16.4.16

Demanar una factura a Renfe

Necessito la factura dels bitllets comprats a Renfe. Entro al web corporatiu i veig un apartat denominat "Sol·licita la teva factura". Hi ha informació sobre com obtenir la factura però enlloc es diu que solament és per a factures comprades en línia, cosa que finalment és una deducció que faig.

Entenc que el web és el web corporatiu, de tota l'empresa, i no solament d'una línia de negoci. Si es tracta solament del web corresponent a un canal de venda, que em diguin on hi ha un web corporatiu de debò.

Opto per demanar informació a l'assistent virtual. Trio opció de llengua en català. Pregunto: "Com obtenir una factura per un bitllet no comprat online? (abonament mensual de rodalies)". La resposta diu: "No és possible comprar bitllets de Rodalies a Internet." Vaja, alguna cosa ha captat de la pregunta, però no el més important: factura!

Vaig comprenent que no podré aconseguir el meu objectiu per una via fàcil. Hauré de telefonar. Sols hi ha un 902. Miro alternatives per internet, trobo molta es queixes, però no trobo cap telèfon fiable que no sigui un 902. Hi truco. M'atenen en castellà però m'entenen en català. Se m'informa que aquesta gestió no es pot fer al web sinó a les estacions o bé enviant fotocòpia del bitllet a la bústia facturasdebilletes@renfe.es, junt a les meves dades fiscals.

Agraeixo la informació tot i que no comprenc per què aquesta informació no és present al web. Volen evitar que massa gent demani la factura? Volen que la gent truqui al 902? És senzillament una inèrcia de la cultura històricament poc transparent respecte a la clientela?

Per si de cas, faig una cerca al web de renfe per veure si aporten aquesta bústia en algun lloc. La resposta mostra que des del web corporatiu no es divulga aquesta bústia. Google diu: La cerca ("facturasdebilletes@renfe.es" site:http://www.renfe.es) no ha obtingut cap resultat.

Faig una cerca per internet a veure què s'hi diu d'aquesta bústia. La resposta és decebedora. Sols se'n parla des de portals com Atrápalo i per part de gent que se'n queixa per la manca de resposta:



Finalment he enviat ara mateix un correu a aquesta bústia demanant la factura. Quina alegria que tindré si sóc tan afortunat de rebre la meva factura!

De fet, fa uns mesos ja m'havia interessat per això tan complicat de mirar d'obtenir una factura de Renfe. En aquell moment no vaig saber obtenir aquest correu. No sé si ara l'hauria de divulgar així sense més ni menys. Potser hauria de fer pagar alguna cosa! En aquell moment vaig arribar a la conclusió que calia enviar els bitllets per correu postal perquè volien els originals! Això deien uns autònoms afectats:
Pregunté en las taquillas y me dijeron que desde que ha habido cambio de CIF, y no sé hasta cuando, las facturas para los billetes de Cercanías hay que solicitarlas enviado, por correo postal, los billetes. Me dieron una nota que dice literalmente lo siguiente:

"Deberán remitir los billetes originales (en el caso de billetes obtenidos en taquillas o máquinas autoventas), con todos los datos fiscales: nombre/empresa, CIF/NIF, domicilio, código postal, localidad y provincia a:

Jefatura Facturación y Control Ingresos
G. Area Control Gestión y Compras
DG. Viajeros, Renfe
Av. Ciudad de Barcelona, 6, 1ª Planta
28007, Madrid
A veure, a veure...