21.11.09

Innovacions en sostenibilitat

Anys Internacionals i EuropeusNotícies i reflexions amb motiu del 2009 · Any Europeu de la Creativitat i la Innovació: L'RSE com a font d'innovació social i sostenible.



Comadament a distància que funciona sense piles ni bateries de NEC (EZ-REM-0001). A la poca energia que cal perquè funcioni un comandament a distància, hem trigat molt de temps a pensar un sistema que no li calguessin piles. Amb el moviment diari a la mà i amb la pressió a les tecles es crea l'electricitat perquè funcioni! Ho ha dissenyat NEC, es diu EZ-REM-0001 i el més curiós del seu disseny és que no necessita piles ni bateries, ja que obté l'energia elèctrica que necessita per a funcionar de les vibracions que es produeixen quan algú el té a la mà i prem els botons. El sistema utilitza un circuit especial que necessita molt poca energia per al seu funcionament, així que no creguis que es tracta d' una tècnica que es pugui aplicar a altres dispositius com telèfons mòbils, almenys de moment.



Trens de cotxes, el futur del desplaçament per autopistes. L'èxit d'aquesta tecnologia està condicionada a la futura generació de satèl·lits GPS la precisió dels quals sigui de centímetres. Gràcies a les noves tecnologies, les possibilitats que ofereixen els cotxes són enormes en comparació amb el que podies trobar fa 10 o 20 anys ... No és difícil imaginar vehicles amb radars incorporats capaços de detectar col·lisions abans que es produeixin o sistemes de conducció automàtics que et portin a la teva destinació mentre llegeixes la premsa o descanses una estona ... De moment, un dels projectes més curiosos en aquest sentit és el de crear trens a la carretera compostos per cotxes. La idea és que un vehicle conduït per un xofer professional fa de guia ... els altres vehicles s'enganxen virtualment com si fossin vagons d'un tren i, mitjançant una xarxa sense fils, saben per on han de moure's i són guiats automàticament. Això pot canviar radicalment la idea que tenim del transport de masses ... per exemple, 'agafar un autobús' podria canviar de significat en el sentit que diversos viatgers podrien ser transportats en el seu propi cotxe d'una ciutat a una altra ... en arribar n'hi hauria prou amb desenganxar per moure's en la ciutat destí ... o potser podries buscar un altre tren al qual enganxar per moure't per la ciutat ... tu triaries quan vols ser el conductor i quan vols que et portin. De moment estan fent proves a la Gran Bretanya, Espanya i Suècia ... així que és possible que trobis una cosa així en funcionament abans del que creus.


Generador eòlic per teulades de Ridgeblade.Suposo que amb la combinació de plaques solars per a electricitat, plaques solars per ACS (aigua calenta / radiadors) i aquesta turbina generador eòlic es podria fer un habitatge energèticament autònom... Les solucions per obtenir energia del vent es multipliquen cada dia que passa ... si no vols posar a la teulada de casa teva una turbina eòlica clàssica amb rotor i pales, l'empresa Rodgeblade t'ofereix una opció més discreta. Es tracta d'un generador eòlic que s'instal·la al llarg de la teulada gràcies al seu format horitzontal, la qual cosa us ofereix d'una banda molta superfície sobre la qual el vent pot actuar i per un altra nivells de soroll menors, a més d'un impacte visual relativament baix. Està dissenyat per enginyers aeronàutics a Gran Bretanya i, de moment , el seu disseny ha guanyat un important premi de disseny que els permetrà llançar la seva idea comercialment al llarg del 2010.



Llums que funcionen amb panells solars impresos per al tercer món. El que veus a la imatge és una combinació de tres tecnologies diferents: LED de baix consum, panells solars impresos i bateries de liti ultrafines ... El resultat és un petit dispositiu que és capaç d'oferir llum artificial gratuïts si dormen en llocs poc desenvolupats on viuen al voltant de 1.500 milions de persones, normalment sense accés a energia elèctrica. El preu total de cada unitat és d'uns 6 euros, una quantitat alta si la compares amb la capacitat econòmica d'aquestes zones, però a canvi obtens llum gratis, així que s'acaba amortitzant amb el temps. De moment ja hi ha alguns prototips que s'estan provant a Zàmbia. Durant el dia els panells s'estenen per absorbir llum solar, quan arriba la nit es recullen, es dobleguen fins a aconseguir una forma cònica deixant el LED a l'interior ... i ja tens la làmpada llesta per oferir llum durant la nit.

Nota: Agraïm a David Ferré la selecció de notícies d’innovacions que us hem aportat.