19.9.09

Air Berlin torna a ser notícia

Fa un any Air Berlin va guanyar-se la desaprovació social per la seva actitud corporativa i les declaracions del seu director general, Joachim Hunold. Aquesta companyia aèria opera en els territoris de parla catalana, amb vols entre Alemanya i Palma, Barcelona, València o Eivissa, i el seu director general feia unes afirmacions a l’editorial de la revista Air Berlin magazine on deixava clar el seu menyspreu cap a la llengua catalana i cap als ciutadans de Catalunya, les Illes Balears i el País Valencià en negar-se a escoltar les recomanacions del Govern Balear demanant més presència del català a la seva empresa.

Tota una actitud de cortesia, d'RSE, de màrqueting, de relacions públiques... Les crítiques li van ploure a cabassos (excepte per part d'opinadors radicalitzats del nacionalisme espanyol, que van aplaudir la provocació). Entre les reaccions, lògicament la de clients que van situar-la entre les companyies que no agafarien mai, tal com es va manifestar per exemple el FC Barcelona, que va anul·lar un vol que tenia contractat (vegeu article sobre Barça i RSE).

Ara aquesta mateixa companyia, que no ha mostrat cap reconsideració al voltant del menyspreu que va tenir envers aquesta terra, demana que el govern català la tingui en major consideració. Quina barra! No crec que mai abans hagi fet servir aquesta expressió en aquest blog per a referir-me a una actitud corporativa, però una empresa que ha jugat a fer política no pot jugar ara a ser merament empresa. Vegeu en aquest sentit els apunts que vam fer sobre aquesta polèmica tot seguit, després de la notícia que publica Directe.cat:

Air Berlin es queixa a la Generalitat i aquesta li respon que si vol ajuts primer ha de tenir el web disponible en català

Els alemanys demanen el mateix tracte que Ryanair · Aquesta companyia va iniciar una campanya contra el català a través d'un article del seu director
17.09.2009

air berlin
El secretari per a la Mobilitat de la Generalitat, Manel Nadal, ha donat resposta a les declaracions que el director d'Air Berlin, Álvaro Middlemann, ha fet aquest migdia a l'ACN, en les quals denunciava que la companyia no rebia cap tracte de favor per part de l'administració catalana, i on demanava les mateixes condicions que Ryanair. Nadal ha dit que si Air Berlin vol rebre ajuts de les institucions catalanes, només ho aconseguirà en el cas que operi des de Reus o Girona, i sempre i quan utilitzi el català a la seva pàgina web i en les seves comunicacions amb els passatgers.
Nadal ha explicat que en el seu moment Air Berlin ja va operar des de l'aeroport de Reus, i va deixar de fer-ho per centrar les seves operacions a Barcelona. El secretari de mobilitat ha recalcat que l'aposta de la Generalitat és que els vols de baix cost es centralitzin a Reus a Barcelona, ja que aquest tipus de línies aèries 'no convenen' a Barcelona.

Igualment, Nadal ha insistit que caldria que, a més, Air Berlin fes algun gest en el que té a veure amb la utilització de la llengua catalana. La companyia aèria alemanya s'ha negat a utilitzar el català ja que considera que el castellà és la llengua oficial de l'Estat que tothom coneix, i que per tant, no cal destinar recursos a oferir els serveis en un altre idioma.

Air Berlín ha estat reconeguda per algunes institucions espanyolistes, com la Fundación para la Defensa de la Nación Española (DENAES), per no utilitzar la llengua catalana en les rutes aèries en els vols de les rutes amb Barcelona o Balears malgrat les queixes d'alguns passatgers i col·lectius de consumidors.
Font: www.directe.cat



25.12.08 El català té un ús testimonial a la xarxa aèria. De 16 companyies aèries analitzades, 7 admeten que no utilitzen mai la llengua catalana

2.6.08 Xarxanet.org publica una reflexió de Josep Maria Canyelles sobre el cas Air Berlin al voltant de les empreses i la política. Davant tota la polèmica desfermada pel cas Air Berlin, Josep Maria Canyelles hi aporta una reflexió més enllà del fet estrictament lingüístic per abordar un enfocament basat en les relacions empresa - societat en el marc de la responsabilitat social corporativa.

I un apunt en anglès sobre Air Berlin a www.cau.cat