15.11.09

Mark Tluszcz: «Per tenir èxit, una empresa ha de desitjar canviar el món»

M'ha agradat aquesta entrevista al cofundador de l’empresa de capital risc Mangrove. Diu algunes coses que ens poden fer reflexionar. Figura a la llista Forbes Mides dels 100 principals empresaris del sector tecnològic. Va apostar per Skype i va estar implicat en la seva venda a Ebay per 3.000 milions d’euros el 2005.

Mark Tluszcz: «Per tenir èxit, una empresa ha de desitjar canviar el món»
–Va ser el primer inversor del servei de telefonia per internet Skype. ¿Què hi va veure?
–La visió de la companyia era fantàstica: volia fer gratis les telecomunicacions. A l’oferir això, acceptes que les companyies de telecomunicacions han estat robant als consumidors durant 50 anys. Em va agradar la idea de perjudicar una indústria. La primera vegada que em vaig reunir amb els fundadors, els vaig donar un xec de 100.000 euros.
–¿Què ha de tenir un projecte d’internet per convertir-se en un negoci amb èxit?
–No és una ciència exacta. A Mangrove estudiem entre 1.500 i 2.000 oportunitats d’inversió a l’any, i jo només faig entre sis i set inversions. La qüestió és com arribar de 1.500 a set. Principalment cal que la companyia tingui ambició, ha de desitjar canviar el món. L’única cosa que importa són els fundadors del negoci. El 50% de la meva decisió es basa en si m’agraden o no aquestes persones.
–¿Decideix segons la personalitat?
–Segons la personalitat, l’experiència, per com veuen el món. El problema que tenim a Europa és que no pensem prou en gran. Muntem un negoci i pensem «seré el rei d’Espanya, o de França», però a internet, el món és la teva oportunitat.

[entrevista sencera al Periódico]

Em quedo amb algunes idees (que refaig sota el meu interès):

a) Avui ser empresari d'èxit implica una visió i un sentit missional, que pot ser fins i tot transgressor. Aspirar a fer alguna cosa. I fer alguna cosa qe valgui la pena vol dir canviar el món. Ser empresari implica ser emprenedor. Emprendre per a canviar el món requereix assumir una responsabilitat envers la societat.
b) Avui les persones són importants: els emprenedors i les emprenedores, el seu caràcter, el tarannà... I el fet que sigui tenaces, confiables... Els aspectes ètics poden ajudar a millorar la confiabilitat, cosa que pot facilitar la captació d'oportunitats, d'aliances, de partenariats, de finançament...
c) Molts emprenedors i moltes empreses encara es tanquen en una visió de curt abast. La pertinença a l'estat espanyol en els darrers segles, amb una cultura més tancada al món, ha restat visió global. I avui és imprescindible aquesta visió que miri arreu del món. Caldria deixar enrere aquesta mirada en curt que sols ens fa provincians i sense capacitat ni de canviar el món ni d'emprendre globalment.

Nota final. L'entrevistat diu que també elabora cava: "Tinc una granja a Sant Martí Sarroca, a prop de Vilafranca, on hi ha vinyes. Faig cava per als meus amics i per a mi. La resta del raïm la venc a Codorniu. La meva família ve cada any des del juliol fins al setembre. És una experiència fantàstica, estimem Catalunya".