15.5.09

Un programa de TV ridicultitza els indígenes i els introdueix l'alcohol

  • En aquesta ocasió s'han superat de nou els límits ètics
  • 'Perdidos en la tribu' ridiculitza els indígenes
  • L'ONG CEAR acusa el programa de Cuatro de descobrir l'alcohol als boiximans
Fa encara no 24 hores dèiem que calia començar a parlar a fons de l'RSE dels mitjans de comunicació, i certament hi ha moltes matèries a revisar i millorar. Aquesta que ha aparegut avui a la premsa és especialment significativa i mereixeria tenir conseqüències per a l'empresa i la seva direcció.

També és lamentable que una part de l'audiència s'empassi el que sigui, amb criteris de diversió i distracció, al marge de criteris ètics i sense cap mena d'interès per les conseqüències de la seva condició d'espectador. El fet és que només en dues emissions, el docu-reality de Cuatro Perdidos en la tribu s'ha convertit en un èxit: 2.421.000 espectadors (13.2% de quota). 

La Fundació CEAR critica el tracte vexatori que reben els indígenes que apareixen en la producció i el mal ocasionat al projecte de cooperació que desenvolupa a Namíbia amb la població indígena san (boiximans), protagonistes de Perdidos en la tribu, i lamenta que "es posi en ridícul una de les cultures més antigues del planeta".

Podeu llegir més dades del cas al Periódico: 'Perdidos en la tribu' ridiculitza els indígenes, segons una ONG

A Cuatro diuen que no tenen constància de cap denúncia, ni de les informacions de l'ONG, i tot i que respecten les opinions sobre els seus programes, aquesta no la comparteixen. La cadena recorda que per a la realització del programa compta amb els deguts permisos dels governs i autoritats locals i que, "òbviament, els pobles d'acollida de les famílies han estat compensats".

És obvi que aquesta cadena no té gaire sensibilitat ni interès per aspectes ètics i per la responsabilitat social de les empreses, almenys pel que es desprèn del tipus de resposta freda, distant, desinteressada... i cínica quan parla de la compensació que han rebut els pobles d'acollida i que possiblement és el mateix que pot haver causat part del problema de l'entrada de l'alcohol. Lamentable l'empresa, preocupant si la ciutadania ho continua mirant.