Tot i que d'entrada considero que el Papa s'equivoca amb aquesta actitud, vull obrir un seguit de reflexions sobre dificultats a l'hora d'aplicar criteris de no discriminació laboral. I ho faré a partir de dos casos, un respecte a una organització petita i l'altre respecte a una organització ideològica.
- Primer cas. Imaginem una botiga de moda, perfum, o productes exclusius destinats a un públic d'alt poder adquisitiu. Posem que hagi de contractar una única persona per a fer-hi funcions d'atenció directa al públic. La pregunta seria: té dret aquest comerç a sobredimensionar en la seva selecció aspectes vinculats a la imatge i presència dels candidats? O fins i tot, si es tracta de peces de roba femenines, a triar una noia? Estarem d'acord segurament en què depèn d'uns certs límits. Però imaginem que els sobrepassa i mostra una conducta que podem considerar no ajustada a la llei. Òbviament es tracta d'un cas diferent d'un comerç que hagi de contractar diverses persones, aquests s'ho juguen tot a una carta. Bé, es podria considerar que el que fan no és discriminar negativament a altres persones sinó que, donat que sols poden contractar una persona, fixen un perfil que s'adeqüi amb gran precisió a la seva clientela. Més enllà de la llei, dubto que èticament això pugui ser criticable, en un moment en què el comerç no solament pretén distribuir béns i serveis sinó crear un ambient on la clientela es trobi amb la màxima identificació. En aquest sentit, com si volen una noia rossa i que parli xava... Sens dubte no seria un cas d'empresa socialment responsable però no m'atreviria a dir que sigui un cas d'irresponsabilitat i de manca d'ètica.
- Segon cas. Imaginem un partit polític que ha de contractar personal administratiu que té accés a informació que en molts casos pot tenir caràcter confidencial. Té l'obligació moral de fer servir un mecanisme d'intermediació laboral que li permeti triar entre les millors ofertes professionals? O pel contrari té dret moral a poder triar entre persones que comparteixin la mateixa ideologia o sensibilitat? No em tancaria en cap de les dues solucions, ja que portar gent de 'fora' també és una manera d'assegurar una millor gestió de l'ètica interna, però en absolut consideraria mancat d'ètica la selecció feta amb altres criteris. Lògicament aquesta pràctica seria altament reprovable a l'administració pública per a places funcionarials i laborals no eventuals.
En el cas de l'església es donen aspectes a considerar que fan que no es pugui posar directament en el sac de les empreses, pel fet de ser una organització ideològica. Però crec que és diferent el cas d'una organització com Cáritas (on no es podria discriminar), una estructura netament eclesial (on sí que el factor 'ideològic' hi pot tenir cabuda) i el cas intermig del professorat, el qual ha de tenir no només unes aptituds sinó unes actituds molt adequades a l'objecte de la feina a fer. Ara, d'aquí a demanar que un professor contractat per l'Església no pugui ser homosexual crec que hi ha un pas excessiu, no ajustat a l'ètica, discriminatori i que, per descomptat, hauria de ser il·legal en qualsevol cas.
Altres punts de vista????
3 comentaris:
Un exercici senzill per aclarir conceptes consisteix en substituir el mot "homosexual" pel de "dona", "negre", "gitano" o "moro"...
A que ja ho veus d'una manera diferent?
I tant, si estic plenament d'acord amb tu. Sols que volia evitar un mer posicionament (que el faig al final) i entrar a comentar que pot haver-hi casos en què certes decisions no són tan fàcils. Però en aquest cas és evident que la posició de l'Església és errònia d'acord amb el meu punt de vista, d'acord amb els drets humans i laborals i d'acord amb la llei, i que l'excepció no seria vàlida.
Els casos més difícils a què em referia... doncs mira: hi ha ajuntaments i xarxes d'intermediació laboral que posen en 'llistes negres' (no oficials però reals) aquelles empreses que no accepten reiteradament les seves ofertes laborals. Però aquí també hi ha petits comerços que sols contracten una única persona. Jo crec que en aquests casos no es pot ser tan estricte i cal respectar molt que puguin triar en aspectes molt vinculats a la presència si es tracta d'un model comercial en què aquest sigui un factor rellevant (per exemple). Ara, la presència (per exemple) no té res a veure amb l'homosexualitat o el color de la pell, fet que suposaria discriminacions reals i objectives.
Ningú criticaria al PP per no contractar al millor administratiu de la ciutat, que resulta ser una persona afiliada al PSOE com administrativa. I ningú criticaria a la patronal per no contractar de secretari de consell a un sindicalista.
Perquè doncs, s'acusa a l'esglèsia de discriminatoria quan busca un perfil molt concret en matèries tant importants i sensibles com són l'educació? En altres àmbits no es senyala el xoc frontal i a l'esglèsia si? aquí si que hi ha una discriminació contra l'esglèsia de crítica fàcil i poc justa. No és lliure l'esglèsia de tenir la seva ideologia i considerar que l'homosexualitat no és natural? No és lliure Greenpeace per considerar que el món està massa contaminat i cal fer alguna cosa? i no és lliure la patronal per ocnsiderar que són un món diferent dels sindicats i actuar en conseqüència?
Publica un comentari a l'entrada