4.8.09

Autoregulació de les cadenes televisives

  • El 73% de la programació en horari infantil no és adequada, segons un estudi
  • S'han analitzat 104 espais, sense comptar les autonòmiques, dels quals 69 vulneren el Codi d'autoregulació de Continguts Televisius

Segons informa Europa Press i llegim a la Vanguardia, el 73 per cent de la programació corresponent als continguts en horari protegit (de 17 a 20 hores) no són adequats per a la infància i vulneren el Codi d'autoregulació de Continguts Televisius, segons un estudi realitzat per teleespectadors Associats de Catalunya (TAC). L'estudi, que es va realitzar durant la setmana del 1 al 7 de juliol, té en compte els continguts, la publicitat i les autopromoció, així com la senyalització.

Existeixen a la nostra societat avançada multitud de situacions que podrien regular-se per llei o bé deixar-les a consideració de cadascú amb l'expectativa que en facin un ús ajustat al que la societat espera d'elles.

Tanmateix, hi ha un espai intermig que consisteix en l'autoregulació i que permet que una empresa es marqui voluntàriament uns límits que altrament tindria la temptació d'anar superant a cada moment. Quan aquesta codificació voluntària afecta tot un sector té a més el valor de permetre que la competició que s'estableix entre les empreses tingui uns límits a no superar.

Així, per a defugir la llei de la selva però evitant un excés de regulació, ens trobem l'autoregulació la qual podria entendre's que forma part de la Responsabilitat Social de les Empreses. I efectivament així seria si es tractés d'un compromís sincer, autèntic i gestionat, i no un mera pantalla de protecció per a evitar la regulació i després fer el que es consideri a cada moment.

Aquest Codi, signat per les pròpies cadenes, estableix que en l'horari d'superprotección (de 17 a 20 hores) "s'ha d'evitar la utilització instrumental dels conflictes personals i familiars com espectacle, creant desconcert en els menors". I afegeix que "cal evitar els missatges o escenes d'explícit contingut violent o sexual que no tingui contingut educatiu". I aquest compromís no es compleix. L'estudi mostra que la cadena 1 de TVE, Antena 3 i Telecinco vulneren el Codi en el 100% de la seva programació.

Afortunadament a Catalunya tenim la sort que la Televisió de Catalunya dedica el 44 per cent de la seva programació al públic infantil a través del K3. És l'únic canal analògic analitzat per l'estudi que emet programació especial per als nens.

Subscrivim, doncs, les paraules del president del TAC, Josep Maria Guerra, quan diu que "les televisions haurien de deixar de ser tan hipòcrites i complir el Codi de Autoregulació que van signar fa quatre anys". A més, hi afegiríem, les televisions i els mitjans de comunicació en general, per la responsabilitat ètica que assumeixen davant la societat, haurien de gestionar la seva Responsabilitat Social Empresarial de manera íntegra i profunda i fer que els codis d'autoregulació esdevingessin documents interns de referència que marquessin tot l'estil de gestió i programació.