4.1.09

Nadal amb eficiència energètica

Els llums de Nadal al carrer Sant Ramon
de Santa Coloma de Gramenet
Passejant aquests dies per diverses poblacions catalanes apreciem que ja sovintegen les iniciatives per canviar els llums tradicionals de Nadal que guarneixen els carrers i les places per nous sistemes de baix consum.

Cal tenir present que l'estavi que suposa la il·luminació de baix consum, en aquest cas basada en bombetes led, és tan gran que pot suposar un estalvi del 90%

Un dels llocs on aquest any s'hi han afegit és a Santa Coloma de Gramanet, que tindrà llums de Nadal sostenibles i homogenis a tota la ciutat:


Santa Coloma aposta aquest Nadal pels llums de baix consum per guarnir els carrers. L'àrea de Comerç i la de Via Pública de l'Ajuntament han acordat instal·lar un enllumenat amb dibuixos homogenis a tota la ciutat i compostos per llums de sistema Led, que redueixen el consum i són sostenibles. De fet, aquesta mesura suposa la reducció del 90% del consum energètic i contribueix a una il·luminació eficient i responsable amb el medi ambient. Un total de 40 trams de carrers i prop de 300 garlandes il·luminaran Santa Coloma en aquestes festes. El cost de la campanya d'enllumenat anirà a càrrec dels comerciants i també de l'Ajuntament, que en subvencionarà una part. El cost del consum energètic, però, l'assumirà en la seva totalitat el consistori.
Font

Força diferent és el plantejament que han fet a la capital portuguesa, on les empreses de Lisboa paguen els llums de Nadal a canvi d'instal·lar-hi publicitat de grans dimensions (veure notícia a El Periódico [ca][es]). Aquest any, per primera vegada, tota la il·luminació de la ciutat és finançada per empreses privades, en lloc de l'ajuntament i la Unió de Comerciants, com passava abans. Les firmes comercials hi han invertit prop de tres milions d'euros.

El motiu del canvi és l'elevat cost que suposava per al municipi, que passa seriosos problemes financers. Però el cas és que així no es millora la eficiència energètica. I a més, molts monuments històrics han esdevingut anuncis publicitaris a causa de les grans dimensions dels logotips dels patrocinadors. Un ciutadà fins i tot ha fet constar el seu desacord al seu web personal: "No es pot acceptar que aquests monuments, amb pretensions de ser classificats per la Unesco com a Patrimoni Mundial de la Humanitat, puguin estar-se dos mesos desfigurats per estructures publicitàries d'aquestes dimensions".