8.6.10

Sagrada Família: “Pareu màquines”

Màquines de la construcció del túnel del TGV a prop de la Sagrada Família. Foto: JOSEP LOSADA.
Màquines de la construcció del túnel del TGV a prop de la Sagrada Família. / JOSEP LOSADA
Sagrada Família: “Pareu màquines”
El pèrit nomenat per l’Audiència Nacional demana aturar immediatament les obres del TGV a la zona del temple. L'expert argumenta que un traçat amb risc zero “és possible” i adverteix que l’actual no ho és

Així és com encapçala l'Avui.cat el seu web després que s'hagi sabut que tant la UNESCO com el pèrit independent nomenat per l'Audiència Nacional han alertat dels perills de les obres del Tren de Gran Velocitat (TGV) al pas pel centre de Barcelona.

L'informe de la Unesco, conegut fa tot just uns dies, encarregat pel Consell Internacional de Monuments, afirma que "no està preparat per evitar amb tota seguretat desastres imprevistos". Veure notícia a la Vanguardia (El arquitecto jefe de la Sagrada Familia pide parar las obras del AVE).

Fa mesos que en aquest mateix bloc hem reflexionat i opinat sobre aquest afer (veure apunts a sota). Del més recent d'aquests extraiem el seguent fragment:
És ben curiós que sobre el tema de la Sagrada Família hi hagi hagut una absència no ja de participació ciutadana (PC) sinó d'informació bàsica com a ciutadans: per exemple per a comprendre les raons per les quals s'ha optat per un recorregut molt més car i arriscat que no les alternatives. Les plataformes contràries no han obtingut mai la informació que demanaven. La PC o la transparència no poden ser uns recursos a usar sols quan convé: igual que l'RSE, els compromisos assumits han de travessar transversalment tota l'organització i mostrar permanència, ja que altrament no poder ser fiable ni crear un mínim de confiança on sostenir el diàleg amb els grups d'interès.

Per cert, una de les propostes més assenyades per a fer passar el TGV pel centre de Barcelona la va fer l'ex-conseller de Medi Ambient Albert Vilalta (que malauradament no està passant unes bones festes com a conseqüència del segrest del seu fill a Mauritània). Vilalta va proposar una solució ben lògica: destinar l'actual túnel del carrer Aragó al TGV, de manera que tindria un recorregut recte i en un carrer ample per tal que les vibracions no generessin cap afectació al veïnat. Alhora, el traçat de rodalies que ara va per Aragó es podria passar per Josep Tarradellas i Diagonal, fent un nou baixador a Diagonal/Pg.de Gràcia en substitució del que ara hi ha a Pg.de Gràcia/Aragó. Sembla una solució barata, tècnicament impecable, amb una afectació mínima als usuaris i també als veïns. I sense posar en risc monuments de la importància de la Pedrera i la Sagrada Família.  La proposta va quedar silenciada. No hi ha va haver arguments en contra, senzillament es va tapar.

Però aleshores quin interès hi ha per fer un túnel complicadíssim pel carrer Mallorca??? Farà riure que finalment s'acabi fent un túnel de rodalies per la Diagonal i mentrestant s'hagi destinat un dineral a foradar el carrer Mallorca posant en risc veïns, comerços, monuments... I després alguns es pregunten perquè hi ha una deslegimació creixent de la classe política. Només que practiquessin de debò la transparència i la participació ciutadana que tant prediquen, i el debat tècnic aprofundit amb els millors experts i grups d'interès, potser faríem un salt enorme en credibilitat i eficiència.
Arribats en aquest moment en què s'evidencien els riscos a Monuments, en què la crisi demana retallar costos, en què s'ha procedit sense participació ciutadana i amb opacitat davant la informació requerida pels grups d'interès ciutadans, convé que l'obra s'aturi amb caràcter definitiu. Atesa la crisi, convé agafar la solució més barata: que no travessi el centre de Barcelona o que ho faci segons la idea expressada més amunt, fent passar el TGV pel carrer d'Aragó.


  • 29.12.09 La Diagonal, la Sagrada Família i la Participació CiutadanaL’ajuntament de la ciutat comtal ha endegat una dinàmica participativa per a modificar l’avinguda Diagonal, amb la intenció de pacificar-la al trànsit i incorporar-hi un traçat de tramvia en tota la seva llargària.
  • 22.4.08 No ens hem de refiar dels tècnics i tècniques a cegues! A Catalunya s'ha produït una gran desconfiança envers la 'classe tècnica', ja siguin enginyers, arquitectes, etc., amb motiu de les crisis i temences amb motiu de l'enfonsament del Carmel, el desori de l'entrada a Barcelona del TGV (Tren de Gran Velocitat), el túnel que ha de travessar la ciutat pel costat de la Pedrera i de la Sagrada Família... Hi ha por o desconfiança i és justificada.
  • 27.10.07 El risc és excessiu i ningú no ho pot negar! Entre el tènue prou que ha dit el president de la Generalitat de Catalunya i el famós prou que va fer Josep Cuní, potser caldria trobar un entremig... però si hem de triar, en aquest moment tocaria més el prou vehement i exaltat que va fer Cuní a TV3!
  • 29.9.07 Sobre la Responsabilitat Social de les Administracions Públiques i les tautologies [...] Quan hi ha temes importants i amb col·lectius contraris a plantejaments institucionals (per exemple: traçat del TGV per Barcelona) aquestes tècniquesdesapareixen d'escena i la transparència esdevé invisibilitat.