22.8.18

[REFLEXIÓ] Cop contra la titulitis i toc d'alerta a les universitats: empreses com Google o Apple opten per contractar gent sense carrera universitària


Les empreses més punteres i innovadores de sectors diversos i molt especialment les tecnològiques comencen a triar candidats qualificats que s'hagin format en entorns empresarials o fora de l'àmbit acadèmic convencional o oficial.

Google, Apple, IBM o la consultora EY han iniciat un camí que és observat amb interès. Un 15% de les noves incorporacions a IBM l'any passat van ser de gent sense estudis universitaris. La nova política és evitar focalitzar-se en el contingut del currículum aportat pels candidats. Prefereixen veure què saben fer realment. Valoren molt especialment si han participat en trobades de desenvolupadors informàtics, els anomenats "coding bootcamps", o si han participat en tallers i cursos dins de les empreses. D'aquesta manera s'asseguren que tenen els coneixements informàtics al dia.

Toc d'alerta a les universitats. Fa anys que les empreses es queixen que la formació oficial no respon a les necessitats de les empreses ja sigui per disseny curricular, per enfocament massa teòric, per lentitud d'adaptació a la realitat. El fet de no estar en contacte amb el món empresarial fa que als professors universitaris els costi molt poder transmetre coneixements actualitzats. Si la responsabilitat de les universitats davant la societat és crear i distribuir coneixement, la realitat ens mostra que s'està fallant en allò central. L'acadèmia, tancada en la torre d'ivori i mirant-se el melic de la burocràcia i els privilegis de la funció pública, no està abordant correctament la seva principal responsabilitat. Un aspecte menor en aquesta reflexió és el descrèdit d'algunes universitats -llegeixi's Juan Carlos I- per l'alegre expedició de diplomes a canvi de diners i intercanvi de favors, però tot contribueix al descrèdit del sistema universitari tant pel que fa als resultats com a les formes. He dit "toc d'alerta": sols són alguns indicadors i encara hi ha la possibilitat de recuperar-se, sempre que s'entengui el missatge i hi hagi la voluntat.

Toc d'alerta als estudiants. Ningú pot creure o confiar que un títol per ell mateix sigui la clau de la porta del mercat. I sobretot, ningú pot creure's que amb un paper firmat ja té la formació que el capacita laboralment. No sols perquè els coneixements evolucionen molt ràpidament i caduquen sinó perquè calen altres habilitats que són imprescindibles per generar valor per a l'empresa, per treball en equip o per estar obert a la creativitat i el canvi, per exemple. IBM creu que serà un canvi radical en la cerca de feina i afirma que "la gent que no han anat a l'escola i prefereixen fer el seu propi camí a la vida són éssers excepcionals. I hem de fer el que sigui per trobar-los". Fa un temps ens preguntàvem qui voldria contractar un llicenciat en periodisme que mai s'ha preocupat per col·laborar en la revista de l'associació de veïns del seu barri, per exemple. Ara alguns ja contracten el col·laborador amb experiència en la vida real perquè la formació tècnica ja la poden acabar de donar a la mateixa empresa a partir de les necessitats reals.