25.11.20

[ARTICLE] Anuncis que acceptem amb normalitat mentre dissimuladament reprodueixen el patriarcat @icdones #25N2020 #ODS5


Amb motiu del dia internacional per a l’eliminació de la violència envers les dones
, cal recordar de nou que la violència no sols és agressió física sinó moltes altres accions de pressió i control, com aquests dies veiem en un anunci de l’Institut Català de les Dones sensibilitzant contra el control que un noi jove exerceix contra la seva parella enviant missatges insistentment per saber on és. Finalment tot es vincula a una cultura del patriarcat que tenim molt incorporada i que no és fàcil de superar.

És lamentable que en anuncis comercials encara hi hagi mostres d’aquest model, sense que puguin al·legar error perquè de fet  han estat molt pensats. De vegades ens preocupem per pràctiques com el llenguatge de gènere però, sens dubte, en ordre de prioritats, abans hi hauria els missatges subliminals de la publicitat. I en primer lloc la discriminació laboral i bretxa salarial!

El problema dels anuncis és que sovint no captem el rerefons masclista que tenen, de tant acostumats com hi estem. De fet, quan és molt evident es produeixen denúncies públiques. Però ara m’agradaria posar un exemple d’un anunci que aquests dies es passa molt sovint: arròs Brillante Sabroz. Potser no us hi heu fixat?

Una noia arriba riallera a la feina apressant-se perquè ja se li han fet les 8 i alguna cosa agradable l’ha fet retardar. Una companya li descobreix el secret: ha fet arròs de l’esmentada marca. Però no és que hagi fet arròs, és que la noia ha cuinat arròs per al seu marit i els seus fills, fet que l’ha emplenat d’orgull per la satisfacció del cònjuge. És ella que està per la canalla mentre el marit s’afarta i valora la feina no remunerada de la cuinera. Després es veu ella acomiada la canalla, la parella queda soleta i segurament passen a un altre nivell que no es veu però s’intueix, fet que provoca el retard al dia següent. I està molt bé que gaudeixin del sexe, però no cal que s’interpreti que és el resultat de péixer el marit amb un arròs saborós cuinat amb dots de feminitat.

Ja em disculpareu per si no us hi heu fixat prou però  -precisament perquè passa desapercebut- aquest anunci és dels que cada cop que el passen m’altera i em fa sentir que estic trenta anys enrere. Els que sí que s’hi ha fixat potser fan broma quan senten soroll d’alegria a l’habitatge del costat: goita, avui l’Antònia li ha fet arròs Sabroz! I així contribuïm sense cap mala intenció a reproduir una visió de les feines domèstiques i de les relacions sexuals marcades pel patriarcat.