27.6.10

L'ecoetiqueta europea, una garantia per al consumidor

L'espai el Medi Ambient que TV3 ofereix des de fa anys amb el patrocini de GasNatural va tractar el passat dia 24/06/2010 sobre l'ecoetiqueta europea, en tant que garantia per al consumidor.

Abans, només entre un 20 i un 30 per cent dels consumidors europeus apostaven pels productes ecològics. Una tendència que ha canviat molt: ara, un 82% dels europeus consideren important el consum sostenible.


Hi ha una voluntat de fer la compra d'una forma més ambiental. I com que les empreses se n'han adonat, cada cop s'obren més supermercats especialitzats, com aquest de Bèlgica. Aquests compradors conscienciats necessiten trobar informació creïble i clara en els envasos dels productes ecològics per identificar-los.

Xavier Roegiers, ecoconsumidor: "Crec que el procés d'etiquetatge és força interessant, perquè l'etiqueta dóna informació al consumidor i s'ha de seguir treballant en aquesta línia. Tot i això, les coses haurien de simplificar-se per facilitar la tasca del comprador. Hi ha desenes d'etiquetes diferents, i si em pregunten quina diferència hi ha entre elles, no en tinc ni idea."

A les grans superfícies i en moltes botigues també es comercialitzen productes ecològics. Durant la compra, hi trobem diversos tipus d'etiquetatges ecològics, fet que comporta molta confusió en el consumidor. Tots els productes que opten a portar l'ecoetiqueta oficial, però, passen una sèrie de proves molt rigoroses després de presentar un exhaustiu expedient a l'entitat de certificació de l'estat al qual pertanyen.

Aquesta és l'oficina certificadora del Regne Unit. Aquí, abans que se'ls concedeixi l'etiqueta, els productes passen una revisió per comprovar que compleixen requisits molt estrictes, aplicats a escala europea.

Aquesta etiqueta ecològica de la Unió Europea garanteix la fiabilitat a tot Europa i cobreix una àmplia gamma de productes: des de roba fins a companyies aèries. El problema és que la majoria de consumidors no saben diferenciar-la de les etiquetes que algunes empreses s'han autoatorgat. En l'actualitat, certes marques dissenyen logotips que poden desconcertar els clients, perquè no responen a certificats oficials. Així es creen una imatge ecològica poc creïble, fet que es coneix com a "greenwashing".

"Greenwash", per molt nova i fresca que sembli, és una paraula provinent de l'antic terme "whitewash", que significa "emblanquinar les parets". De fet, l'expressió reflecteix molt bé la mateixa idea, ja que consisteix a donar una capa de pintura verda a les coses que originàriament no ho eren, de verdes.

L'anunci de propietats que no hagin estat verificades fa disminuir la confiança del consumidor en els productes ecològics. L'ecoetiqueta europea dóna garanties i ajuda els ciutadans a fer un consum més responsable.

Ecoetiqueta europea

Font. http://www.tv3.cat/pprogrames/elmediambient/meaSeccio.jsp?seccio=reportatge&id=10692
Apunts anteriors sobre ecoetiquetes:

28.2.10 Rècord d'atorgaments d'ecoetiquetes europees a empreses catalanes
12.2.10 Èxits i expansió d'una pime compromesa amb la sostenibilitat
12.2.10 Éxitos y expansión de una pyme comprometida con la sostenibilidad
5.3.09 Es presenta un manual pràctic per al disseny de joguines amb criteris de sostenibilitat