12.1.16

[ARTICLE] Empreses amb una cultura avançada de la responsabilitat cap a la societat i de la mediació

Aquest proper dimarts tindrà lloc una jornada sobre Mediació i RSE, amb ponents de primer nivell, i que serà una gran oportunitat per a aprofundir en la dimensió compartida d'aquestes dues disciplines tan interessants per a les organitzacions que vulguin desenvolupar-se de manera harmònica i sostenible en els propers anys.

El conflicte és consubstancial a la nostra societat, a la condició social de la humanitat i, en conseqüència, a l'activitat de les empreses i organitzacions en les seves relacions entre els grups d'interès, ja sigui a nivell intern o extern.

La Responsabilitat Social (RSE) és un enfocament de gestió que parteix del compromís ètic de les organitzacions per a intentar assolir la sostenibilitat, repte que cal entendre en els diferents vectors dels impactes corporatius, ja siguin econòmics, socials, laborals, ambientals i de bon govern o reputacionals. Sota la seva metodologia, l'RSE procura equilibrar els interessos dels diferents stakeholders. En la mesura que aquests interessos són sovint contraposats, l'RSE ofereix camins per a avançar en el sentit de compromís i permetre crear el millor valor sostenible i compartit, és a dir, valor per a totes les parts i amb una mirada que no es projecti sols en el curt termini.

Per altra banda, dins del conjunt de metodologies i tècniques que intenten afavorir la resolució alternativa dels conflictes, la mediació és avui dia la que es presenta com a un model més sistemàtic i desenvolupat. I sobretot, la que incorpora de manera més clara un entorn de valors favorables a remoure les condicions del conflicte.

És important entendre que el conflicte no és una desgràcia a ocultar ja que retardar el seu abordatge el pot acabar cronificant i fent-lo explosiu. El conflicte és signe de vida, i la gestió de la diferència, la gestió de la diversitat, la gestió dels interessos són avui una part central del funcionament de les organitzacions, i fins i tot del seu lideratge.

Vistes com a metodologies, les dues aproximacions permeten abordar, evitar o superar el conflicte. I són dues metodologies plenament compatibles i complementàries. Però també cal convidar a no aproximar-s'hi com a mers recursos tècnics sinó a concebre-les en termes més culturals i de lideratge.

Les empreses i les organitzacions necessiten una cultura de la responsabilitat social, i un lideratge que la faci possible, ja que altrament l'RSE no tindrà capacitat per crear valor, sinó que veurà reduïda a un seguit de productes propis de la metodologia, com puguin ser les memòries d'RSE, però sense una capacitat real de millorar l'organització i la seva actuació i rendiment.

I aquesta cultura de l'RSE, que és àmplia perquè ha d'abordar tots els racons de l'organització, de dalt a baix, i d'un departament a un altre, i des de la planificació estratègica fins als processos i procediments, també ha d'enriquir-se amb la cultura de la mediació. És a dir, no limitar-se a fer ús de tècniques concretes quan es detecti el conflicte sinó fer que l'anticipació i les maneres de fer siguin pròpies d'aquesta manera d'abordar el conflicte, amb capacitat d'empatia, amb voluntat de superació del conflicte per la via de crear el millor valor per a totes les parts.

L'RSE i la mediació poden aprendre l'una de l'altra, poden confluir en una cultura avançada i proactiva per a les organitzacions, i poden complementar-se en l'ús de tècniques específiques.

Avui dia, el diàleg és una part consubstancial de la vida de les organitzacions i és fonamental trobar els espais on aquest floreixi amb els grups d'interès, ja sigui amb caràcter preventiu o per a solucionar el conflicte, ja sigui per a crear valor conjuntament o per a evitar solucions que acabin causant un mal agregat més gran que el que es vol evitar. Totes dues metodologies ens conviden a no tenir por de la trobada, del diàleg, de donar oportunitats per a la creació de valor.

Més informació de l'acte: Jornada: Com resoldre els conflictes des de la Responsabilitat Social Empresarial