16.12.12

Les empreses catalanes lideren l'emissió de factura electrònica

El 44% de les factures emeses a Catalunya són electròniques, segons l'estudi sobre la factura electrònica 2012 de SERES

2012.12.13  Les empreses de Catalunya se situen en el primer lloc de la taula pel que fa a volum d'emissió de factures electròniques. L'important suport de l'Administració pública catalana a través del projecte Consorci AOC el 2009, va establir les bases del que avui és un ús més generalitzat de la factura electrònica. Aquesta és una de les conclusions de l'estudi sobre la factura 2009-2012, realitzat per SERES. 
 
Segons un estudi, durant el primer semestre de 2012 les empreses ubicades a l'estat espanyol van processar més de 56 milions de factures electròniques, davant els 12 milions tramitats el 2009. En aquest període van treballar amb factura electrònica -en emissió, a recepció o en totes dues- un total de 107.000 empreses, enfront de les 46.000 que ho van fer el 2009. L'informe confirma un creixement sostingut de l'ús de la factura electrònica a l'estat espanyol en un mercat impulsat per les grans empreses, especialment en els sectors de gran distribució i l'automoció.
 
Catalunya lidera la taula en volum de factures emeses el 2012 amb un 44,70% del total, com ja va fer el 2009 amb un 48,41%. Tot i reduir el percentatge, lidera amb un ampli avantatge la classificació per davant de comunitats com Madrid (26,66%) o Andalusia (5,41%). Quant al volum de recepció de les factures electròniques, el 2012 Catalunya segueix estant entre les tres primeres comunitats amb un 21,16% del total.
 
En l'apartat relatiu al volum d'empreses que emeten factura electrònica, Catalunya té el 15,97%, un percentatge superior al del passat estudi de 2009, en què va obtenir un 15,06%. Quant a la recepció, el volum d'empreses el 2012 va tenir un 19,38% enfront del 17,87% del primer estudi.
 
Situació de la factura electrònica en funció de la grandària de l'empresa

Per grandària, les companyies emissores de factura electrònica a l'estat durant el 2012 es reparteixen de la següent manera: el 9,87% són grans empreses, el 18,53% mitjanes, en 35,9% petites i el 35,68% micro Pimes. Les receptores mantenen una proporció semblant, el 12,2% grans empreses, el 20,4% mitjanes, el 35,8% petites i el 31,50% micro empreses.
 
Per sectors, els d'Indústria (39,62%) i Serveis (56.46%) són els que més utilitzen la factura electrònica. En emissió, el sector Indústria té un 39,92% mentre que el de serveis un 56,21%. En recepció, Indústria agrupa el 39,32% i el de Serveis el 56,72%.
 
Mesures a prendre

En vista de les dades de l'estudi, SERES considera que s'han de prendre dos tipus de mesures. Les primeres han de tenir com a objectiu impulsar les empreses a utilitzar la factura electrònica. Les segones, han de facilitar que cada dia els projectes desenvolupats tinguin més recorregut.
 
Respecte a les primeres, l'exemple de Catalunya és el millor. L'Administració pública difon amb més força les millores de la factura electrònica posant d'exemple, com va ser el cas del Consorci AOC el 2009. A aquesta iniciativa hem d'afegir a empreses importants del sector privat de la zona. La unió de les dues forces fa que la probabilitat que les empreses de la zona es plantegin abordar el seu projecte de factura electrònica augmenti significativament.
 
Quant a les segones, SERES afirma que s'ha de crear un entorn segur i estable perquè els projectes que es posen en marxa tingui recorregut sense limitacions. En l'actualitat, cada vegada són més els projectes que pequen d'imposar als seus participants una sola forma d'interactuar amb el sistema. Aquest tipus de projectes limiten la capacitat d'elecció dels participants i fan que empreses que ja han invertit en factura electrònica hagin de fer un sobreesforç que frena de manera significativa la rendibilitat de la inversió. Les administracions públiques no estan veient aquest problema que ja està solucionat en altres sectors com el de la telefonia. Aquí es protegeix a l'empresa que treballa en un entorn competitiu però també col·laboratiu. L'objectiu és que les empreses que han comprat un mòbil no hagin de comprar un altre per trucar a un determinat client o proveïdor.

Font: www.compromisorse.com