9.4.09

L’Administració 2.0, transparent en procediments, oberta al diàleg, responsable dels impactes

Un dels àmbits de la responsabilitat social (RS) de les empreses i les organitzacions fa referència al bon govern, que implica aspectes tan diversos però tan vinculats com la presa de decisions i el diàleg amb els grups d’interès.

En el cas de les organitzacions del sector públic, ateses les seves singularitats, aquest exercici implica afrontar la gestió dels nous models de governança i de diàleg amb la societat. I entre les moltes accions i polítiques que se’n poden desprendre, no podríem deixar de banda les que són fruit de les noves tecnologies.

La revolució de les noves tecnologies ha obligat les organitzacions a evolucionar. Ja es parla de l’empresa 2.0 per referir-se quan aquesta sap fer un ús d’eines com blocs, wikis, xarxes socials, etc., per a comunicar-se i gestionar el coneixement. Mentre que observem en el sector privat empreses que es mostren dinàmiques i agosarades, el sector públic ha generalitzat les webs però sota models poc propensos a la interacció.

Des d’un punt de vista de l’RS, les noves tecnologies poden suposar un canal per a articular el diàleg amb els grups d’interès, entenent que el model que es preconitza des de l’RS no parteix d’un enfocament tan formal com els models de Participació Ciutadana ben coneguts pel sector públic, sinó més vinculat a la gestió de la millora, pensat per comprendre els punts de vista dels grups d’interès, esdevenir una organització que aprèn, incorporar la innovació social, i finalment generar confiança.

L’àmbit públic no hauria de deixar passar l’oportunitat de fer un ús intensiu d’aquestes eines en tant que nous canals de participació i d’expressió alternatius als tradicionals. El sector públic i també el sector polític aborden a nivell general reptes vinculats a la seva reputació i confiança, que poden ser en bona part abordats des dels models de la responsabilitat social en tant que compromisos i metodologia de gestió.

El repte és construir l’Administració 2.0 entenent que aquesta no és merament un enfocament tecnològic sinó un marc on desenvolupar-hi la interacció amb els grups d’interès i on exercitar transparentment la rendició de comptes. Afegint que aquesta evolució ha de ser corporativa i no únicament del nivell polític, és a dir que s’ha de plantejar com un repte per a la gestió del coneixement, cosa que inclou l’aprenentatge, la transversalitat, o posar en valor el talent de les persones que hi treballen.

És hora de portar a terme iniciatives d’e-democràcia per mitjà de les noves tecnologies que facilitin noves vies de participació ciutadana i d’involucració comunitària, adequats per a la realitat i les noves necessitats dels diferents nivells de l’Administració, ja sigui un Ajuntament o les Nacions Unides.

Saludem en aquest sentit iniciatives com les endegades pel Parlament de Catalunya, un dels més antics del món per història i un dels primers a incorporar eines com el twitter http://twitter.com/parlament_cat o el canal de youtube www.youtube.com/gencat

Vegeu per acabar la notícia relacionada: El president del Parlament afirma que la bona administració està vinculada a una democràcia deliberativa i participativa 

Divendres, 27 de març de 2009. Barcelona

Foto: Parlament de Catalunya

El president del Parlament de Catalunya, Ernest Benach, ha clos avui la jornada "El dret a la bona administració", que s'ha fet a la seu del Síndic de Greuges, a Barcelona, amb motiu del vint-i-cinquè aniversari de la institució.

Durant l'acte el president ha afirmat que "la bona administració és concordant amb la idea de democràcia deliberativa i participativa", i ha posat les noves eines 2.0 com a exemple de bona administració, ja que ajuden el ciutadà a esdevenir actiu.

Així mateix, ha recordat que amb el temps l'administració s'ha anat adaptant oportunament per ser més eficaç. En aquest sentit s'ha referit a l'article 30 de l'estatut, que recull els drets d'accés als serveis públics i detalla com ha de ser una bona administració.

També ha explicat que al seu parer la bona administració implica "treballar i esmerçar esforços per ocupar-nos de les demandes dels ciutadans". En aquest punt ha recordat que aquesta és també la filosofia que hauria de guiar la pràctica política, en un moment, ha recordat, en què es detecta "una clara tendència al descontentament" de la ciutadania, fet que, ha raonat, "és una alarma que recorda que la democràcia no és invulnerable". Per aquest motiu ha instat els ciutadans a "aprofitar les eines socials" que els permeten reduir les distàncies amb els polítics.

Notícia extreta del web del Parlament de Catalunya


Afegim també una presentació de la DG d’Atenció Ciutadana que pot il·lustrar el canvi de mentalitat que lentament va fent camí: http://www.slideshare.net/gencat/gencat-20-a-2es-jornades-catosfera
http://www.slideshare.net/gencat/2as-jornadas-catosfera