1.9.13

El paper dels stakeholders: no excedir-se

Fa uns mesos vaig fer una reflexió "de campanya" a partir d'un cas real sobre com no hem de pressuposar que una organització social o un grup d'interès té automàticament unes raons ètiques superiors a les de l'empresa:
10.3.13
Reflexió al voltant d'unes esclaves de Mango / Sentit de la responsabilitat en les campanyes socials
Reflexión en torno a unas esclavas de Mango / Sentido de la responsabilidad en las campañas sociales
Réflexion autour des esclaves de Mango
Hi vaig aportar unes reflexions del tipus: "Les organitzacions socials tenen un paper fonamental a la nostra societat per a garantir el desenvolupament dels drets socials i fins i tot la lluita pels drets humans. Les expectatives que hi diposita la societat són moltes i creixent, com es veu ara mateix en els desnonaments. Això les obliga a saber gestionar adequadament aquesta responsabilitat davant la societat, no basant-se en un implícit ètic sinó gestionant la seva RS".

Ara he llegit aquesta notícia que m'hi ha fet pensar de nou. I penso que està bé que les empreses, quan correspongui, també sàpiguen plantar-hi cara fent ús de les xarxes socials, posant en evidència aquells grups d'interès que de vegades poden valer-se de les noves tecnologies per a articular campanyes socials sectàries. D'altra banda, és un exemple més que el mercat (i la societat) són converses, i que l'exigència de sentit ètic i de responsabilitat social correspon a totes dues parts:
El presidente de Coca-Cola alecciona a los antiabortistas que le presionan para boicotear a Telecinco
“El odio ciega a la gente y hay a quienes se les nota que su cruzada es contra un canal y nada más”, lamenta Marcos de Quinto 
Ante la campaña de acoso que Hazte Oír (la plataforma ultraconservadora inspirada en la doctrina de movimientos religiosos como el Opus Dei y los Legionarios de Cristo), ha iniciado para que las principales empresas dejen de anunciarse en el programa de telerrealidad Campamento de Verano (Telecinco), el presidente de Coca-Cola en España, Marcos de Quinto, ha realizado una cerrada defensa de la libertad de expresión.

“Prefiero que no la bebas”
Tras reconocer haberse sentido “acosado” por los integrantes de esta asociación antiabortista, de Quintos ha llegado a decirle al presidente de Hazte Oír, Ignacio Arsuaga que “si para que no dejes de beber Coca-Cola el precio a pagar es que yo tenga que pensar como tú, prefiero que no la bebas. En serio”.

 “El odio ciega a la gente”
El presidente de Coca-Cola en España tampoco ha tenido reparos a la hora denunciar que “el odio ciega a la gente y hay a quienes se les nota que su cruzada es contra un canal y nada más”. En este sentido, y tras recordar una de las muchas declaraciones que Hazte Oír ha realizado en contra de los homosexuales, de Quintos ha solicitado que los que piden boicotear a Telecinco aclaren si respetan “la dignidad de la mujer que libremente elige su opción sexual”. Acto seguido, el presidente de Coca-Cola en España ha preguntado a Hazte Oír si considera que “todos los que se anuncian en diarios con sección contactos la patrocinan y defienden el contenido”. [...] Por todo ello, el presidente de Coca-Cola en España ha lanzado la siguiente súplica a Hazte Oír: “Vale ya: dad vuestro perdón cristiano a Telecinco (que ya se disculpó) y dejad de amenazarles con los presupuestos de terceros”.

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Nota: punt de vista de l'stakeholder