nissan té una factoria, visitant aquella casa que els crea tants maldecaps.
Ep! i això del logo és una broma comparat amb el problema realment gros que té Chery. Problema que consisteix simplement en que van copiar il·legalment el disseny i els components dels cotxes que venen. Com sona. Concretament els cotxes més coneguts de Chery són còpies al detall, fins el més mínim detall, del Daewoo Magnus i del Daewoo Matiz.
Chery de primer va intentar negociar amb la coreana Daewoo, que ara és propietat de General Motors, la producció dels seus models a la Xina. No es va arribar a cap acord i aleshores Chery va decidir fabricar el Daewoo, només que canviant-li el nom. Dit i fet. Van piratejar el cotxe i el van posar a la venda. Òbviament les denúncies de Daewoo als tribunals xinesos tampoc no van servir de res i quan General Motors va adquirir Daewoo va pactar amb el govern xinés que no remenaria més el tema a canvi que li deixaren vendre els seus propis cotxes, GM, al país però sempre i quan Chery no vengués cotxes a Europa o als Estats Units.
Per això Chery ven i fabrica els seus cotxes en països com ara Iran, Rússia, Ucraïna, Egipte o Indonèsia i a Europa només els ven de manera significativa ...a Sèrbia. General Motors no ha retirat l'amenaça i de fet vigila de prop la primera fàbrica de Chery a occident, que es va establir a l'Uruguai. I val a dir que malgrat que no era una fàbrica directa de Chery la planta d'Oferol és a punt de tancar, diuen que per anar al Brasil on intentarà escapar durant una temporada més a la pressió judicial del gegant nordamericà.
I si GM tenia algun interés en rebaixar la tensió el passat juliol, fa dos mesos, la cosa encara es va complicar més quan als Estats Units van detenir i portar als tribunals un enginyer xinés que treballava a General Motors i havia omplert un disc dur amb milers de documents sobre els cotxes elèctrics en els quals treballa GM, sembla que per encàrrec de Chery.
En aquestes condicions, doncs, les possibilitats reals que Chery instal·le una plata i fabrique un automòbil al nostre país són escasses. Realment escasses. I em costa creure que tot això no hagen vist des del govern. Sense parlar d'altres temes importants també com és el fet que Chery és denunciada internacionalment per l'extracció de liti al Tibet. O que els sous de les seues fàbriques són tan ínfims que no s'entèn perquè voldrien fabricar a preus d'aquí. O que les seues plantes de fabricació són de les més contaminants de la indústria.
DIssortadament les campanyes polítiques tenen aquestes coses. La realitat importa poc, tot es limita a crear impactes que creen imatges favorables al candidat. Ai mare...
Per cert, dos enllaços bons. En la primera notícia la BBC es fa ressò de la querella de General Motors contra Chery. No es tracta, doncs, de cap secret amagat i difícil de trobar. El segon és millor encara perquè en la querella original de Daewoo hom assegura que els gestors de Chery van usar un Daewoo camuflat per a les proves davant les autoritats xineses per a l'autorització del model. Què què?
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada