9.12.10

Evitar l'engany gràcies a mantenir la llengua

Avui m'han trucat a casa des d'un telèfon sense identificar. Era una dona que s'ha presentat com a GasNatural i m'ha dit que havien de venir a fer una revisió, i que si acordàvem ràpid la data em farien un descompte.

Li manifestat els meus dubtes que fos de l'empresa que deia ser ja que GasNatural sempre enviaria una carta. La resposta la tenia apresa: ja ens la van enviar fa temps però no hem respost. Per això que fan la trucada. Insisteixo que hi ha alguna cosa que no veig clara i li demano que em doni el seu telèfon per a trucar jo: vull tenir la certesa de saber on estic trucant. M'ha donat el telèfon correcte de la companyia. He trucat a GasNatural i he pogut comprovar que no havia de fer cap revisió fins d'aquí a uns anys. Era una de tantes accions comercials amb trampa.

No sé si he fet bé, però a la comercial que es feia passar per GasNatural li he dit el secret. Al final de la conversa telefònica li he explicat perquè no me la creia. Us ho explico:

Resulta que tota la conversa ha estat bilingüe. Ella en castellà i jo en català. El seu accent en delatava l'origen llatinoamericà. Tot i que amb alguna dificultat, més o menys m'ha anat entenent tota la conversa.
Finalment, davant una certa irritació o perplexitat d'ella per la meva incredulitat li he preguntat si imaginava com sabia jo que no era de l'empresa que deia ser. Pues dígame. Doncs ben senzill: portem estona parlant i en cap moment ha tingut vostè la deferència de parlar amb la llengua del client, com se suposa que per educació i per bona pràctica comercial hauria de fer tota aquella persona que vol vendre't alguna cosa o que vol mostrar que està al teu servei. A més, li he explicat que GasNatural és una empresa que té una política acurada de respecte a la seva clientela que inclou el respecte a la tria lingüística per part del client. Per a gestionar-ho correctament, als ordinadors de l'empresa apareix marcada l'opció lingüística associada a cada comptador!

Fa un parell de setmanes vaig anar a Còrdova per parlar d'RSE en unes jornades sobre consum i gent gran. Hi havia policies i altres experts que donaven consells a les persones grans sobre com evitar les ensarronades, especialment en referència a les inspeccions del gas. Allà lògicament no poden fer servir aquesta pauta: afortunadament alguns d'aquests espavilats encara no saben com es presta un servei de qualitat. Si veieu que la persona que us atén en nom d'una empresa de serveis no us mostra el respecte lingüístic que mereix qualsevol client, vol dir que no segueix la política corporativa i, en conseqüència, teniu un motiu per dubtar que sigui un representant autèntic.

Serveixi aquesta ràpida reflexió a partir d'una experiència real per a reconèixer les empreses que fan la feina ben feta, cosa que alhora és un grau de major dificultat per a les que vulguin aprofitar-se'n amb pràctiques comercials enganyoses.

PD: en canvi, quan un portal de vendes online anomenat DeIkea (que vol aprofitar-se de la marca IKEA) intenta confondre l'usuari en la seva identitat, fa un portal on incorpora el mateix criteri multilingüe que l'original: www.deikea.es