7.1.09
Coca-Cola i l’etiquetatge en català
El passat 12 de desembre va fer justament 15 anys que la Plataforma per la Llengua va aconseguir aplegar més de 18.000 llaunes buides de Coca-Cola a la plaça Catalunya de Barcelona i fer un rètol gegant que deia, en majúscules, “Etiquetem en català”. Aquest rècord Guiness va significar el tret de sortida de l’activitat de la Plataforma per la Llengua, que 15 anys després ha rebut el Premi Nacional de Cultura a la Projecció Social de la Llengua Catalana de la Generalitat de Catalunya 2008.
L’any 1993, no hi havia dins la Unió Europea ni dins els països de tradició democràtica una llengua tan parlada com el català que Coca-cola no emprés en l’etiquetatge dels seus productes. No en va l’organització utilitzava llavors el següent lema: “La Coca-Cola etiqueta en 135 idiomes arreu del món i per què no en català?”. Quinze anys després la situació no ha canviat gens ni mica. Malgrat els rumors que han voltat durant aquest temps que apuntaven a la inclusió del català, encara és hora que Coca-Cola i la concessionària per al Principat de Catalunya i Balears, Cobega, facin res per etiquetar una sola llauna o ampolla en català.
L’acte a la plaça de Catalunya va acollir força participació en un ambient festiu acompanyat pel so de les gralles. Entre les 11 del matí i les 2 del migdia van ser molts els que van dur la seva llauna de Coca-Cola i que col•locaven per construir el rètol gegant amb el lema “Per l’etiquetatge en català”. Un cop acabada la festa es van reciclar totes les llaunes.
Després d’aquella primera acció, han estat moltes les insistències per tal que la multinacional normalitzi el tracte amb els consumidors catalans i porti a terme els criteris de diversitat. El 9 de febrer del 1994 la Plataforma per la Llengua va fer una protesta en un acte de Coca-Cola al Palau de la Música Catalana.
De llavors ençà les demandes no s’han aturat. Durant aquest període, l’etiquetatge de begudes s’ha anat normalitzant. En un estudi realitzat l’any 2006 per la Plataforma per la Llengua, es constatava que de les 8 primeres empreses de begudes amb seu a Catalunya, 5 ja etiquetaven tots o força productes en català. Cobega era entre les 3 que no ho feien. Curiosament, les 5 empreses que ja etiquetaven en català (Freixenet, Codorniu, Damm, Vichy Catalán i M. Torres) no tenien cap producte en català l’any 1993. La modernització d’aquestes empreses i l’assoliment d’una política equitativa vers el consumidor català, va fer que afegissin el català en l’etiquetatge de productes. La Plataforma per la Llengua ha incidit en aquestes demandes en les campanyes que a partir del 1993 ha anat desenvolupant. Aquestes empreses van respondre de manera satisfactòria. Només Coca-Cola i Fontvella (Groupe Danone), tot i rebre les mateixes demandes, s’han negat a equiparar el consumidor català a la resta de consumidors comparables.
Publicat a indirecte.cat PLATAFORMA PER LA LLENGUA dimecres 7 de gener del 2009
http://in.directe.cat/plataforma-llengua/bloc/coca-cola-i-letiquetatge-en-catala
L’any 1993, no hi havia dins la Unió Europea ni dins els països de tradició democràtica una llengua tan parlada com el català que Coca-cola no emprés en l’etiquetatge dels seus productes. No en va l’organització utilitzava llavors el següent lema: “La Coca-Cola etiqueta en 135 idiomes arreu del món i per què no en català?”. Quinze anys després la situació no ha canviat gens ni mica. Malgrat els rumors que han voltat durant aquest temps que apuntaven a la inclusió del català, encara és hora que Coca-Cola i la concessionària per al Principat de Catalunya i Balears, Cobega, facin res per etiquetar una sola llauna o ampolla en català.
L’acte a la plaça de Catalunya va acollir força participació en un ambient festiu acompanyat pel so de les gralles. Entre les 11 del matí i les 2 del migdia van ser molts els que van dur la seva llauna de Coca-Cola i que col•locaven per construir el rètol gegant amb el lema “Per l’etiquetatge en català”. Un cop acabada la festa es van reciclar totes les llaunes.
Després d’aquella primera acció, han estat moltes les insistències per tal que la multinacional normalitzi el tracte amb els consumidors catalans i porti a terme els criteris de diversitat. El 9 de febrer del 1994 la Plataforma per la Llengua va fer una protesta en un acte de Coca-Cola al Palau de la Música Catalana.
De llavors ençà les demandes no s’han aturat. Durant aquest període, l’etiquetatge de begudes s’ha anat normalitzant. En un estudi realitzat l’any 2006 per la Plataforma per la Llengua, es constatava que de les 8 primeres empreses de begudes amb seu a Catalunya, 5 ja etiquetaven tots o força productes en català. Cobega era entre les 3 que no ho feien. Curiosament, les 5 empreses que ja etiquetaven en català (Freixenet, Codorniu, Damm, Vichy Catalán i M. Torres) no tenien cap producte en català l’any 1993. La modernització d’aquestes empreses i l’assoliment d’una política equitativa vers el consumidor català, va fer que afegissin el català en l’etiquetatge de productes. La Plataforma per la Llengua ha incidit en aquestes demandes en les campanyes que a partir del 1993 ha anat desenvolupant. Aquestes empreses van respondre de manera satisfactòria. Només Coca-Cola i Fontvella (Groupe Danone), tot i rebre les mateixes demandes, s’han negat a equiparar el consumidor català a la resta de consumidors comparables.
Publicat a indirecte.cat PLATAFORMA PER LA LLENGUA dimecres 7 de gener del 2009
http://in.directe.cat/plataforma-llengua/bloc/coca-cola-i-letiquetatge-en-catala
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada