25.5.12

Ferran Rodés, vice-president del grup Havas, parla de "La comunicació i les marques al segle XXI"

Aquesta setmana he assistit a un sopar-debat amb un ponent de luxe, el Sr. Ferran Rodés, qui ens va parlar de "La comunicació i les marques al segle XXI".

Ferran Rodés és vice-president del grup Havas, un dels més grups més grans de Publicitat i Comunicació del món. Rodés és també conseller d'Acciona, i co-fundador del diari ARA (del qual és president del Consell Editorial). Recentment ha estat nomenat per la Generalitat de Catalunya president del Consell Assessor per al Desenvolupament Sostenible.

Ens va explicar que en el camp de la comunicació s'ha produït una revolució, passant del capitalisme industrial (marca, mitjans massius, canal, consumidors) i control en poques mans a una situació en què sols un 33% de les marques aconsegueixen connectar. Si una marca desapareix els consumidors no se'ns preocuparien gaire! Això es irrellevancia.

El gran canvi és amb Internet, que esquerda aquesta confiança. I per sorpresa és el mes feble, el consumidor, qui comença a usar internet, i les marques triguen anys, cinc, o algunes encara no han reaccionat. El primer que fan es crear xarxes, intercomunicar-se, cosa que no havia passat mai. A mes, el consumidor crea els propis mitjans, les xarxes socials, etc, i el consumidor imposa noves regles. El nou amo és el consumidor. I com que jo mano ara m'haureu d'explicar qui sou perquè us faci confiança, es la transparència, i ara cal Talk, Think & Trust.



Durant el debat també es van abordar reptes de caràcter nacional com la necessitat que Catalunya recuperi la sobirania si vol sobreviure i les maneres per a poder assolir-ho.

Aquesta activitat va ser organitzada conjuntament amb l'Espai Hayek de la Fundació Cataunya Oberta i l'Espai Vicens Vives d'ESADE.

Associació Catalana de Professionals
www.acp.cat 

Nota de l'organització:

SOPAR-DEBAT AMB FERRAN RODÉS

El dilluns 21 ha tingut lloc el sopar-debat que l’ACP (conjuntament amb l’Espai Hayek) organitzava per conversar amb l’empresari de la comunicació Ferran Rodés, vice-president del grup Havas, conseller d’Acciona, co-fundador del diari ARA (del qual és president del Consell Editorial) i president del Consell Assessor per al Desenvolupament Sostenible de la Generalitat de Catalunya.
L’acte no va defraudar les expectatives, i la vintena d’assistents varen poder gaudir de l’erudició de Rodés i de la seva visió singular del món (afavorida pel fet d’haver residit a diferents països).
Es va parlar sobre comunicació, sobre país i sobre el diari ARA. Pel que fa a la comunicació, Rodés afirma que moltes marques han perdut rellevància, i que el gran canvi en curs és l’apoderament d’Internet per part dels consumidors. El consumidor avui és l’amo, crea els seus mitjans, disposa d’informació i forma xarxes; això provoca una revolució i el sorgiment de noves regles (com les que afecten la transparència). Pel seu cantó, les marques tenen ara el repte de la ‘connexió’ i el de la construcció de capital social (a través del diàleg, del pensament conjunt i de la confiança).

Respecte al país i a les seves possibilitats, Rodés va trobar a faltar un projecte nacional potent i una agenda atractiva que representin un estímul i una expectativa de millora i de Benestar, quelcom que ajudaria tant a avançar cap a la Llibertat com a superar l’actual crisi. Una crisi que Rodés creu que és sistèmica, i que se’n parla amb poca profunditat. Catalunya, però, té un perfil de país que fa que se’n pugui sortir bé -en opinió de Rodés.

Per últim,sobre el diari ARA, Rodés va remarcar l’aspiració dels que el fan de què sigui un mitjà independent i de qualitat, i va definir l’ARA com un diari digital, social i de comunitat (amb subcomunitats centrals com les de les famílies amb nens, els mestres, els emprenedors, la de la ciència i la de la cultura). Aquests primers mesos de vida del diari els valora positivament, i la resposta obtinguda dels ciutadans (1100000 usuaris únics digitals) també el satisfan.