16.8.13

La patronal assumeix per primer cop amb claredat que a la majoria de l'empresariat català no els espanta el procés sobiranista

Aporto dos articles d'actualitat en referència al posicionament de Foment del Treball. Per una banda, la patronal assumeix per primer cop amb claredat que a la majoria de l'empresariat català no els espanta el procés sobiranista. Però per altra banda fan interpretacions sobre quins segments estan més a favor i quins més en contra. Des les 400.000 empreses catalanes, les clarament favorables són les més petites (es diu, amb to despectiu, els botiguers); les indiferents són les més grans, les multinacionals; i les contràries les 40.000 exportadores.

Però aquí és on es manifesta la trampa. Parlen d'exportació però de fet volen dir "a la resta de l'Estat". Perquè les empreses que estan internacionalitzant-se més i exportant més també estan avançant manifestament vers posicions sobiranistes, com es diu en el segon article. I encara hi ha una cosa que no s'expressa clarament: les contràries a la sobirania també se senten incòmodes amb el dret a decidir perquè tenen por del mercat espanyol del qual depenen.

És a dir, la conclusió és que solament estan radicalment en contra de la sobirania i del procés pel dret a decidir les empreses que no han fet la feina de l'obertura als mercats internacionals i que estan estancats en un mercat espanyol que amenaça permanentment amb boicots i amb inestabilitats.

A la mayoría de los empresarios catalanes no les asusta el proceso soberanista
ESTHER JAéN | 15 de agosto de 2013

A la mayoría de los empresarios catalanes no les asusta, y muchos verían con buenos ojos, el proceso soberanista y/o independentista que están promoviendo desde el gobierno catalán. Así al menos lo han asegurado a cuartopoder.es fuentes de la patronal catalana, Foment del Treball. Son datos que no quieren oficializar, aunque, según afirman estas mismas fuentes, se corresponden con un retrato robot bastante fidedigno de la realidad social y económica catalana. “Una cosa es la cantidad y otra la calidad, pero los datos son los que son…“, afirma una de las fuentes consultadas.

Uno de los representantes de los patronos catalanes  aclara que “cuando se habla de empresas y empresarios catalanes todo el mundo piensa en las grandes empresas, pero esas son minoría. El grueso del empresariado catalán es el pequeño empresario, el comerciante, ´el botiguer´…”  En ese mapa de situación que manejan algunos miembros de Foment del Treball, las pymes catalanas son, en cifras redondas, alrededor de 400.000. “Y -asegura uno de nuestros interlocutores-  no hay duda de que están por una gestión económica propia. Con más o menos  carga ideológica de fondo, pero la mayoría piensa que sin la intervención del  gobierno de Madrid nos iría mucho mejor. Tal vez no sean independentistas por convicciones históricas y geográficas, pero sí les convencen los argumentos o el ideario económico del nacionalismo”.  Además, de acuerdo con estos datos, esas 400.000 empresas son las que acaparan alrededor del 60% del empleo en Cataluña.
 
La clave está, a juicio de este empresario catalán, en que ninguna de esas empresas exporta ni depende del  consumo en el resto de España. Su negocio -aclara- no depende del resto de España, pero sus impuestos y, en buena medida  la gestión de los de los mismos, sí. Depende directamente del gobierno, en este caso, de Mariano Rajoy, y su balance es claramente insatisfactorio. La conclusión es, para este representante de la  patronal catalana, que “es falso el mantra que repiten las autoridades en Madrid de que los empresarios catalanes no quieren independencia”.

Quienes, en opinión de esas mismas fuentes, sí estarían radicalmente en contra de la independencia son aquellas empresas catalanas que basan su funcionamiento en la exportación fuera de Cataluña,  al resto de España. “Pero esas- aclaran estas fuentes- son alrededor de 40.000, cuantitativamente, no hay color…” En cualquier caso este patrono catalán aclara que son empresas medias, de gran importancia, pero en líneas generales, no se han manifestado públicamente, salvo en el caso del Presidente del Grupo Planeta, José Manuel Lara Bosch, quien ya en su día calificó de “mal irreparable” la hipotética independencia para Cataluña y anunció que, de llegar a producirse algún día, él trasladaría la sede de Planeta a cualquier lugar de España, fuera de Cataluña.

Por último y en contra de la opinión de reputados expertos y analistas de organismos con sede en Madrid, las multinacionales que tienen sede en Cataluña no ven con angustia la posibilidad de que Cataluña consiga algún día la independencia, porque no supondría ningún descalabro para ellas. La fortaleza de empresas como La Caixa, o la de algunas multinacionales con planta de producción en Cataluña, como Nestlé o Danone, ” tienen planes A y B para afrontar cualquier escenario, pero no supone ningún drama y mucho menos económico para ellas un eventual escenario secesionista en Cataluña”. [...]

El Cercle Català de Negocis denuncia que és fals que les PIME catalanes siguin partidàries de la independència perquè no exporten, com reconeix Fomen

Les dades no avalen, però, el que diu Foment, sinó que diuen tot el contrari. Segons xifres recollides a l’anuari de la PIME catalana 2013, editat per PIMEC (que es basa en dades de l’ICEX), i que fa servir com a font independent el CCN, el 85% de la facturació de les petites i mitjanes empreses catalanes correspon a empreses exportadores. El resultat de les companyies catalanes que exporten, a més a més, triplica la rendibilitat de les que no ho fan. Entre 2008 i 2012, el nombre d’empreses catalanes de petita i mitjana dimensió que exporten va créixer un 33% arribant, en números absoluts, fins a les 45.937; i el valor de les exportacions va créixer en un 40% entre 2009 i 2012, arribant als 58.823 milions d’euros.

La petita i mitjana empresa eix fonamental de l’economia catalana

El Cercle Català de Negocis revela que si bé és cert que el 2011 només exportaven el 9% de les PIME, aquest percentatge representava el 41% de la mitjana empresa i el 18% de les petites, de la qual cosa es pot concloure que són les microempreses, molt presents al país, les que no exporten. Entre altres coses perquè no tenen dimensió d’empresa ni estructura per fer-ho. En el sector industrial el 24% de les PIME exporta, xifra que arriba al 54% en el sector químic i al 39% en el del material de transport.

Foment del Treball Nacional, un altre poder fàctic que necessita una nova junta al servi de Catalunya i de la petita i mitjana emrpesa

Pel que fa a la posició pro-independència de les petites i mitjanes empreses, aquí sí que el CCN coincideix amb Foment, però no ho fa pel seu propi convenciment (és una associació d’empresaris sobiranistes) sinó que es basa en el resultat de les enquestes que PIMEC i CECOT van fer l’octubre de 2012. Segons aquelles enquestes, entre el 53 i el 67% de la PIME catalana estan a favor de l’Estat propi, mentre entre un 2 i un 12% volen continuar com fins ara.