2.7.13

Parlem de Territoris Socialment Responsables al IV Congrés d’Art, Paisatge Vitivinícola i Enoturisme

El conseller Puig durant l'inauguració del Congrés a Vilafranca del Penedès
  • Ha tingut lloc a Vilafranca del Penedès el IV Congrés d’Art, Paisatge Vitivinícola i Enoturisme
  • S'hi ha presentat la iniciativa de Destinació Turística Socialment Responsable als territoris del Penedès, a càrrec de Josep Maria Canyelles i Albert Huerta de Vector 5 
  • L'esdeveniment ha estat inaugurat pel conseller d’Empresa i Ocupació, Felip Puig
El Congrés

Aquest congrés és un intercanvi de coneixements amb cita biennal, que vol ser una eina per a l’estudi i seguiment de l’evolució dels paisatges vitivinícola del Penedès. A llarg de les diferents edicions, aquesta trobada entre professionals i persones interessades en el paisatge, ressalta la importància de l’entorn vitivinícola com a patrimoni a preservar.

En el marc de la inauguració, el conseller Felip Puig ha assenyalat que "el paisatge l'hem de contemplar com un motor de riquesa", i ha afegit que l'enoturisme "es una oportunitat que ens dona identitat i generador d'economia". El conseller ha estat acompanyat de l’alcalde de Vilafranca del Penedès, Pere Regull, l’alcalde de Subirats, Pere Pons, de la presidenta del Patronat de Turisme de Subirats, Maite Catasús, i el director del Congrés, Miquel Vidal.

El projecte Penedès · Destinació Turística Socialment Responsable

Josep Maria Canyelles, Albert Huerta i Marta Ribera, de Vector 5 · Excel·lència i Sostenibilitat han participat al Congrés per presentar el model de Territoris Socialment Responsables aplicat al sector del turisme, un sector d'elevat interès econòmic

Albert Huerta va explicar les característiques del projecte, en el qual participen les ciutats de Vilanova i la Geltrú, el Vendrell, Igualada i Vilafranca del Penedès, sota el lideratge de la Fundació Pro Penedès, la direcció tècnica de Vector 5 i suport del Servei d'Ocupació de Catalunya que l'ha reconegut com a projecte innovador.

Aquest projecte planteja desenvolupar les destinacions turístiques corresponents al Penedès com uns territoris socialment responsables, com a estratègia per a enfortir la seva capacitat de creació de riquesa de manera respectuosa amb els requeriments de la societat, i amb especial èmfasi en el manteniment i creixement de l'ocupació i l'increment de la qualitat laboral.

Prèviament Josep Maria Canyelles havia explicat els conceptes de Responsabilitat Social, Territori Socialment Responsable i Destinació Turística Responsable. La responsabilitat social és un enfocament de negoci que pretén desenvolupar unes empreses més competitives a partir de la seva sostenibilitat, en tots els cinc vectors: econòmic, ambiental, social, laboral i bon govern, i mitjant la creació de confiança en els grups d'interès. Per això, la seva metodologia posi un gran èmfasi en els compromisos, la gestió integrada, el diàleg amb els grups d'interès, o la rendició de comptes.

La necessitat de diferenciar-se d'altres territoris requereix liderar un model de turisme compromès amb el territori i amb els reptes socials, ambientals, laborals... Aquesta diferenciació és oportuna per a gran part del model turístic del territori, ja sigui amb el turisme familiar, el turisme industrial, el turisme cultural, el turisme esportiu o d'esdeveniments, o l'enoturisme.

El turisme és un sector fonamental a les dues comarques litorals d'aquest territori, el Garraf i el Baix Penedès, alhora que mostra oportunitats de major desenvolupament a l'Alt Penedès i a l'Anoia a partir de l'enoturisme i el turisme industrial respectivament.

El programa permetrà capacitar les empreses i els agents del territori, fer accions d'acompanyament a les empreses, i promoure la implantació d'iniciatives concretes. Entre les empreses es proposaran iniciatives concretes com ara: integració de persones amb discapacitat o col·lectius de risc, plans d'igualtat, plans de gestió de la diversitat, mesures ambientals, codificació dels valors ètics corporatius, definició de l'estratègia corporativa d'RSE...

Entre els agents es treballarà l'estratègia de territori socialment responsable, com desenvolupar aquests atributs vinculats a la marca de territori, i establir objectius i hipòtesis sobre com aquest model hauria de de reportar un retorn quantificable en sostenibilitat empresarial, social, laboral i ambiental.

Podeu veure els vídeos de resum de cada ponent. Us oferim aquí les de Josep Maria Canyelles i Albert Huerta, socis consultors de Vector 5 · Excel·lència i Sostenibilitat:




Vegeu també:

Entrevista a Josep Maria Canyelles a la televisió Canal Blau: www.tdtgarraf.com/garraf-noticies/capitol/el-turisme-s-obre-a-la-responsabilitat-social
19.4.13 Una trentena d’empreses participen a la jornada Destinació Turística Socialment Responsable a Vilanova i la Geltrú
27.3.13 Iniciativa de Destinació Turística Socialment Responsable als territoris del Penedès
27.3.13 Iniciativa de Destino Turístico Socialmente Responsable en los territorios catalanes del Penedès
27.3.13 Vilanova i la Geltrú, pla pilot per a ser una Destinació Turística Socialment Responsable


Vector 5 · Excel·lència i Sostenibilitat és una consultoria que ajuda les empreses i les organitzacions a desenvolupar la seva excel·lència social mitjançant la gestió de la seva Responsabilitat Social de manera que aporti valor i sostenibilitat tant a l'empresa com als seus grups d’interès i al conjunt de la societat.  Disposa d'una gran especialitat en RSE en el sector turístic.