14.8.08

El 'pla 80 km/h' i la contaminació

Quan el Govern català va decidir limitar, a partir de l'1 de gener del 2008, la velocitat en els accessos a Barcelona a 80 quilòmetres per hora, al·legant raons ambientals (a les quals va afegir després l'objectiu de reduir la mortalitat a les carreteres), es van produir moltes crítiques moltes de les quals van ser silenciades. Nosaltres també vam exposar els nostres arguments crítics en dos escrits: Més dades crítiques amb la limitació de velocitat i Absolutament crític amb els 80 km/h.

Ara s’ha donat a conèixer un avanç d'un estudi científic que indica que la contaminació a l'àrea de Barcelona ha baixat des que es va implantar la mesura.

Segons la notícia publicada pel Periódico, la reducció de les emissions contaminants més perjudicials per a la salut --òxids de nitrogen i partícules en suspensió-- oscil.la entre el 3,5% i el 4%. Encara que aquests percentatges queden lluny del 7% de rebaixa, en partícules, i del 17%, en òxids de nitrogen, que es va anunciar a l'inici del pla d'actuació, caldrà esperar que l'estudi estigui finalitzat per conèixer l'impacte "global" que ha tingut sobre la contaminació.

En primer lloc hem de mostrar satisfacció per les reduccions, però també volem mostrar algun punt d’escepticisme. Recordem que bona part de les nostres crítiques no eren a la mesura en si sinó a les formes, la improvisació, la manca de transparència, la manca de justificació d’alguna mesura, etc.

També ara, doncs, volem mostrar el nostre punt crític cap al que podria ser un estudi ‘polític’. I abans que aparegui, ens preguntem si aquest estudi ‘científic’...



a) Tindrà en compte la reducció del trànsit com a conseqüència de l’augment del cost del carburant?
b) S’haurà mesurat la reducció real de la velocitat?

Respecte a la primera pregunta, és evident que en els darrers mesos molta gent ha mesurat més l’ús del vehicle. Per tant podem trobar-nos davant una causa - efecte espúria.

Respecte a la segona qüestió, la mesura de limitar a 80 quilòmetres per hora no ha produït l’efecte que se li atribueix. Sens dubte ha reduït la velocitat global, però el gran gruix de conductors es desplacen en la forquilla 90-110 km/h i redueixen a 80 quan passen pels radars, amb frenades que posen en perill la circulació per a qui desconegui com va això, i amb accelerades posteriors que suposen un augment de gasos pel tub d’escapament.

Si algú dubte que això sigui així solament ha de comprovar-ho personalment. Per cert, en quatre ocasions he pogut comprovar personalment que els mateixos vehicles de la policia no baixen per sota dels 90, i normalment van com el gruix de vehicles a 100, excepte quan passen sota els radars. Curiós... La darrera ocasió, per a vèncer qualsevol dubte vaig posar-me darrere el vehicle policial per a comprovar-ho amb exactitud i és així mateix...

PD. Avui mateix, diumenge 14-09-08 he tornat a anar casualment darrere un cotxe policial sense senyals d'urgència, matrícula CEM-3168, a les 17'15 per la C32 sud direcció Barcelona, el qual anava a 120-130 en la zona de 80km/h. Igual que tota la corrua de cotxes ha frenat ostentosament en arribar a la zona del radar i l'ha passat a 88km/h. Dimecres 30-07-08, ja s'havia produït la mateixa observació amb el vehicle policial FVJ-0059 i molts altres que no ens dediquem a anotar.

Traducir CASTELLANO Translate ENGLISH Traduire FRANÇAIS Übersetzen DEUTSCH Arrevirar ARANÉS

0 comentaris: