2.11.09

Agent, que podria multar aquell contenidor d'escombraries mal aparcat?


Ja fa temps que volia escriure aquest apunt. Exactament des de quan feien aquells anuncis per televisió sobre la seguretat laboral. Estaven força ben fets i crec que deixaven impacte.

Però cada vegada que els veia no podia deixar de pensar en els riscos que genera absurdament el mateix sector públic.

En concret, em refereixo als contenidors mal 'aparcats', pràctica molt habitual a Barcelona. Aprofitaré avui que s'han donat a conèixer nous dissenys per a fer un comentari sobre les males pràctiques i riscos derivats de la manera com els deixen 'aparcats'.

Els contenidors que sobresurten enmig de la via pública suposen un risc molt alt per a la circulació. Els autobusos poden topar contra ells, i de fet podem observar-ne que n'hi ha que tenen impactes amb pintura vermella. Però els xofers dels busos ja saben apartar-se a temps i ocupar el carril veí. El problema és més greu perquè sovint el carril ja és prou estret i l'ocupació de l'altre carril genera un perill real: Només el 30% dels carrils de bus i taxi tenen l'ample recomanat

Avui mateix (aquesta foto és d'avui al xamfrà Mallorca / Lepant) he estat una petita estona observant el trànsit mentre capturava la imatge. I afirmo que aquests contenidors mal aparcats són un perill que pot ser mortal: provoca un desplaçament en cadena de tota la circulació, amb perill per a les persones que estaven a l'altra banda del carrer situats a sota de la vorera. I a més són una font de 'mala llet' urbana: clàxons, crits i insults. I tot plegat per un objecte dipositat per l'Ajuntament ocupant la via pública.


En altres ocasions (també molt sovint) els contenidors els deixen de tal manera que la palanca carrega damunt la vorera i es fa impossible d'obrir. Les persones grans, o amb dificultats de mobilitat o infants, difícilment poden obrir-lo per a dipositar-hi les escombraries a dins.
La feina mal feta l'han feta uns treballadors públics, o per compte de l'Administració Pública, però en tot cas amb una responsabilitat pública al darrere. Evitar els riscos forma part de l'RSE. I també col·laborar a uns valors més cívics i a disminuir els nervis al volant. Per a un ajuntament això forma part de la seva RS (o RSA si voleu).

Ara la pregunta és: si la guàrdia urbana multa els vehicles privats mal aparcats, per què no hauria de multar aquests objectes mal deixats? Jo crec que sí que ho haurien de fer. I enviar una multa a l'Ajuntament i que aquest s'encarregui de fer-lo arribar a l'empresa o a la persona que en sigui responsable. Però sobretot, caldria que l'ajuntament expliqués les denúncies que hagi tingut, les mesures preses per a solucionar-ho i les conseqüències que pugui haver tingut en accidentalitat.

Estic segur que els autobusos de Barcelona tenen dades sobre els impactes amb contenidors. Seria bo saber-ho i saber què fan tots plegats per a solucionar-ho ja que afecta la seguretat de vehicles i vianants. Estic temptat de provar a denunciar un contenidor davant la guàrdia urbana. No sé pas com reaccionaria...