28.6.20

"Cooperar per competir" és la gran paradoxa i la gran oportunitat, segons Xavier López al Marketplace de Respon.cat

  • Ha tingut lloc la sessió inicial del Marketplace virtual de Respon.cat per a empreses compromeses amb la gestió responsable.
  • Xavier López va posar les bases sobre les aliances com a oportunitat: podeu veure la intervenció sencera.

Divendres va tenir lloc la sessió inicial del Marketplace, amb la participació de 50 persones, que anirà seguida d'una dinàmica per generar contactes, col·laboracions i compres, que espera congregar un centenar d'empreses el proper 8 de juliol de 9 a 11h.

Després de la reflexió sobre les aliances, es van presentar les primeres ofertes per a col·laboracions i compres, que van correspondre a les empreses que conformen el grup de treball que ha organitzat l'esdeveniment i que volia servir per motivar les altres empreses a presentar les seves ofertes.




Després de la intervenció es van fer grups de treball, que van formular les seves conclusions i qüestions. Aportem tot seguit algunes de les idees que el ponent Xavier López, expert en aliances, va transmetre.

"Cooperar per competir" és la gran paradoxa, pot semblar contradictori però cada cop més és una oportunitat, per exemple fins i tot per guanyar capacitat de compra conjunta amb la competència!

Les aliances ens permeten guanyar la dimensió i força d'un elefant, alhora que es manté l'agilitat d'una llebre.

Les aliances poden ser dins un sector o fins i tot multisector com ara el Grup Clade. El cas de Mondragón també seria un cas molt transversal i un exemple de com pot aportar capacitat en finançament, innovació...

Les aliances multisectorials poden aconseguir reptes més interessants, segons Xavier López, per la suma de capacitats diferents en la sinergia.

La cessió de sobirania és l'element clau perquè les aliances siguin reeixides. Per posar exemples: formar part d'una associació empresarial és una aliança feble, on gairebé no hi ha cessió de sobirania, mentre que si fem una fusió la cessió és plena. Mondragón seria una aliança mitja-forta ja que tenen drets i obligacions però poden marxar quan vulguin.
A les empreses familiars, de vegades, els costa molt la cessió de sobirania. Si no hi ha cessió, per petita que sigui, no hi ha aliança.

Comparant amb les institucions públiques, moltes de les limitacions de la Unió Europea venen per l’oposició a cedir més sobirania.

El vincle client-proveïdor pot esdevenir una aliança i molt potent. Per exemple, Ficosa ha excel·lit en la gestió de les aliances estratègiques.

Cal que els valors siguin compatibles. Si una empresa pensa en el curt termini i l'altra té una mirada més llarga, segurament es pot fer incompatible una aliança estratègica.

Les empreses que formen part de Respon.cat segurament compartim uns valors: en referència a tenir en compte els grups d'interès, a pensar en crear valor a llarg termini... Això és una bona base per aliar-se. Els valors són un actiu distintiu, no són copiables, afirma Xavier López citant Antonio Cancelo. Però quan diem valors no ens referim als que se solen penjar a la paret sinó als reals! Parlant de valors, aquests dos serien molt rellevants per a les aliances:
  • La transparència és necessària per avançar en les aliances. No pot haver-hi un abisme entre el que diem que som i el que som realment. Encara hi ha qui s'incomoda per exposar dades públiques com els beneficis.
  • Un altre valor important és la confiança, segons Xavier López. Això també té molt de gestió emocional. Si els DG de dues empreses volen fer un projecte magnífic però no hi ha feeling no se’n sortiran.
Per altra banda, no ens podem passar anys i anys festejant: avui cal una certa celeritat.

Ens mostrem satisfets que som un país de pimes però això pot ser un handicap per a la internacionalització o la innovació, dos reptes avui fonamentals.

En una aliança pot haver-hi expectatives diferents però s'han de conèixer. I s'han de cuidar les diferències, la manera com cadascú ho viu, com cadascú en treu profit. I tenir en compte les agendes ocultes: de vegades es diu endavant però en el fons no hi ha convicció. Hem d'estar en #ModeAliança.

Cal introduir cultura d'aliances. I això pertoca fer-ho des de dalt. És un tema d'estratègia i, per tant, de lideratge. I no podem anar amb la por de "vigila què els expliques".


Dimecres 8 tindran lloc les dinàmiques de marketplace

Per remuntar l’economia i transmetre energia a les empreses, es crea aquest espai de trobada pensat per generar contactes pràctics i amb una orientació relacional i comercial. Es tracta de fomentar la interrelació entre empreses membres tant respecte al desenvolupament de l’RSE com en serveis comercials, afavorint una compra socialment responsable o altres tipus de col·laboracions. En tant que associació empresarial, Respon.cat vol aprofundir en el coneixement mutu entre les empreses membres, generar contactes i afavorir les interaccions entre aquestes.

Dimarts 8 de juliol (9 a 11) 
• 9.00 Presentació.
• 9.10 Empreses que poden ajudar altres empreses.
• 9.35 Dinàmica participativa.
• 9.45 Taules de contacte i speakcorners. Empreses que poden ajudar altres empreses.
• 10.20 Dinàmica de networking (el rusc).
• 11.00 Final.

Inscripcions Marketplace virtual