11.2.10

Establiments xinesos i final feliç

Llegeixo en un reportatge de la Vanguardia que els negocis xinesos van a menys des de fa dos anys. És estrany que detectessin la crisi d'una manera tan immediata, quan el gran gruix de la població encara no la percebia, però de les notes em quedo amb un altre detall, en funció de la vinculació entre ètica i negoci.
"Los bazares - explica-llevan dos años vendiendo la mitad. De modo que ya no tiene sentido importar tanto de China. No se hace negocio, la gente aguanta con ahorros y ayudas de familiares y amigos, trabajando gratis, para subsistir. [...] "Ya no compensa traer contenedores desde China, la demanda de los bazares es tan baja que las fábricas no hacen descuento [...] aquí todo está cada vez peor. Las peluquerías chinas pierden clientes por culpa del estigma de la prostitución, ya no se pueden abrir más restaurantes, el textil está saturado... Pese a todo, los chinos no marcharán de Catalunya. Les gusta tratar con los catalanes.
Em refereixo a la pèrdua de clients de les perruqueries xineses, que atribueixen a l'estigma de la prostitució. Les pràctiques comercials conegudes com el "Final Feliç" se'ls poden haver girat en contra i el que alguns van oferir com un "valor afegit" que s'oferia de manera discreta sota una fórmula de servei de perruqueria ara ha afectat la imatge del conjunt de les perruqueries xineses, i els pot passar factura de manera molt profunda.

La notícia del "Final Feliç" va portar moltes bromes, se'n va parlar, tothom sap a què ens referim. I en conseqüència ha estigmatitzat el sector sota una imatge d'exercici encobert de prostitució. Ben segur que aquestes pràctiques devien ser minoritàries, però ara tot el sector de les perruqueries xineses se n'ha vist afectat amb una taca que no serà fàcil de treure.

I en el fons no deixa de ser similar al que passa en altres sectors, que el que puguin fer uns pocs, redunda negativament en tot el sector. Per això, la responsabilitat social aplicada a un sector o a un clúster pot tenir grans avantatges com els de la gestió dels riscos vinculats a la reputació col·lectiva del sector.