6.2.18

Un gràfic que mostra el que Costas va explicar sobre l'evolució de la responsabilitat social de les empreses (RSE)

Aquest divendres vam poder escoltar el professor Antón Costas fent la conferència de l'acte de presentació del llibre "Amb valor afegit", un manual de gestió de la responsabilitat social empresarial (RSE) adreçat a les pimes publicat per la Càtedra RSU de laUniversitat de Girona (UdG) amb la col·laboració de Vector5 | excel·lència i sostenibilitat, que s'ha fet càrrec de l'elaboració. També vam poder conversar amb ell amb una entrevista que Vector5 li va fer.

Titulada El dividend de l’RSE, la conferència ha reflectit l'evolució de l'RSE des d'uns inicis, que foren de filantropia, que fou seguida d'algunes bones pràctiques diverses, fins a l'actualitat en què es basa en la incorporació dels valors socials emergents -sobre les persones i el medi ambient, per exemple- dins el model de gestió empresarial, fins al punt de generar canvis en la gestió corporativa. La tendència és que l'RSE generi impacte cap a fora i alhora millora per a la mateixa empresa.
Per reflectir aquesta evolució, aportem aquesta infografia de l'agència UNIDO de Nacions Unides on es pot apreciar com el món empresarial ha evolucionat en el seu model de responsabilitat envers la societat des del focus centrat mercament en el negoci o la filatropia cap al model de negoci responsable o sostenible en què algunes empreses es troben avui dia. Cada empresa és un món i cadascuna es podria sentir ubicada en alguna d'aquestes fases que conviuen una al costat de l'altra. Seria bo que la clientela sapiguéssim apreciar on es troba cada organització per premiar les millors o apressar les altres a saltar d'estadi evolutiu!
Així, segons Costas, les organitzacions modernes entenen l’RSE com un element que aporta valor a l’empresa i que forma part de la gestió estratègica i dels objectius empresarials. Finalment, Costas ha convidat a integrar la responsabilitat social a les empreses destacant que val la pena que les empreses es comprometin en RSE perquè genera  millora en productivitat, competitivitat i, en definitiva, en els comptes de resultats. Reduir la temporalitat, per exemple, fa les empreses més competitives. L’RSE és com un fons de comerç que ha de millorar el valor de l’empresa, segons el professor, que ha acabat la intervenció afirmant que introduir l'RSE en el model de gestió fa més competitives les empreses, i en tenim molts exemples.